Festivalul educației, la Timișoara. Un eveniment cu bune practici, despre starea de bine și relația școală-familie: ”Va fi ca un exercițiu de antrenament”

1

Elevii, părinții, membri ai comunității și profesorii din județul Timiș sunt așteptați, la sfârșitul lunii mai – începutul lunii iunie, la Timișoara, la un festival al educației. Pe parcursul a cinci zile, aceștia vor putea participa la târguri educaționale, ateliere, cafenele și workshop-uri într-un eveniment-maraton care își propune să ducă bune practici în școli, să întărească parteneriatul școală-familie-comunitate și să încurajeze starea de bine a elevilor și profesorilor în fiecare școală. Inspectorul școlar Nadia Baloteanu, coordonator al evenimentului, spune că festivalul este ca ”un exercițiu de încălzire, de antrenament”, care le oferă părinților, profesorilor și întregii comunități ocazia de a face lucruri împreună și de a demonstra că se poate. ”Se poate dacă vrem, important este să ne întindem unii altora mâinile”, declară Nadia Baloteanu.

TeamEdu – Festivalul educației din Timiș se va desfășura în perioada 30 mai – 3 iunie la Timișoara, fiind organizat de Inspectoratul Școlar Județean Timiș, în parteneriat cu unitățile de învățământ din județ, cu Instituția Prefectului Județului Timiș, Consiliul Județean Timiș, USAMVB Timișoara, CJRAE Timiș, Asociația Elevilor din Timiș și Consiliul Județean al Elevilor Timiș.

Organizatorii își doresc să aducă în fața participanților activități cu ”un impact major în abordarea copilului și a stării sale de bine, în modificarea percepției familiei, a comunității asupra școlii, dar și a școlii asupra familiei”. În cele cinci zile de festival vor avea loc un târg al ofertei educaționale a liceelor timișene și un altul al ofertei universitare, spectacole, ateliere destinate copiilor, părinților, dar și cadrelor didactice, workshopuri de consiliere și orientare în carieră, activități ludice și de loisir, competiții sportive. Toate se vor încheia în ultima zi cu o conferință în care speakeri vor fi specialiști în educație, profesori, dar și părinți și foști elevi.

”În viziunea noastră, TeamEdu înseamnă echipa pe care întreg Timișul o poate face pentru a susține școala, copiii. TeamEdu înseamnă incluziune, șanse egale. Înseamnă atât promovarea performanței, cât și conștientizarea importanței progresului. Poate însemna că ne mândrim cu o echipă de robotică, dar și cu un copil nevăzător care a câștigat o olimpiadă, sau cu ansamblul folcloric al unei școli din rural. Poate însemna că ne ajută să-i dăm viață profesori, actori, muzicieni, medici, judecători, mame casnice, liceeni și studenți, familii care au copii la școală sau nu, companii agricole sau giganți industriali. Important e să fim împreună! Pentru copii!”, este mesajul organizatorilor, care îi invită pe profesori, pe părinți, instituții și ONG-uri să se alăture proiectului.

Detalii despre Festivalul educației din Timiș și despre apelul la voluntariat aflăm de la coordonatorul festivalului, Nadia Baloteanu, inspector școlar de educație permanentă și proiecte educative școlare și extrașcolare în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Timiș.

Fost director de școală și profesor consilier, Nadia Baloteanu explică de ce nevoie de un astfel de festival și ce urmărește acesta, pornind de la o radiografie pe care o face sistemului educațional din ultimii ani.

De ce TeamEdu – Festivalul educației din Timiș

SparkNews.ro: Organizarea acestui festival a pornit, bănuim, de la niște nevoi identificate în școli, în clase. Care ar fi acelea?

Nadia Baloteanu: Într-adevăr, în educație sunt multe nevoi. Una dintre ele este starea de bine. Starea de bine atât a copiilor, cât și a colegilor mei, profesorii, dar și a părinților s-a deteriorat cu mult înainte de pandemie. Sigur că este vorba și de provocările economico-financiare, de dinamica societății, însă cu siguranță pandemia a agravat aceste lucruri.

