Protestul #foaiagoală la Simularea BAC 2019. Ministrul Educației: ”Fac apel la rațiune. Dacă sunt îndemnați de cineva să facă acest lucru, este de neacceptat”

0
Foto: observator.tv

SIMULARE BAC 2019. Elevii de clasa a XI-a și a XII-a susțin, astăzi, proba scrisă la Limba și literatura română a Simulării examenului de Bacalaureat. Elevii au fost îndemnați de Consiliul Național al Elevilor să dea foaia goală, în semn de protest față de modul cum sunt concepute evaluările naționale, dar și față de problemele cu care se confruntă sistemul de învățământ. În replică, ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, a declarat că este greu de explicat demersul reprezentanților elevilor, care ”sunt aleși în fruntea asociațiilor de elevi ca să își sprijine colegii, nu să boicoteze încercările noastre de a obține rezultate mai bune”.

Consiliul Național al Elevilor a demarat, pe 10 martie 2019, campania ”Anul acesta, dăm #foaiagoală la simulările naționale!”, prin care i-a îndemnat pe elevii care susțin simulările examenelor naționale să dea foaia goală sau să scrie ce îi nemulțumește cu privire la sistemul de educație.

Acest manifest al elevilor nu este doar cu privire la examene, este cu privire la toate problemele din sistem, cu privire la toate modificările acestea intempestive care nu sunt fundamentate cum trebuie și care, în loc să îmbunătățească sistemul, îl aduc într-o stare și mai proastă.

Nemulțumirile legate de examenul de Bacalaureat vizează modul în care sunt făcute aceste subiecte. Se dorește modificarea subiectelor în sensul să se introducă niște itemi de tip obiectiv, adică niște grile, însă aceste nu au fost întâi etalonate de populația școlară. În plus, suntem de părere că aceste examene evaluează, în mare parte, cunoștințe și nu competențe, așa cum ar trebui”, a declarat, luni dimineața, președintele Consiliului Național al Elevilor, Petru Apostoaia, la Digi 24.

În replică, ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, a spus că demersul reprezentanților elevilor este greu de înțeles:

”Eu cred că ei sunt aleși în fruntea asociațiilor elevilor ca să își sprijine colegii, nu să boicoteze încercările noastre de a obține rezultate mai bune. Să fim foarte serioși, simulările nu sunt elemente de noutate acum, în fiecare an s-a simulat examenul de Bacalaureat. De ce se face acest lucru?

Nu se schimbă absolut nimic în examenul de Bacalaureat pentru că, în timpul anului școlar, nu se pot face schimbări. Se anunță la începutul anului școlar și conținutul examenelor și modalitățile în care se susțin. Deci, despre ce vorbim? Practic simularea este gândită să îi pună pe elevi  într-o situație în care nu vine și sancțiunea dacă rezultatele nu sunt corespunzătoare, să-i pună în situația de examen, să se obișnuiască cu atmosfera de examen, deci practic este o mână de ajutor pentru elevi, nu pentru profesori, nu pentru minister. Nu contează simularea pentru ministru sau pentru funcționarii ministerului. Simularea este un deget de ajutor, dacă vreți, întins celor care dau examen în așa fel încât  rezultatele să fie mai bune. Să se supere că încercăm să obiectivizăm examenul? Asta mi se pare absolut greu de explicat și nici nu au cum să explice.

Încercăm (n.red.  – prin obiectivizare) să vedem în ce măsură am putea să ușurăm examenul și subiectele să fie cu mai multă concretețe. Fac un apel la rațiune. Dacă sunt îndemnați de cineva să facă acest lucru este și mai greu de acceptat. Este de neacceptat. Simularea nu este pentru minister, nu este pentru ministru, nu este pentru profesori, este pentru elevi în încercarea noastră de a ameliora rezultatele examenelor. N-au cum să-i mulțumească nici pe ei rezultatele. De ani de zile ne uităm și la rezultatele de la Bacalaureat și la rezultatele de la Evaluarea de clasa a VIII-a. Păi, ce să facem, să stăm cu mâinile încrucișate și să nu avem măsuri care ar putea să amelioreze aceste examene?”


Ministerul Educaţiei Naţionale organizează, în perioada 18 – 21 martie 2019, simularea probelor scrise din cadrul examenului național de Bacalaureat. Probele vor fi susținute de aproximativ 300.000 de elevi, prima fiind luni, la Limba română.

Simularea se adresează elevilor înscriși în clasele a XII-a/zi și a XIII-a seral/frecvență redusă la începutul anului școlar 2018-2019, dar implică și participarea elevilor claselor a XI-a zi și a XII-a seral/frecvență redusă, învățământ de masă (în total, aproximativ 300.000 de elevi), informează Centrul Național de Evaluare și Examinare din cadrul Ministerului Educației.

CALENDARUL PROBELOR SIMULARE BAC 2019: 

18 martie: Limba şi literatura română – proba E) a) 
19 martie: Limba şi literatura maternă – proba E) b) 
20 martie: Proba obligatorie a profilului – proba E) c) 
21 martie: Proba la alegere a profilului şi specializării – proba E) d) – doar pentru elevii claselor a XII-a 
29 martie: Comunicarea rezultatelor 

Probele încep la ora 9:00, moment în care, în fiecare sală, vor fi distribuite subiectele. Accesul elevilor în săli este permis până la ora 8:30. Timpul destinat elaborării unei lucrări scrise este de trei ore, din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fiecărui elev.

„Subiectele sunt elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE), în mod similar cu modelele publicate pe subiecte.edu.ro și sunt proiectate astfel încât tratarea lor să valorifice capacitatea elevilor de a dezvolta temele prevăzute în programa de examen, parcurse până la această dată”, mai arată sursa citată.

Evaluarea lucrărilor va fi realizată în baza unor bareme care „asigură unitatea şi obiectivitatea evaluării şi notării la nivel naţional”, de către doi profesori din unităţile de învăţământ în care elevii susţin simularea. În situația în care nu sunt suficienți profesori de specialitate într-o unitate de învățământ, există și posibilitatea de a solicita sprijin din partea profesorilor din alte școli, se mai explică în comunicat.

Rezultatele înregistrate vor fi analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri adecvate fiecărei situații în parte, scopul fiind îmbunătățirea performanțelor școlare.

Notele obținute nu se contestă și pot fi trecute în catalog în baza unei cereri scrise, depusă de elevi sau de părinții acestora.

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.