Cîmpeanu: Examenul de admitere la colegiile naționale și structura noului Bacalaureat – ”subiecte deschise”/ Colegiile ar putea organiza o a treia probă

0

Colegiile naționale ar putea organiza, pe lângă română și matematică, și o a treia probă de admitere în liceu, la limba engleză sau la informatică, de exemplu, ”cu condiția să anunțe din timp”, a declarat, sâmbătă, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, la Forumul Educației de la Iași, în care a prezentat proiectul legii învățământului preuniversitar. Ministrul a arătat că subiectul admiterii la colegii, contestat de părinți, profesori sau organizații, rămâne unul ”deschis”, așa cum este și cel al examenului de Bacalaureat propus de minister pentru 2027, în care limba și literatura română nu mai este probă de sine stătătoare. 

”Este un subiect pe care îl lansez, l-am lansat pentru a fi clarificat dacă nu cumva este bine să scoatem din tot acel pachet de discipline Limba și literatura română, inclusiv gramatica (…) Este și aceasta o variantă”, a spus Sorin Cîmpeanu, în ceea ce privește examenul de Bacalaureat.

Principalele declarații ale ministrului Educației pe tema examenului de admitere la colegiile naționale și a noului tip de Bacalaureat:

  • Admiterea în liceu pentru cele 211 colegii naționale este o solicitare de foarte multă vreme. O explic foarte simplu: se constituie într-o șansă în plus pentru elevi. Este o cerere de foarte mulți ani a colegiilor naționale. Lucrurile sunt deschise. Legile sunt încă deschise până pe 24 august. Experiența dvs. ne poate aduce clarificări.
  • În momentul de față vă spun ce știu: 1. este o șansă în plus, trebuie să se încheie înainte de inițierea Evaluării Naționale; 2. s-a propus nivelul de 100%, toate locurile să fie scoase la concurs prin concurs propriu de admitere. Este o propunere formulată în raportul ”România educată” de către dvs, cei care reprezentați colegiile naționale. Sigur, între timp am înțeles că s-au mai revizuit din puncte de vedere. Am spus e mult 100%, trebuie să lăsăm locuri și pentru distribuția prin Evaluarea Națională. (…) Maximum 90%.
  • Am avut o întâlnire cu directorii de colegii naționale. (…) Am primit întrebarea: noi dacă vrem să avem doar 75% concurs propriu de admitere și 25%, evident. 75% se încadrează în ceea ce am propus: maximum 90%. Și 60% se încadrează, și 50%, și 30%, și 0 se încadrează în maximum 90%. Este o modalitate de a lăsa decizia la nivelul acestor colegii care au demonstrat că pot să facă performanță.
  • Disciplinele sunt aceleași: matematică și limba română. În plus, dacă un colegiu național dorește, cu condiția să anunțe din timp, o a treia probă, la limba engleză, de exemplu, sau la informatică, poate să facă acest lucru și poate să se orienteze către acel grup de absolvenți de clasa a VIII-a care au un nivel ridicat de competențe în acel domeniu care este de interes pentru performanța în acel colegiu.
  • Am constatat cu tristețe că nu există încredere în cadrele didactice. Ați văzut, nu este niciun secret: se vor face meditații cu candidații… (…) În regulă. Subiectele pot fi făcute tot de către Centrul Național de Evaluare, spre exemplu. Subiectele pot fi făcute de către Academia Română, prin institutele Academiei Române. Subiectele pot fi făcute de Societatea Română de Matematică.
  • Este deschis subiectul pentru admitere, concurs propriu, liceu împreună cu Evaluare Națională.
  • Este deschis și subiectul examenului de Bacalaureat care, în momentul de față, se finalizează cu o diplomă de bacalaureat care este un simplu acces în facultate. Atât și nimic mai mult. Noi vrem să avem în urma examenului de Bacalaureat și un certificat credibil de atestare a competențelor, credibil, nu formal. (…) E gândit altfel. E gândit pentru verificarea competențelor de bază la mai multe discipline. E gândit în așa fel încât să nu mai existe acea explicație: în clasa a XII-a, elevii vin la școală și învață exclusiv la materiile la care dau examen.
  • Haideți să verificăm competențele de bază la o serie de discipline: matematică, limba română, inclusiv gramatică, istorie și geografie, chimie, fizică, biologie, socio-umane, competențe de bază, după care să verificăm competențele lingvistice (…), după care competențele digitale trebuie verificate iar la nivel de bază.
  • Acest Bacalaureat îl vor da niște elevi care vor învăța după niște planuri cadru începând cu septembrie 2023 pe care nu le cunoașteți, pe care nu le cunosc, la care se lucrează (…) Examenul va fi pentru acei elevi care vor fi urmat patru ani de liceu cu 30% curriculum la dispoziția școlii. Vor putea alege o probă – și aici o să avem o reformulare în lege – dintr-o plajă mai largă de discipline care să verifice competențele avansate. E în discuție dacă să fie obligatorie sau să nu fie obligatorie, dacă să condiționeze promovarea Bacalaureatului această probă a specializării sau nu.
  • Este în discuție inclusiv din perspectiva în care există o probă specifică la limba maternă și luăm în calcul – este un subiect pe care îl lansez, l-am lansat pentru a fi clarificat – dacă nu cumva este bine să scoatem din tot acel pachet de discipline Limba și literatura română, inclusiv gramatica, în paralel, cu acea probă… Este și aceasta o variantă.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.