Anca Tîrcă, specialist în educație: ”În loc de clădiri prăfuite, cenușii și mohorâte, e timpul să avem școli prietenoase, vesele și colorate”

0
Foto: ancatirca.blogspot.com

Un spațiu prietenos este esențial pentru a avea stare de bine într-o școală, spune Anca Tîrcă, specialist în educație. Sălile rigide și uniforme trebuie înlocuite cu spații care încurajează colaborarea și învățarea bazată pe proiect și investigație, iar clădirile prăfuite, cenușii și mohorâte, transformate în școli curate, prietenoase, vesele și colorate, în care copiii să aibă un cuvânt de spus și în care să vină cu drag.

Acestea sunt câteva dintre ideile expuse de Anca Tîrcă, într-un articol pe blogul său, în care explică că spațiul unei școli trebuie să fie ”un loc primitor, vesel și colorat, în care copiii să vină cu plăcere și în care să se simtă proprietari, și nu oaspeți de fiecare zi”.

Pentru profesorii care vor să facă schimbări, Anca Tîrcă are mai multe sugestii, inclusiv ”o listă de control” ce poate fi folosită în proiectele de schimbare a spațiilor din școli.

Ce spune Anca Tîrcă:

  • În ultima vreme, arhitecți din diferite părți ale lumii au venit cu propuneri de clădiri de școli care nu mai au nimic în comun cu construcțiile tradiționale cu care suntem familiarizați. Au dispărut pereții, spațiile de învățare nu mai sunt delimitate în clase și coridoare, au apărut zone de relaxare sau de vizionări de filme, sunt folosite materiale naturale, panouri solare sau sensori de lumină. Interioarele acestor școli nu mai arată deloc a instituții, ci mai degrabă a vaste locuințe moderne și primitoare.
  • Pe de altă parte, după principiul „funcția influențează forma”, tot mai multe școli au înțeles că trebuie să își regândească periodic spațiul de care dispun pentru a ține pasul cu schimbarea modului în care învață copiii. Se face astfel trecerea  de la săli de clasă rigide și uniforme, la spații care încurajează colaborarea și învățarea bazată pe proiect și investigație. În aceste școli, designul sălilor de clasă facilitează dezvoltarea competențelor pe care cercetarea pedagogică le consideră ca necesare în acest secol: colaborare, inovare, creativitate, comunicare, responsabilitate, cunoașterea de sine. Acest lucru înseamnă pereți mobili și mobilier care poate fi rearanjat cu ușurință, conform obiectivelor și formelor de învățare avute în vedere la fiecare lecție sau activitate. 
  • Având în vedere faptul că atât elevii, cât și profesorii își petrec o parte însemnată din viața și timpul lor între pereții școlii, este foarte important ca aceasta să fie un loc curat și bine întreținut, cu spații îngrijite și frumos amenajate, în care toți membrii comunității școlare să se simtă bine și să vină cu plăcere.
  • Spațiul în care învață copiii trebuie să fie unul care să le placă, să îi reprezinte, să îi provoace să caute, să descopere și să se descopere. În pedagogia Reggio Emilia se spune chiar că spațiul este  un fel de ”al treilea  profesor”, care îi „vorbește“ copilului prin tot ceea ce îi oferă și îi dă posibilitatea să acționeze și să experimenteze individual, dar mai ales în echipă.
  • Atât spațiul interior, cât și cel exterior, grădinile, curțile, terenurile de joacă și cele de sport, ar trebui amenajate astfel încât să stimuleze imaginația copiilor, creativitatea lor, dorința de a explora și plăcerea de a descoperi. În loc de clădiri prăfuite, cenușii și mohorâte, cu grădini și  curți neîngrijite, e timpul să avem școli curate, prietenoase, vesele și colorate,  în care copiii să aibă un cuvânt de spus și în care să vină cu drag.
  • Spațiul unei școli trebuie să fie un loc primitor, vesel și colorat, în care copiii să vină cu plăcere și în care să se simtă proprietari, și nu oaspeți de fiecare zi. De aceea, este important ca elevilor să li se dea posibilitatea de a se implica în punerea în practică a unor idei care să schimbe modul în care arată nu numai sălile de clasă, ci și holurile, zidurile exterioare, curțile, grădinile sau gardurile școlilor în care învață.
  • Citiți aici textul integral, recomandările și ”lista de control” pe care o pot folosi directorii și profesorii care își propun să reinventeze spațiul unei școli. 

Citește și:

Vezi și:

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.