SIMULARE BAC 2019. Profesoara Adriana Bogatu, despre subiectele la Română: ”Sunt monotone, deloc provocatoare”

0

SIMULARE BAC 2019. Elevii claselor a XI-a și a XII-a au susținut, luni, proba scrisă la Limba și literatura română în cadrul Simulării examenului de Bacalaureat 2019. Adriana Bogatu, profesor de Limba și literatura română, spune că subiectele primite de elevi ”s-au încadrat în tiparul deja cunoscut din anii anteriori”: ”Sunt monotone, deloc provocatoare pentru creativitatea elevilor și pentru capacitatea lor de sinteză. E o dovadă în plus că programele trebuie schimbate.”

Profesoara Adriana Bogatu a comentat pentru SparkNews.ro subiectele pe care le-au avut, luni, liceenii la proba de Limba și literatura română, la Simularea examenului de Bacalaureat.

”Subiectele s-au încadrat în tiparul deja cunoscut din anii anteriori. Sunt monotone, deloc provocatoare pentru creativitatea elevilor și pentru capacitatea lor de sinteză. Așteptam subiecte care să le pună copiilor în evidență inteligența de a face conexiuni, așa cum o demonstrează ei în timpul discuțiilor de la clasă. E o dovadă în plus că programele trebuie schimbate. Că subestimăm generații după generații punându-le în fața unor subiecte care nu valorifică la final, așa cum ar fi corect, nici munca lor, dar nici munca noastră, a profesorilor”, a declarat profesoara Adriana Bogatu.

În ceea ce privește programele, profesoara spune că acestea ”ar trebui adaptate realității în care trăiesc elevii”: ”Lumii lor de zi cu zi. Vieții lor. Clasicii sunt valori eterne, dar au nevoie și de termen de comparație! Tocmai ca să priceapă ce înseamnă literatura ca fenomen viu, în continuă evoluție! Dacă intră într-o librărie, după terminarea liceului, să știe că literatura română are nume uriașe pe care se susține. Că nu s-a oprit totul la ”Ion”, așa cum cred mulți dintre ei.”

Întrebată cât de utile sunt aceste simulări, profesoara de limba română a răspuns: ”Pentru cei de clasa a XII-a, pot fi un semnal de alarmă. Depinde de copil… Sunt un reper pentru examenul care îi așteaptă. Îi acomodează cu situația de examen. Pentru celelalte clase, nu au nicio relevanță, atâta timp cât elevii mai au de parcurs o bună bucată de drum până la examenele propriu-zise. Iar faptul că notele nu sunt obligatoriu trecute în catalog este, după părerea mea, o recunoaștere implicită a lipsei lor de relevanță.”


SUBIECTE ROMÂNĂ SIMULARE BAC 2019, CLASA A XII-A. La simularea examenului de Bacalaureat care a început, luni, cu proba de Limba și literatura română, la primul subiect, elevii de clasa a XII-a au avut de răspuns la cinci întrebări legate de un text scris de Ion Barbu, și de redactat un altul în care să argumenteze dacă profesorii influențează sau nu elevii în alegerea carierei, raportându-se la același fragment literar.

La subiectul al doilea, elevilor li s-a cerut să comenteze un fragment dintr-o poezie de Tudor Arghezi, în care să evidențieze relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice. La ultimul subiect, elevii de clasa a XII-a de la Profilul Uman au avut de redactat un eseu în care să prezinte ”relația dintre două personaje într-un roman interbelic studiat”, iar cei de la Real ”particularitățile de construcție a unui personaj dintr-un roman interbelic studiat”.

SUBIECTE ROMÂNĂ, SIMULARE BAC 2019, CLASA A XI-A. Elevii de clasa a XI-a au avut, la primul subiect, un text scris de Ioan Slavici, cu cinci cerințe, și de redactat un text în care să argumenteze dacă există sau nu un singur loc în care te poți simți acasă, raportându-se la fragmentul de la primul punct.

La subiectul al doilea, elevilor li s-a cerut să redacteze un scurt text în care prezinte perspectiva narativă dintr-un fragment din „Pânza de păianjen” de Cella Serghi, iar la subiectul al treilea au avut de redactat un eseu în care să prezinte ”particularitățile de construcție a unui personaj dintr-o comedie studiată” (elevii de la Uman) sau ”particularități ale unei comedii studiate” (elevii de la Real).


Ministerul Educaţiei Naţionale organizează, în perioada 18 – 21 martie 2019, simularea probelor scrise din cadrul examenului național de Bacalaureat. Probele vor fi susținute de aproximativ 300.000 de elevi, prima fiind luni, la Limba română.

Simularea se adresează elevilor înscriși în clasele a XII-a/zi și a XIII-a seral/frecvență redusă la începutul anului școlar 2018-2019, dar implică și participarea elevilor claselor a XI-a zi și a XII-a seral/frecvență redusă, învățământ de masă (în total, aproximativ 300.000 de elevi), informează Centrul Național de Evaluare și Examinare din cadrul Ministerului Educației.

CALENDARUL PROBELOR SIMULARE BAC 2019: 

18 martie: Limba şi literatura română – proba E) a) 
19 martie: Limba şi literatura maternă – proba E) b) 
20 martie: Proba obligatorie a profilului – proba E) c) 
21 martie: Proba la alegere a profilului şi specializării – proba E) d) – doar pentru elevii claselor a XII-a 
29 martie: Comunicarea rezultatelor 

Probele încep la ora 9:00, moment în care, în fiecare sală, vor fi distribuite subiectele. Accesul elevilor în săli este permis până la ora 8:30. Timpul destinat elaborării unei lucrări scrise este de trei ore, din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fiecărui elev.

„Subiectele sunt elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE), în mod similar cu modelele publicate pe subiecte.edu.ro și sunt proiectate astfel încât tratarea lor să valorifice capacitatea elevilor de a dezvolta temele prevăzute în programa de examen, parcurse până la această dată”, mai arată sursa citată.

Evaluarea lucrărilor va fi realizată în baza unor bareme care „asigură unitatea şi obiectivitatea evaluării şi notării la nivel naţional”, de către doi profesori din unităţile de învăţământ în care elevii susţin simularea. În situația în care nu sunt suficienți profesori de specialitate într-o unitate de învățământ, există și posibilitatea de a solicita sprijin din partea profesorilor din alte școli, se mai explică în comunicat.

Rezultatele înregistrate vor fi analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri adecvate fiecărei situații în parte, scopul fiind îmbunătățirea performanțelor școlare.

Notele obținute nu se contestă și pot fi trecute în catalog în baza unei cereri scrise, depusă de elevi sau de părinții acestora.

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.