Anca Tîrcă: ”Schimbarea în educație are un singur nume: dragostea. Dacă vrei să faci, se poate”

1
Foto: facebook.com/ Anca Tîrcă

Schimbarea în educație pornește din școală, din clasă, nu se reduce la măsurile luate ”sus”, iar fiecare școală trebuie să se ”școlească” pentru schimbare, crede Anca Tîrcă, specialist în educație: ”Este foarte important ca fiecare școală să genereze aceste forțe ale schimbării, să se reinventeze, să facă lucrurile altfel. Fă rai din ce ai, pe scurt, fără să aștepți ca cineva să îți dea ceva, să te sprijine foarte sus.” Pe de altă parte, o școală bună, arată specialistul în educație, este acea școală în care ”fiecare copil progresează în raport cu rezultatele anterioare și cu mediul socio-cultural din care provine”. Școala trebuie dusă către modelul ”școala ca o familie”, mai spune Anca Tîrcă, în care ”există grijă, respect pentru diferențe, atenție pentru fiecare copil”.

Anca Tîrcă a vorbit, la BiziLive TV, despre schimbarea în educație, cum se poate reforma școala, ce înseamnă o școală bună, dar și cum trebuie să îi pregătească pe copii pentru ceea ce se cere acum pe piața muncii.

În ceea ce privește schimbarea în educație, Anca Tîrcă a arătat că aceasta presupune o ”întâlnire” între ”reforma de sus în jos” și ”cea de jos în sus”. ”Schimbarea în educație are un singur nume: dragostea. Dacă vrei să faci, se poate”, a declarat Anca Tîrcă, explicând ce presupune o reformare a școlii:

”Trebuie să existe și responsabilitatea ministerului. Ministerul creează cadrul general, creează politicile naționale în care școlile, profesorii pot să se miște mai ușor sau mai greu. Ministerul are grijă să existe o finanțare corespunzătoare pentru școli, dar modul în care îți faci tu treaba la clasă nu este foarte mult influențat de politici educaționale, de viziuni, de tendințe. Ideal, și așa spune teoria schimbării în educație, trebuie să se facă această întâlnire între reforma de sus în jos, top-down – care nu se termină niciodată, toată lumea este în reformă, nimeni nu stă încremenit pe loc, nici cei buni – dar și de jos în sus. 

Dacă școala nu se școlește pentru schimbare, aceste schimbări propuse de sus în jos nu pot să ajungă. Este foarte important și acesta este mesajul meu către școli: Nu stați pe loc, nu așteptați schimbări care să vină de sus pentru că acolo, la clasă, în școală, voi sunteți cei care faceți reforma, voi sunteți cei care puteți schimba în bine viața copiilor de care vă ocupați în acest moment. Și este foarte important ca fiecare școală să genereze aceste forțe ale schimbării, să se reinventeze, să facă lucrurile altfel. Fă rai din ce ai, pe scurt, fără să aștepți ca cineva să îți dea ceva, să te sprijine foarte sus.”

O reformă continuă în educație. Copii fericiți, la școală

În acest context, Anca Tîrcă a arătat că țările cu un sistem de educație performant sunt într-o continuă reformă: ”Finlanda și-a reformat de curând curriculumul. De ce i-ar mai fi trebuit Finlandei să aibă o reformă? Pentru că întotdeauna în educație e nevoie de schimbare, e o călătorie fără sfârșit. Odată ajuns într-un punct atins, o iei de la capăt.

