Tabla înmulțirii pictată pe scări și garduri colorate. Cum au creat elevii și profesorii ”școala ca acasă” la Brașov

1
Școala Gimnazială Nr. 9 ”Nicolae Orghidan”
Foto: facebook.com/scoala9bv

Elevii unei școli din Brașov au avut parte de o mare surpriză atunci când au început anul școlar și au găsit o altfel de școală. Gardul devenise o imensă cutie de creioane colorate, scările interioare erau pictate, iar curtea școlii avea să fie transformată într-un atractiv teren de joacă și de învățare.

POVESTE DIN ȘCOALĂ. Profesorii de la Școala Gimnazială Nr. 9 ”Nicolae Orghidan” din Brașov au vrut să le ofere copiilor un loc în care să se simtă bine primiți, dând culoare zonei exterioare a școlii și pictând pe trepte cuvinte-valori și chiar tabla înmulțirii.

”Să învățăm să ne jucăm, să fim prieteni, să ne bucurăm!”, a fost mesajul cadrelor didactice, în septembrie 2017, pentru cei peste 700 de elevi ai școlii, în cadrul unei campanii ”O școală cu copii, pentru copii!” în care și-au propus, alături de elevi și părinți, să facă din școala lor un loc primitor, cald, deschis.

Copiii s-au alăturat profesorilor și au realizat în curtea școlii lucruri care împletesc joaca și învățătura: au pictat șotronul, roza vânturilor, curcubeul și planetele.

Cornelia Melcu, profesor pentru învățământul primar și inițiator al proiectului, spune că toată lumea, elevi, profesori, părinți, a participat cu entuziasm la acest proiect.

Școala noastră este o școală de cartier, cu peste 700 de elevi, în care existau, înainte de participarea la proiecte educaționale, probleme de disciplină și de învățare. Când am identificat aceste probleme, ne-am gândit la soluții.

Una dintre ele a fost crearea unui mediu prietenos, deschis și favorabil învățării: școala, ca acasă. Așa, am hotărât – elevi, profesori, părinți – să realizăm acest proiect. Toată lumea a participat cu entuziasm!

Ceea ce trebuie știut este că o parte din desenele de pe asfaltul din curte sunt folosite în cadrul lecțiilor outdoor la diferite discipline: geografie – roza vânturilor, matematică și explorarea mediului – sistemul solar etc., la fel întâmplându-se și cu valorile trecute pe treptele clădirilor școlii”, ne-a declarat Cornelia Melcu.

Cât despre tabla înmulțirii, scrisă pe trepte, copiii nu pot fi decât încântați înainte de a avea ora de matematică: ”Cu siguranță, îi ajută… Și nu numai că le tot amintește elevilor despre tabla lui Pitagora – așa cum ar gândi un didactician, ci și le creează un mediu prietenos, în care cifrele nu sunt „dușmani” sau „pericole”, ci însoțitori, în fiecare zi, în drumurile făcute, pe trepte, către sala de clasă”.

Rezultatele derulării acestui proiect sunt cele așteptate pentru că, explică Cornelia Melcu, fenomenul de bullying s-a diminuat, iar școala nu mai are acel aspect clasic și rigid:

După cum spuneam, organizăm mai multe lecții în afara clasei pentru a face mai plăcută învățarea, apoi, elevii se joacă. Jocuri în care își dezvoltă abilități de viață și comportamente – respectă reguli și valori, cooperează, sunt în competiție, dar se respectă, deci a scăzut fenomenul de bullying, iar profesorii simt că fac parte dintr-un alt mediu decât acel clasic și rigid, aș zice chiar cazon, al școlilor de stat. Nu în ultimul rând, s-a îmbunătățit cultura organizațională , deoarece întreg colectivul, în frunte cu echipa managerială, l-a susținut și a participat la el.”

 

Cornelia Melcu, învățătoare la clasa pregătitoare în acest an școlar, este ambasador Scientix și eTwinning, și explică cât de importante sunt noile tehnologii în procesul de învățare și cum pot fi motivați elevii să învețe mai bine.

Cum aplică noile tehnologii la ore  

”În școală avem astăzi așa numiții „nativi digitali”. Ei sunt prieteni cu tehnologia, caută rapid informații, înțeleg mai ușor conceptele cu suport tehnologic și își pierd răbdarea, rapid, dacă nu primesc, mereu, un nou stimul. Îi vedem în fiecare zi pe stradă, în parcuri, în magazine, în băncile din instituțiile de învățământ de orice nivel.

Ca profesor, avem o mare dilemă: cum să organizăm procesul instructiv-educativ din clasă în așa fel încât să-l facem pe acest tip de elev să participe, să se dezvolte, să îndeplinească obiectivele educaționale stabilite? Răspunsul se află în fiecare cadru didactic care înțelege că el este cel care trebuie să se adapteze și nu elevul.   

