Elevii din clasele primare ar trebui să știe să salveze poze, informații și adrese web pe dispozitive portabile, cu sprijinul adultului, cei de gimnaziu să creeze conținut digital în formate simple, prin utilizarea diferitelor instrumente și tehnici, în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar, iar cei de liceu să utilizeze etic și responsabil inteligența artificială pentru a crea automat conținut digital, precum știri, eseuri, muzică, imagini, video, pagini web, prevede Cadrul de competențe digitale pentru elevi, lansat în consultare publică de Ministerul Educației.
UPDATE Cadrul de competențe digitale pentru elevi, aprobat prin ordin al ministrului Educației – documentul ⇒ aici/ Anexă: Cadrul de competențe digitale pentru elevi.
Ministerul Educației a lansat marți, 13 august, în consultare publică, proiectul de ordin pentru aprobarea Cadrului de competențe digitale pentru elevi.
”În era digitală, este crucial ca elevii să dezvolte competențe digitale solide pentru a naviga cu succes în societatea modernă. Cadrul de competențe digitale pentru elevi are ca model de referință DigCompRo, bazat pe DigComp 2.2, și detaliază principalele arii de competență, nivelurile de performanță așteptate și descriptorii specifici pentru fiecare competență.
În prezent, competența digitală trebuie privită în ansamblul competențelor-cheie, integrată în capacitatea absolvenților de a face față provocărilor lumii contemporane. Implementarea acestui cadru permite definirea unor tematici și activități de învățare relevante, atât din perspectivă curriculară, cât și pentru viitoare programe de formare profesională.
Profilul competențelor digitale acoperă șase arii principale, de la utilizarea dispozitivelor digitale și alfabetizarea informațională, la siguranța cibernetică și utilizarea responsabilă a tehnologiei. Aceste arii asigură dezvoltarea unei game largi de abilități, esențiale pentru viața personală și profesională a elevilor”, a precizat Ministerul Educației, într-un comunicat de presă.
Conform proiectului, ”cadrul de competențe digitale pentru elevi va fi cuprins în profilurile de competență ale elevilor din învățământul preuniversitar începând cu anul școlar 2024—2025”.
- Proiect: ”Acest cadru permite definirea unui profil de competență în domeniul educației digitale pentru absolventul de învățământ primar, gimnazial, respectiv liceal. Astfel, cadrele didactice, dezvoltatorii de curriculum, autorii de manuale și auxiliare școlare vor dispune de un instrument util pentru definirea „țintelor” rezultatelor învățării în aria digitală și pentru conturarea unei progresii raționale privind dobândirea acestor competențe.”
Potrivit proiectului, pentru fiecare arie de competență și pentru fiecare competență specifică au fost selectate nivelurile de performanță așteptate la finalul fiecărui ciclu de învățământ, astfel:
- învățământul primar este echivalat cu nivelul „Elementar 1”;
- învățământul gimnazial cuprinde elemente specifice din nivelul „Elementar 2” și nivelul
„Intermediar 3”; - învățământul liceal vizează nivelul „Intermediar 4”, ca nivelul funcțional la care trebuie să ajungă un absolvent de învățământ obligatoriu, indiferent de filieră, profil sau specializare. Pentru anumite filiere, profiluri sau specializări (de exemplu, filiera teoretică, profilul real, specializarea matematică-informatică) pot fi vizate și competențe din aria „Avansat”.
Descriptorii competențelor digitale: învățământ primar – proiect
Descriptorii competențelor digitale: învățământ gimnazial – proiect
Descriptorii competențelor digitale: învățământ liceal – proiect
- Ministrul Educației, Ligia Deca, pe Facebook: ”Avem nevoie să-i învățăm pe copii să folosească responsabil tehnologia și să știe ce înseamnă siguranța pe internet! De aceea, am creat un instrument care să-i sprijine pe profesori în activitatea de la clasă, oferindu-le repere despre nivelurile de competență pe care copiii trebuie să le dezvolte: „Cadrul de competențe digitale pentru elevi”, ce a fost lansat astăzi în consultare publică de Ministerul Educației. Pe lângă folosirea responsabilă a tehnologiei și siguranță cibernetică, Cadrul de competențe acoperă arii precum: utilizarea dispozitivelor digitale, alfabetizarea informațională, comunicare și colaborare digitală și crearea de conținut digital și elemente de proprietate intelectuală. Avem încredere că acest instrument va fi un real sprijin pentru profesori, în ghidarea activității de la clasă!”
Ministerul Educației precizează că ”la dezvoltarea cadrului de competențe digitale pentru elevi au participat specialiști din cadrul Ministerului Educației, inspectoratelor școlare județene, caselor corpului didactic, universităților, precum și reprezentanți ai industriei IT din România”, iar grupul de lucru a beneficiat și de suportul reprezentanților Băncii Mondiale.