La școala din Budila, copiii strâng puncte pentru a cumpăra de la „Magazinul clasei”. Scopul proiectului: reducerea absenteismului școlar

0

„Magazinul clasei” este un proiect început în urmă cu un an la școala din comuna Budila, județul Brașov, cu scopul de a diminua absenteismul și abandonul școlar. Cei mai mulți copii care învață aici provin din medii defavorizate și pentru a-i încuraja să vină la școală a fost implementată această idee. Săptămânal, elevii primesc puncte pentru fiecare zi în care frecventează cursurile (condiția este să nu lipsească nicio zi), iar la finalul lunii pot cumpăra cu punctele acumulate produse de la magazin. Învățătoarea Elza Fejer, unul dintre profesorii implicați în proiect, povestește că provocarea lansată elevilor a avut rezultate și mulți vin la școală, motivați că își pot lua de la magazin ceea ce își doresc sau au nevoie. Luna trecută, pentru a sărbători un an de proiect, copiii au avut parte de o nouă experiență: ”Mall-ul de la școală”.

”Magazinul clasei” este un proiect inițiat de Asociația Eltera și implementat în ianuarie 2022 la Școala Gimnazială Budila. La început, au fost implicate 10 clase, iar din septembrie numărul acestora a ajuns la 12. Elevii învățătoarei Elza Fejer, cea care a adus proiectul în școală, erau în clasa a III-a când a fost demarat programul. Pentru că nu toți veneau zilnic la școală, unii dintre ei având ”lacune greu de recuperat, mai ales după perioada online în care foarte mulți nu au avut acces la tehnologie”, învățătoarea a decis să pună în practică proiectul și să îi determine astfel să nu mai absenteze.

”Ideea deschiderii unui magazin al clasei a fost primită cu entuziasm de elevii mei. Aveam copii care veneau iarna la școală în adidași sau fără geacă, căciulă ori mănuși, iar acest proiect i-a ajutat foarte mult, ei putând să-și achiziționeze produsele de care aveau nevoie. Rezultatele s-au văzut rapid. Prezența la ore s-a îmbunătățit imediat după prezentarea proiectului, până să deschidem magazinul. Atât de mult i-a motivat faptul că își pot cumpăra ce vor de la magazin încât acum rar mi se întâmplă să nu am 20 de copii în clasă din cei 20 înscriși”, povestește învățătoarea.

Regulile după care funcționează ”Magazinul clasei” sunt simple. Un copil primeşte 5 puncte într-o săptămână, câte un punct pentru fiecare zi în care vine la școală. Dacă lipseşte o zi din acea săptămână, nu mai primeşte niciun punct. La sfârșitul lunii, cu punctele acumulate, elevii își pot cumpăra de la magazin îmbrăcăminte, încălţăminte, rechizite, produse de igienă sau jucării.

”De ce pierde copilul toate cele cinci puncte în momentul în care lipsește o zi dintr-o săptămână? Pentru că nu vrem să încurajăm acea practică pe care o cunoaștem cu toții, de a aduce adeverințe de la medic pentru motivarea absențelor. De aceea, la magazinul clasei nu se admit adeverințele medicale. Ele sunt folosite, într-adevăr, la motivarea absențelor din catalog, dar la magazinul clasei nu sunt acceptate pentru că nu vrem ca ei să obțină acele puncte fără muncă. Scopul este ca ei să fie prezenți în clasă, să nu mai lipsească. Foarte mulți dintre ei nu au frecventat grădinița sau au absentat mult de la ore și atunci dacă noi încurajăm același stil de lucru, ei ar veni doar în ziua în care se deschide magazinul, iar noi vrem să îi obișnuim cu ideea că doar prin muncă pot obține niște beneficii”, explică Elza Fejer.

De la vis la realitate

Toate produsele din magazinele deschise în cele 12 clase sunt donate, fie de persoane fizice, fie de diferite organizații sau chiar de profesori și elevi de la alte școli. Înainte de a ajunge în magazinul fiecărei clase, ele sunt sortate de profesori, în funcție de vârsta copiilor și de nevoile lor. O muncă în plus pentru cadrele didactice implicate în proiect, dar cu satisfacții.

”Este un efort, dar este o plăcere să vezi copilașii fericiți, emoționați, să le vezi bucuria în ochișori sau să vină în pauză un copil să te strângă în brațe, chiar dacă nu este elevul tău, dar știe că prin tine a obținut ceva. Să îi vezi la școală este cea mai mare satisfacție. Părinții sunt și ei încântați pentru că îi scutim, în primul rând, de niște cheltuieli. Își doresc să vină copiii la școală, dar mai ales copiii vor să vină pentru a nu pierde punctele de la magazin”, spune Elza Fejer.

Acum un an, ”Magazinul clasei” a pornit cu produse donate de Asociația Eltera, însă pe parcurs numărul donațiilor a crescut și a explodat înainte de Crăciun. Dulapurile din clase, unde erau păstrate produsele pentru a fi scoase ”la vânzare”, s-au dovedit neîncăpătoare, iar soluția a venit de la un donator care a pus la dispoziția școlii o rulotă-container.

”Depozitul nostru este așadar această rulotă din curtea școlii, primită înainte de Crăciun. Știți cum s-au întâmplat lucrurile? Mai întâi, magazinul a fost un vis. Apoi a venit Asociația condusă de doamna Caty Roos și ne-a prezentat ideile pentru a-l implementa. Păstram la început produsele în dulapuri, ele fiind vândute o dată pe lună, în ultima zi de vineri din lună: după programul școlar, se amenajează clasa, se expun produsele, copiii primesc bănuții special creați pentru această activitate și vin la magazin, de unde cumpără produse pe baza punctelor acumulate. În septembrie-octombrie, în urma unei mediatizări și cu sprijinul domnului Radu Valentin Paul care aflase de proiectul nostru, am primit donații din toată țara, chiar și din străinătate. Aveam clasele ticsite și în acel moment mi-a venit ideea de a organiza în școală un mall”, spune Elza Fejer.

