Școlile pot solicita trecerea în online în anumite situații. Cîmpeanu: Resping categoric acea fugă de răspundere manifestată de unii directori

0

Școlile pot solicita trecerea în online în funcție de ”situațiile specifice, mult diferite de la o școală la alta”, precum numărul de infectări din școală, rata de incidență din localitate, numărul profesorilor infectați sau în carantină, numărul de schimburi dintr-o școală sau al elevilor din clase, a anunțat, luni, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, după o videoconferință cu reprezentanții inspectoratelor școlare județene. Ministrul a arătat că directorii nu trebuie să mai aștepte o decizie centralizată și să își asume ”responsabilitatea gestionării situației din acea școală”.

Ministrul Educației a precizat că, în afara celor două reguli generale, cursurile se pot desfăşura în sistem online dacă şcoala solicită acest lucru, în baza ordinului comun al miniștrilor Educației și Sănătății.

Potrivit ministrului, în funcție de ”realitățile” din școală, solicitarea de intrare în online se poate face către inspectoratele școlare județene în baza articolului 3, alineatul 2 din ordin sau a articolului 6, alineatul 9, caz în care este nevoie de avizul DSP și de hotărârea consiliilor județene pentru situații de urgență. ”Inspectoratele vor aproba aceste solicitări indiferent de numărul lor”, a spus Sorin Cîmpeanu.

Principalele declarații ale ministrului Educației:

  • Tocmai ce am încheiat o videoconferință cu toate inspectoratele școlare județene. Înțelegând îngrijorările legitime atât din partea părinților, elevilor, cât și din partea colegilor cadre didactice, ordinul comun ministrul Educației – ministrul Sănătății prevede toate situațiile posibile, reglementează orice situație poate să apară.
  • Sunt 17.632 de școli în România. Avem două reguli generale de bază, care au fost ușor înțelese: la apariția unei îmbolnăviri într-o clasă, se suspendă activitatea la nivelul clasei. A doua regulă: la apariția suspendării unui număr de clase egal cu cel puțin jumătate din numărul claselor din școală, se suspendă activitatea fizică la nivelul întregii școli. Aceste două reguli generale au fost corect înțelese. Dar avem, pe de altă parte articolul 6, alineatul 9, și articolul 3, alineatul 2, care reglementează situațiile specifice mult diferite de la o școală la alta, de la un județ la altul. 
  • Cu titlu de exemplu, am adus aceste clarificări în videoconferința cu inspectorii școlari generali. Situația este diferită într-o școală în care rata de infectare este peste 6 la mie, este 6,1 la mie, și într-o școală în care rata de infectare în localitate este 18-19 sau 20 la mie. Situația este diferită într-o școală în care avem un caz de îmbolnăvire sau de carantinare în rândul cadrelor didactice sau niciun caz față de situația în care avem 10-15 cazuri de îmbolnăvire. Aceste lucruri pot fi cunoscute doar la nivelul școlii.
  • Situația este diferită într-o școală în care clasele au efective reduse de elevi, în care se învață într-un singur schimb și într-o școală în care se învață în trei schimburi, cu clase care sunt la maxim din perspectiva numărului de elevi.
  • Aceste situații sunt cunoscute doar la nivelul școlii și atunci, separat de regulile generale cunoscute, cele două, avem posibilitatea trecerii în online a oricărei școli din România emite această solicitare prin conducerea școlii, care este singura capabilă să cunoască realitățile din acea școală, solicitarea fiind în baza articolului 3, alineatul 2, către Inspectoratul Școlar Județean, respectiv către Inspectoratul Școlar al Municipiului București, care din lipsă de resurse – nu ai suficiente cadre didactice pentru că sunt în carantină sau sunt infectate, deci nu pot veni la școală cu prezență fizică, rata de infectare este atât de mare în localitate încât o mare parte din părinți își exprimă îngrijorarea și refuză să își trimită copiii la școală… Este o situație. Solicitarea școlii se face către inspectorat. Am luat legătura cu toate inspectoratele și inspectoratele vor aproba aceste solicitări indiferent de numărul lor.
  • A doua solicitare este cea făcută în baza articolului 6, alineatul 9, situație în care abia atunci este nevoie de avizul DSP și de hotărârea Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, respectiv a CMBSU. 
  • În concluzie, toate inspectoratele școlare județene au înțeles în urma acestei conferințe modul în care trebuie să aplice prevederile ordinului comun, care acoperă toate situațiile posibile.
  •  Resping categoric acea fugă de răspundere, manifestată în puţine situaţii, dar manifestată din partea unor directori de şcoli, care neînţelegând că atunci când eşti directorul unei şcoli ţi-ai asumat responsabilitatea gestionării situaţiei din acea şcoală şi aşteaptă la nivel uniform o decizie centralizată care nu poate fi luată tocmai din cauza condiţiilor diferite între cele 17.632 de şcoli.
  • La nivelul municipiului București, mâine vor fi centralizate toate aceste solicitări, vor fi împărțite în două categorii – solicitări făcute în baza articolului 3, alineatul 2 – ISMB va aproba toate aceste solicitări, fără să fie nevoie de altceva și solicitări făcute în baza articolului 6, alineatul 9, caz în care este nevoie și de avizul DSP și de hotărârea CMBSU. 
  • Este greu de înțeles două reguli generale și alte două reguli – articolul 3, alineatul 2 și articolul 6, alineatul 9, specifice, care depind de situația specifică din școală, de numărul de infectări din școală, de nivelul de infectare din localitate, de disponibilitatea profesorilor, de numărul de schimburi în care se învață, de numărul de elevi în clasă, de numărul de părinți care refuză să își trimită copiii în clasă? Astea sunt lucruri care pot fi cunoscute doar la nivelul școlii. Este o răspundere a școlii.
  • Directorul școlii și Consiliul de Administrație au datoria și responsabilitatea să cunoască situația din școală. De aceea și-au asumat conducerea și destinele unei școli, lucru pe care îl vom verifica și cu ocazia concursului pentru ocuparea posturilor de directori, după data de 15 octombrie când vom avea proba scrisă. Nivelul de înțelegere al candidaților care vor să fie directori de școli cu privire la responsabilitatea pe care și-o asumă va fi verificată în cadrul probei de interviu. 

Prevederile din ordinul comun, invocate de ministrul Educației

”Dacă școala consideră că nu poate asigura protecția sanitară sau nu poate asigura resurse – a se vedea numărul de profesori în carantină sau infectați cu virusul SARS-CoV-2, deci nu pot asigura condițiile, face o solicitare asumată de conducerea școlii, iar acea solicitare, fie pe baza articolului 3, alineatul 2, fie pe baza articolului 6, alineatul 9, va fi avizată de către inspectoratul școlar județean, respectiv ISMB și va face subiectul unei hotărâri a CJSU prin care orice școală din România poate trece în online înainte de îndeplinerea condiției de trecere în online pe baza a cel puțin jumătate din clase suspendate. Până mâine, ISMB va centraliza toate aceste solicitări din partea tuturor școlilor din București care doresc trecerea în online”, a declarat anterior ministrul Educației, la Antena 1.

Citește și: Ministrul Educației le răspunde elevilor: ”Și în acest moment există cadrul legal care permite şcolilor să decidă trecerea la activitatea online”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.