Lucrări evaluate digitalizat. Cîmpeanu: Doar 6% dintre elevi au putut să scrie perfect româneşte. ”10+10:10” a creat probleme pentru 15% dintre elevi

0

Doar 6% dintre elevi au rezolvat integral corect un exerciţiu care viza scrierea corectă la proba de Limba şi literatura română de la Evaluarea Naţională, în județul Dâmbovița, unde lucrările au fost evaluate digitalizat, adică ”doar 6% au putut să scrie perfect româneşte”, în timp ce la Matematică calculul ”10+10:10” a creat probleme pentru 15% dintre elevi, a declarat, joi, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. 

Ministrul Educației a prezentat, într-o conferință de presă, o sinteză a rezultatelor înregistrate la Evaluarea Naţională, făcând referire și la proiectul-pilot din județul Dâmbovița unde lucrările au fost evaluate digitalizat. Potrivit ministrului, lucrările scrise ale elevilor au fost scanate, iar rezultatele înregistrate pe itemi.

Declarațiile ministrului Educației pe această temă:

  • Dacă vorbim de detalierea itemilor la Limba şi literatura română, aş vrea să vă spun că itemii care au cel mai mare procent de rezolvare sunt: itemul 3 de la Subiectul I.B care vizează identificarea sensului unui grup de cuvinte raportat la un context dat. 94% dintre elevi au reuşit să răspundă corect la acest item. Itemii 1, 2, 3, 4 şi 5 de la Subiectul I.A vizează identificarea informaţiilor din text. Între 87 şi 95% au reuşit să facă acest lucru. Aceştia au fost itemii care au generat rezultate bune în rândul elevilor.
  • Din păcate însă avem şi itemi care au un procent mic de rezolvare. Spre exemplu, itemul 8 de la Subiectul I.B, doar 6% dintre elevi au rezolvat integral corect acest exerciţiu care vizează scrierea corectă. Cu alte cuvinte, doar 6% au putut să scrie perfect româneşte. Este o concluzie tristă, dar importantă pentru a şti ce avem de făcut. Mai exact, verbele ‘a vrea’, ‘a fi’ sau substantivul ‘stradă’, adjectivul ‘mândru’ sau acordul pronumelui cu substantivul: 14% nu ştiu să scrie corect niciunul dintre cuvintele date la forma cerută. Itemul 5 de la Subiectul I.B, doar 43% dintre elevi ştiu să identifice verbele, 21% nu au identificat nici măcar un verb. Itemul 5 de la Subiectul I,B, doar 37% dintre ei ştiu să identifice corect o propoziţie principală şi una atributivă. Aceasta este competenţa aferentă clasei a VIII-a.
  • Alte observaţii: 8% dintre elevi nu pot identifica o informaţie prezentată explicit în primul enunţ al unui text dat. 57% dintre elevi au probleme de scriere corectă, de ortografie şi de punctuaţie.
  • La proba de Matematică, itemii care au avut cel mai mare procent de rezolvare sunt itemul 3 de la Subiectul I, care vizează identificarea opusului numărului natural, 91% reuşind reuşit să răspundă corect la această întrebare.
  • Itemii 1, 2 şi 6 de la Subiectul I şi itemii 1 şi 2 de la Subiectul al II-lea, care vizează identificarea unor elemente de bază din algebră şi geometrie, furnizate în contexte familiare – este vorba de ordinea operaţiilor cu numere naturale, de proporţie, de transferul în limbaj matematic al unei situaţii practice pentru a determina dacă un enunţ este adevărat sau fals, lungimi de segmente sau unghiuri opuse la vârf – a fost un subiect care a putut fi rezolvat între 84% şi 87% dintre elevi. Este un lucru bun.
  • Pe de altă parte, itemii care au avut cel mai mic procent de rezolvare, itemul 4 b de la Subiectul al III-lea – doar 6% dintre elevi au rezolvat integral, corect itemul care viza modelarea unei configuraţii geometrice nefamiliare pentru a alege cea mai bună metodă de rezolvare şi folosire a asemănării triunghiurilor pentru a determina o relaţie între lungimile a două segmente.
  • Itemul 5 b de la Subiectul III – doar 12% dintre elevi au modelat o situaţie dintr-o configuraţie geometrică dată şi au folosit elemente de paralelism, proprietăţi ale trapezului dreptunghic, triunghiului dreptunghic şi ale centrului de greutate al unui triunghi pentru a determina lungimea unui segment.
  • Itemul 6 de la Subiectul al III-lea, de asemenea, a pus probleme.
  • 29% dintre elevi au fost punctaţi doar la Subiectele I şi II, care au conţinut doar itemi obiectivi, deci, nu au primit puncte pentru redactare. Cu alte cuvinte, 30% dintre elevi la această probă s-au rezumat la întrebările grilă.
  • 15% dintre elevi nu au răspuns corect la itemul 1 de la Subiectul 1 – rezultatul calculului: 10+10:10. Este o concluzie tristă. ”10+10:10” a creat probleme pentru 15% dintre elevi. Acest subiect a fost gândit ca având cel mai scăzut nivel de dificultate şi totuşi el a pus probleme pentru 15% dintre elevi. Se naşte în mod firesc întrebarea în ce măsură profesorii s-au ocupat de aceşti elevi, ştiut fiind faptul că începând cu clasa a V-a acest lucru ar fi trebuit să fie descoperit şi remediat.
  • 47% dintre elevi nu au răspuns corect la itemul 6 de la subiectul al doilea, care cerea să se calculeze diagonala unui paralelipiped dreptunghic. Sunt elevi care au adunat lungimile laturilor, e o greşeală conceptuală. Deci, am putut să identificăm aceste greşeli tipice pentru a şti pe ce trebuie să insistăm. O să recomandăm profesorilor pe ce trebuie să insistăm.
  • Avem și situația și vă asigur că vom lua măsurile care se cuvin pentru acei colegi care nu au acordat un punctaj corect la întrebările de tip grilă, în mod repetat, pentru că am identificat cazuri de colegi care în mod repetat au apreciat greșit partea de grilă, unde nu există niciun fel de scuză, iar acest lucru se vede. Avantajele evaluării digitale sunt că vezi toate aceste lucruri în timp real, le vezi în detaliu, ai posibilitatea să intervii.

La Evaluarea Națională din județul Dâmbovița au participat 3.675 de candidați din 3.879 înscriși. Potrivit datelor publicate de Ministerul Educației, 2.814 candidaţi (76,6%) au obţinut medii mai mari sau egale cu 5, iar 861 candidaţi (23,4%) au obţinut medii mai mici de 5. Nu au existat candidaţi cu media 10.

La proba de limbă şi literatură română: 2.947 candidaţi (79,9%) au note peste 5 și 1 candidat a obţinut nota 10. La proba de matematică: 2.650 candidaţi (72,1%) au note peste nota 5 și 31 candidaţi au obţinut nota 10.

  • Vezi sinteza rezultatelor la Evaluarea Națională 2022, județul Dâmbovița, în DOCUMENTUL publicat de Ministerul Educației

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.