Avocatul Poporului atrage atenția că admiterea separată la colegii, prevăzută în proiectul legii învățământului preuniversitar, ”favorizează menţinerea inechităţilor din educaţie”, ”încurajează abandonul școlar” și ”creează avantaje elevilor din familiile care pot asigura meditaţii copiilor, discriminând astfel copiii din familiile fără posibilități financiare”. Într-un document cu observații și propuneri pe marginea proiectului de lege, Avocatul Poporului solicită ”reanalizarea” articolului. De asemenea, șeful CNCD a criticat introducerea examenului de admitere la colegii, spunând că o astfel de măsură reprezintă ”o formă mascată de privatizare a unei părți din învățământul public”.
”În ceea ce privește reglementarea de la art. 74 alin. (2), apreciem că admiterea în învăţământul liceal, în cadrul colegiilor naționale, favorizează menţinerea inechităţilor din educaţie și încurajează abandonul școlar, cadrul juridic fiind impredictibil și creează avantaje elevilor din familiile care pot asigura meditaţii copiilor, discriminând astfel copiii din familiile fără posibilități financiare.
Astfel, deşi nu sunt definite, colegiile naţionale dobândesc dreptul de a organiza propriile
concursuri de admitere în clasa a IX-a (pentru maximum 90% din locurile din planul de
şcolarizare). O astfel de situație ar împiedica accesul pe criterii de egalitate la colegiile naționale, ar disparea transparența admiterii, în ipoteza în care corectarea se va face în colegiul respectiv, nu de către corectori din alte județe și se vor încuraja meditațiile cu profesorii din colegiile respective”, se arată în documentul publicat de Avocatul Poporului.
Instituția mai arată că ”interdicţia implicării persoanelor <care au rude până la gradul al III-lea sau afini sau cadre didactice care desfăşoară meditaţii cu elevii care finalizează clasa a VIII-a la momentul derulării concursului> nu este însoţită de sancţiune”. ”De altfel, nu este prevăzut un cadru de prevenire a faptelor de corupţie în procesul de elaborare a subiectelor şi organizare efectivă a concursului de admitere. Propunem reanalizarea art. 74, tinându-se astfel cont de observațiile și propunerilor care vor veni pe marginea acestuia din partea instituțiilor, organizațiilor legal constituite, elevilor, profesorilor etc.”, se mai precizează în document.
Șeful Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), Asztalos Csaba, a criticat, la rândul său, admiterea separată la colegii.
”Eu percep această măsură ca o formă mascată de privatizare a unei părți din învățământul public. Bineînțeles că, dacă 90% din locuri sunt ocupate după un tip de examen și 10% după un alt tip de examen, aici deja avem o inegalitate, deci nu este un lucru corect. Eu înțeleg acest element de susținere a așa-zis claselor de elită, a copiilor de elită, dar nu în dauna celorlalți copii. Pericolul este să avem o polarizare mai mare decât avem acum, adică să avem niște elite, clasa de mijloc a elevilor practic să fie foarte redusă, și acei elevi care care nu au o competitivitate nici măcar a clasei de mijloc să fie mult mai mare”, a spus șeful CNCD, citat de HotNews.ro.
Asztalos Csaba a avertizat că, prin organizarea acestor examene, va ”crește piața meditațiilor și vom avea un grup, nu știu, de 100 de colegii sau câte avem în țară care vor fi așa-zise colegii de elită, ceea ce ridică semne de întrebare că, până la urmă, dacă avem o Evaluare Națională, de ce nu poate să constituie Evaluarea Națională baza selecției în continuare pentru toate școlile”.
Citește și:
- Preşedintele Academiei Române, despre proiectele legilor educației: Propunerile nu aduc vreo perspectivă clară de îmbunătăţire
- Admiterea la colegii. Sorin Cîmpeanu: Subiectele vor fi elaborate la nivel național. Speculația că vor face meditații cu profesorii din colegiu nu are niciun fel de logică
- Petiție pentru demiterea ministrului Sorin Cîmpeanu și retragerea proiectelor legilor educației: „Nu suntem zecimalele unui ministru”
- Media claselor V-VIII, eliminată din calculul mediei de admitere la liceu. Ierarhizarea absolvenților, doar pe baza mediei de la Evaluarea Națională