Cei cu rezultate la testele PISA se reformează și ei. De ce s-ar mai reforma Singapore, de ce ar face reformă în educație China, de ce ar face reformă în educație Coreea de Sud? Sunt pe primele locuri la testările internaționale. Aici este ceea ce eu numesc paradoxul PISA. Cei de pe primele locuri nu prea mai vor să facă educație așa cum făceau de au ajuns pe primele locuri, adică cu multă strictețe, cu o industrie a meditațiilor, cu multă presiune pusă pe copii pentru că au constatat că au copii nefericiți. Rata depresiei în rândul tinerilor, în Coreea de Sud, este cea mai mare și, de curând, ministrul Educației din Coreea de Sud a spus următorul lucru: vreau să schimbăm modul în care facem școală pentru că vreau să am copii fericiți. Și atunci cei care sunt pe primele locuri vor să facă școală așa cum se face prin Finlanda, prin Marea Britanie, într-un mod mai interactiv, mai relaxat.

În Marea Britanie deja se vorbește să se introducă Mindfulness în curriculum. Au introdus cam de prin 2007 ore de fericire în curriculum. Cei de pe primele locuri vor să se schimbe. China a desființat de câțiva ani buni tema pentru acasă pentru ciclul primar. Nu mai au temă pentru acasă. Asta este ceea ce fac cei din vârful topului. Cei de mai jos vor dimpotrivă, fiind concurență pe piața muncii, să facă și ei astfel încât să ajungă în top. Și au fost încercări. De exemplu, în Marea Britanie au vrut să introducă evaluări la clasele mici, gen clasa a II-a, să meargă pe ideea aceasta de teste standard. Atât că societatea s-a opus, experții de la Oxford au spus Nu ne trebuie așa ceva, nu se justifică, nu au impact asupra copiilor, părinții au spus și ei nu, au mai spus și asociațiile de directori, și nu s-a introdus această măsură. Toată lumea este în reformă, într-un fel sau altul.”

”Școala ca o familie”

Anca Tîrcă a vorbit și despre modul cum trebuie să îi pregătească astăzi școala pe copii: ”Noi trebuie să fim atenți la ce fel de abilități se cer în ziua de astăzi. Ne spun studiile, ne spun analizele, ne spun angajatorii: ce anume le trebuie, ce tip de tineri doresc să angajeze.

Prima este rezolvarea de probleme, a doua abilitate este gândirea critică, iar a treia este creativitatea. Și atunci, ca să formăm cetățeni care să funcționeze cu succes în această lume, trebuie să avem în vedere să formăm și aceste trei abilități. Cum o facem? Este clar că schimbând modul în care facem lecțiile, să le facem atractive și să dezvoltăm aceste abilități. E mult de schimbat la profesori, e mult de schimbat la modul în care este organizată școala, este mult de schimbat în paradigma educațională, în general, e de ieșit din modelul acela industrial, școala ca o fabrică, în care muncitorii au control redus, rebuturile sunt eliminate la examene, și dus un pic către modelul ”școala ca o familie”, în care există grijă, respect pentru diferențe, atenție pentru fiecare și apropos de școală bună, aceasta este ideea.”

Ce este o școală bună

Specialistul în educație a explicat ce înseamnă, în opinia sa, o școală bună: ”Este o definiție pe care eu o dau și o tot repet pentru că mi se pare foarte bună și m-aș bucura dacă, la un moment dat, în România, am ajunge la un consens în privința aceasta: ce este o școală bună? Dacă întrebăm părinții ne spun un lucru, dacă întrebăm inspectoratul ne spune că o școală bună este cea care are rezultate la examene și la olimpiade școlare.

Eu cred așa: o școală bună este acea școală în care FIECARE copil progresează în raport cu rezultatele anterioare și cu mediul socio-cultural din care provine. Aceea este o școală bună, pentru că altfel nu vor fi școli bune decât marile licee în care se intră cu media 9-9 și ceva. Școlile în care un copil face progres de la 4 la 5, care este un progres extraordinar și un efort foarte mare din partea profesorului, sau de la 5 la 6, în care un copil a venit timid și fără încredere în sine și, în școală, a căpătat această încredere și a învățat să lucreze cu ceilalți, acelea sunt școli bune. Școala în care vine un copil care are un talent și școala i-l descoperă, aceea este o școală bună.