Cel mai des, cu elevii mei, am folosit dispozitive diferite pentru a crea jocuri online și chestionare, am făcut fotografii și le-am editat, am căutat și am descoperit informații legate de un anumit subiect. Cum s-a folosit tehnologia? Elevii au creat  jocuri online, au încărcat prezentarea clasei pe padlet, au creat un dicționar multilingv conținând cuvinte de bază, au realizat experimente, au creat chestionare, folosind GoogleDocumente și kahoot, au creat jurnale în comun, au  împărtășit informații despre astronomi celebri și astronauți , au creat o broșură (iisuu). Anul acesta școlar, împreună cu părinți specialiști în programare, am participat, cu elevii mei de 6 ani, la evenimentul internațional Ora de cod, care i-a încântat pe micuți!”

Cât de importante sunt activitățile practice pentru copii

Nimic din ceea ce se învață nu se sedimentează dacă nu este aplicat în practică. Elevii nu sunt motivați să învețe, dacă nu văd legătura celor predate în școală cu lumea reală. Scopul principal al educației trebuie să fie formarea elevilor în așa fel încât să facă față provocărilor din viitor și atunci, fără îndoială, aplicațiile practice, legate de realitate, sunt cheia succesului.”

Ce îi ajută pe elevi să vină cu mai multă plăcere la școală

”Lumea se schimbă cu o viteză uimitoare, prin urmare și școala, înțeleasă ca spațiu, mediu și concept. Nu mai este de ajuns să ne referim, când vorbim despre școală,  doar la un mediu în care se face educație cu specialiști, ci trebuie să ne gândim la tot ceea ce este legat de formarea noilor generații și la ceea ce este, cu adevărat, factor de schimbare și de progres, începând chiar cu o simplă lecție desfășurată de un profesor cu elevii săi, în clasă. Adaptarea la aceste provocări se face pas cu pas, zi de zi, cu răbdare, dăruire și, mai ales, deschidere.

În România, vorbim de curriculum integrat și bazat pe legături interdisciplinare, încă din învățământul preșcolar. Acum se lucrează la noul curriculum pentru liceu și este în implementare cel pentru gimnaziu. Un astfel de curriculum poate fi abordat, cel mai ușor și eficient, prin utilizarea învățării prin proiect ca metodă, mijloc și chiar formă de organizare a activității în clasă.

Integrarea proiectelor în curriculum ar trebui să înceapă  din faza de proiectare a materiei de studiu – de exemplu, la clasele primare, în loc de unități tematice de genul: „Bine ai venit la școală”, „Toamna”, Iarna”, Primăvara” și „Vara”, putem planifica atâtea unități câte proiecte vom desfășura, în timpul unui an școlar (ex. „Noi, albinele…” – dacă suntem clasa Albinuțelor, „Să deschidem porțile Universului!”, Ce sunt dinozaurii?” ș.a.m.d). Proiectarea se face, în afara particularităților de vârstă, și în funcție de interesele elevilor: așa ne asigurăm că vor fi motivați să învețe.”

Ce își dorește un profesor

Mi-aș dori să am libertatea de a-mi alege singură conținuturile pe care să le transmit elevilor mei în lecții și cel mai mult, mi-aș dori ca evaluarea să fie adaptată și legată de procesul de predare-învățare, deoarece acum, ele sunt, cumva… paralele.”

Care este lucrul cel mai frumos pe care i l-a spus vreodată un elev

”Cea mai grea întrebare… Greu de ales răspunsul… Ce-mi vine acum în minte este reacția unui elev când le-am spus, în decembrie, că vine vacanța: „Aaaaa…. Ce păcat! Nu mai venim să facem lucruri cool la școală!”

Foto: facebook.com/scoala9bv și facebook.com/corneliamelcu


Școala Gimnazială Nr. 9 „Nicolae Orghidan” este implicată în mai multe proiecte internaționale – Erasmus +, fostul Comenius, eTwinning, ESERO, Scientix, Space Awareness. 

Scientix (http://www.scientix.eu/home) este un proiect european care promovează și susține colaborarea paneuropeană între profesorii, cercetătorii în domeniul educatiei, factorii de decizie și alte categorii de profesioniști din sfera științelor, tehnologiei, ingineriei si matematicii (STEM).

eTwinning este comunitatea şcolilor din Europa și oferă personalului didactic (profesori, educatori, învățători, directori, bibliotecari, consilieri școlari, informaticieni) care activează în şcolile din ţările europene participante o platformă de comunicare, colaborare, demarare de proiecte şi schimb de informaţii. Acţiunea eTwinning promovează inovarea şcolară în Europa prin intermediul tehnologiilor informației și comunicării (TIC), oferind asistenţă, instrumente de lucru şi servicii şcolilor.


Dacă știți Povești din școală – proiecte derulate de copii și de profesorii lor sau povestea unor copii/profesori care v-au impresionat – vă așteptăm să ne scrieți pe stiri@sparknews.ro sau în secțiunea ”Știrea ta!”

Citește și alte Povești din școală:

Citește și Silvia Mușătoiu, directorul Colegiului Șincai: ”Aș elimina cu totul politica din învățământ pentru că nu va merge niciodată ceva”

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here