Mall-ul de la școală

”Mall-ul de la școală” a fost un eveniment organizat în ianuarie, prin care s-a sărbătorit un an de la implementarea proiectului ”Magazinul clasei”. Practic, toate magazinele din școală au fost aduse la un loc, mall-ul fiind împărțit în cinci mari magazine, pe categorii: îmbrăcăminte, încălțăminte, librărie (rechizite), produse de igienă și jocuri și jucării.

”Am transformat magazinul clasei într-un centru comercial, într-un mall. Am dorit astfel să marcăm evenimentul, să avem o sărbătoare a noastră, iar copiii au fost foarte încântați. Le-a plăcut ideea. Am încercat să creăm toate condițiile de la mall, inclusiv să oferim sacoșele acelea pentru cumpărături. Cu această ocazie, am făcut și puțină educație financiară, am discutat și reguli de comportament într-un magazin, lucruri pe care le exersăm la clasă, dar acum era puțin altfel, copiii interacționând și cu profesorii de la celelalte clase”, declară învățătoarea (foto).

Vânzători în magazinele de la ”mall” au fost chiar profesorii, iar copiii au fost atrași în primul rând de jucării, apoi de haine și încălțăminte. ”Același lucru se întâmplă și la clasă. Copiii preferă jucăriile și jocurile, apoi hăinuțele și încălțările. Eu am încercat să îi ghidez de fiecare dată, pentru că le cunosc nevoile, și am făcut tot felul de promoții, cum ar fi la produsele de igienă: <Dacă îți dorești o jucărie, o poți cumpăra și primești în dar o periuță cu pastă de dinți ori un săpun sau un dezinfectant>”, precizează Elza Fejer.

La ”Mall-ul de la școală”, mai povestește învățătoarea, s-a vândut foarte mult, astfel că în depozit au rămas puține produse. Pentru profesori a fost însă o mare bucurie. Acest lucru înseamnă că au venit copiii la școală. Elza Fejer a făcut ”monetarul” și, în total, au fost strânse 1724 de puncte.

”În ianuarie, un copil a avut posibilitatea de a acumula maximum 15 puncte și, din estimările noastre, aproximativ 200 de copii fericiți și-au putut cumpăra produse de la mall. Pentru a vă face o idee: cu 10 puncte, ei își puteau cumpăra cel puțin trei obiecte vestimentare sau o minge de fotbal din piele sau zece produse de igienă. O geacă de iarnă, nouă, avea prețul de 5 puncte și dacă doamna a văzut că mai are nevoie copilul de ceva, l-a rugat să spună o poezie sau un cântecel și mai primea 3 puncte. Am făcut în așa fel încât fiecare copil să plece acasă cu cel puțin câte un obiect din fiecare categorie, plus că la toate magazinele au primit produse gratuite”, spune Elza Fejer.

Proiectul către o nouă generație

Învățătoarea din Budila și-a propus să continue proiectul și cu generația viitoare (elevii săi actuali sunt în clasa a IV-a), rezultatele fiind peste așteptări: ”Nu încape îndoială. Atâta vreme cât avem produse, mergem înainte. Facem lucrul acesta de dragul lor și eu voi continua proiectul la clasă. Fac parte din comunitatea aceasta și vreau să am partea mea de aport, vreau să știu că, da, am pus și eu umărul la un viitor mai bun.”

Pe de altă parte, Elza Fejer consideră că, în comunitățile dezavantajate, copiii au mare nevoie de susținerea profesorilor, aceștia ”să fie acolo pentru ei, să îi înțeleagă, să îi ajute”. ”Cineva spunea foarte bine: dacă nu se adaptează copilul la școală, trebuie să adaptăm noi școala la copil. Acest lucru se întâmplă și în cazul nostru. Ne adaptăm copiilor pe care îi avem în clasă, pentru că sunt copii care nu au ținut un creion în mână până la 7 ani, care nu au mâncat poate de două zile, care nu mai au haine curate pentru că cele de pe ei sunt singurele pe care le au. Noi nu putem reuși altfel decât prin implicare. Nu ne-a dat nimeni niciun ghid care să ne spună ce ar trebui să facem cu copiii aceștia”, mai declară Elza Fejer.

În ideea de a-i face să vină cu drag la școală și de a-și îmbunătăți rezultatele, învățătoarea derulează și alte proiecte cu elevii săi, amintind de clubul de lectură săptămânal sau de sera pe care o îngrijesc copiii. Aceasta se află în curtea Primăriei și le-a fost pusă la dispoziție tot de Asociația  Eltera, prin proiectul „O porție de demnitate”. Aici, elevii îngrijesc plante, pe care le și valorifică ulterior. De exemplu, cu legumele din seră au făcut murături, iar acestea și-au găsit utilitatea chiar la magazinul clasei. ”Fiecare donator din proiect a primit de la noi un borcan de murături din legumele de la seră sau o sticlă de sirop, făcut tot de noi, sau o felicitare cusută. Am vrut în acest fel să răsplătim fiecare donator și să arătăm că noi muncim pentru fiecare lucru primit. Nu vrem să părem că cerșim. Nu cerșim, muncim pentru ceea ce primim și merităm ceea ce primim”, conchide Elza Fejer.

Sursa foto: Arhiva personală – învățătoarea Elza Fejer

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.