Altfel, o școală de sat sau un liceu tehnologic în care se întâmplă aceste lucruri niciodată, cel puțin la noi, nu va fi socotită o școală bună. Măcar aici să ajungem să fim de acord: ce înseamnă o școală bună, către ce tindem cu politicile educaționale, cu demersurile noastre ale tuturor la firul ierbii. Eu cred în această reformă la firul ierbii”, a explicat Anca Tîrcă.

Școala, un loc vesel, colorat

În cadrul emisiunii, Anca Tîrcă a vorbit despre începuturile sale ca profesor de limba engleză, cum le punea elevilor săi de liceu Beatles și Pink Floyd: ”Era oaza noastră de bine și de libertate.”

Totodată, Anca Tîrcă a povestit cum a schimbat Școala din Pucioasa, unde a fost director timp de 8 ani, transformând-o, în acea perioadă, în cea mai reformistă școală din România. ”Primul lucru pe care l-am făcut a fost să schimb toaletele turcești. Am vrut să fie școala un loc vesel, colorat”, a spus Anca Tîrcă, amintind despre implicarea copiilor, despre rolul părinților și cât de mult s-a investit în formarea profesorilor.

”Școala trebuie să fie prietenoasă cu părinții. Nu putem ignora ceea ce ne spun părinții, nu putem să ne facem că nu auzim nemulțumirile părinților”, este una dintre ideile în care crede Anca Tîrcă. ”Copilul este fericit atunci când este valorizat, când este întrebat, când este iubit”, a mai spus specialistul în educație, care a subliniat și cât de important ”ești ca profesor în viața unui copil”: ”Un gest, un cuvânt poate să schimbe un destin în bine sau în rău. Este o responsabilitate extraordinară să fii profesor.”

Puteți urmări integral interviul cu Anca Tîrcă aici

Pe blogul său, ”Despre educație – reforma la firul ierbii”, puteți găsi numeroase idei de schimbare și reflecții despre educație.

De peste 35 de ani, Anca Tîrcă împletește experiența directă de practician în educație (a fost profesoară și directoare a unei școli declarate de specialiști ca cea mai reformistă din România în perioada 1997-2004), cu cea din domeniul dezvoltării resurselor umane, analizei de politici educaționale și implementării de proiecte. Este absolventă a Universității din București și a unor cursuri și programe postuniversitare din SUA, Marea Britanie, Olanda, Slovenia, Italia, Cehia  și Polonia, având certificare ca trainer internațional în programe de dezvoltare a gândirii critice, management educațional, manager de proiect, formator național pentru reforma educației,  specialist în dezvoltarea resurselor umane și educația adulților.

Din 2004, Anca Tîrcă lucrează ca freelancer-specialist în educație atât în România, cât și în străinătate, în calitate de team leader al unor echipe internaționale, key-expert și consultant pentru diverse companii, instituții și organizații – Banca Mondială, WYG International UK, Ministerul Educației din Turcia, WYG Turkey, Centrul Educația 2000+, ECO Bruxelles, Trend Consultant, British Council, MEN, inspectorate școlare, școli private etc.

Pe parcursul întregii sale activități profesionale, Anca Tîrcă a promovat activ inovația și schimbarea de paradigmă în educație și a furnizat soluții pentru reformarea sistemelor de învățământ. A conceput și derulat peste 200 de programe de dezvoltare profesională pentru profesori, manageri și inspectori școlari, a dezvoltat curricula și module de formare pe diverse teme inovatoare, a elaborat studii și analize și a scris numeroase cărți despre educație. La nivel european, a susținut cursuri de formare pentru profesori din Croația, Ucraina, Ungaria, Polonia și Turcia.  

Este owner și blogger la „Despre educație – reforma la firul ierbii” și administrează paginile de Facebook „Starea de bine/ Well-being în școală” și „Management și leadership educațional – pagina directorului de școală”.

Citește și:

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.