Văd, din păcate, din ce în ce mai rar colegi zâmbind. Văd părinți încruntați, nemulțumiți. Și cred că dacă noi, adulții – părinți și dascăli deopotrivă –  formăm satul acela din jurul copilului, și că,  dacă nu-l îmbrățișăm, copilului nu-i e bine. Va da foc satului, exact ca-n acel proverb african. Este exact ca într-o familie. Eu am un fiu. Pentru ca fiului meu să-i fie bine, eu m-am luptat ca mie să îmi fie bine, chiar și atunci când era greu. Mi-am întins mie o mână cu îngăduință, respect, am lucrat cu mine, mi-am făcut bucurii. Și fiul meu a devenit un tânăr adult minunat, pentru că s-a simțit, înainte de toate, în siguranță. De ce nu am putea transfera asta în școală?

Din punctul meu de vedere, s-a creat o prăpastie între școală și familie. Prăpastia aceasta tot crește dacă noi, școală și părinți, nu suntem împreună, nu facem împreună lucrurile. Dacă nu ne continuăm cumva munca unii celorlalți, nici nu avem cum să reparăm cele ce s-au stricat și nici să progresăm.

”Performanța înseamnă mult mai mult decât mâna de olimpici pe care o poate da o țară”

Ar fi apoi veșnica raportare la performanță. Din punctul meu de vedere, performanța este o noțiune prost înțeleasă la noi. Pentru că performanță nu face doar olimpicul – câți olimpici putem avea într-o țară? –  indiferent care ar fi acea țară – performanță face și copilul diagnosticat cu autism infantil și IQ 28 pe care, după ani de lucru, specialiști și oameni dedicați l-au pus pe scenă, copilul a putut să ducă un rol, să facă față faptului că erau mulți oameni în public, cu zgomotul aferent… Și asta e în egală măsură progres și performanță. Cred că ar trebui să ne raportăm la el și să urmărim progresul. Progres poate însemna că, într-o zi, un copil cu deficiență mintală severă s-a legat la șireturi. Sau că un altul a zâmbit. Sau că un copil de nota cinci a obținut nota șapte.

Putem considera performanță că o tânără elevă nevăzătoare a câștigat o olimpiadă de informatică. Performanță înseamnă că un copil surd poate face teatru sau poate dansa. Înseamnă că o școală din rural, dintr-un sat de care aproape nu a auzit nimeni, are un ansamblu folcloric care câștigă concursurile internaționale de acest gen. Performanța înseamnă mult mai mult decât mâna de olimpici pe care o poate da o țară.

Ce își propune festivalul

Cum vine festivalul în sprijinul acestor lucruri ?

Festivalul nu își propune să le trateze ca pe niște răni. Vrem să fie ca un exercițiu de încălzire, de antrenament, care oferă școlii și comunității ocazia de a face lucruri împreună pentru copii, oportunitatea de a vedea că se pot face lucruri și acestea pot fi continuate fără să se întâmple neapărat sub oblăduirea inspectoratului școlar județean, poate nu în fiecare zi, dar în fiecare școală.

Cum se va desfășura evenimentul

Festivalul se întinde pe cinci zile. Va fi o primă zi în care se va desfășura un târg al ofertei educaționale al liceelor timișene. Este un eveniment de tradiție, organizat în fiecare an de CJRAE și ISJ. A doua zi va fi un târg al ofertei universitare, pentru că și liceenii au nevoie să fie orientați în carieră, unde colegii mei, profesorii consilieri, au un rol important în organizarea diverselor ateliere. Vrem să fie activități dinamice, atractive și, de ce nu, ușor amuzante pentru elevi, pentru că tot vorbim despre starea lor de bine.

Cea de-a treia zi este 1 iunie. Dacă în primele două zile gazda noastră va fi Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară Banatul din Timișoara, în a treia zi, de 1 Iunie, gazda noastră va fi Muzeul Satului Bănățean. O locație excepțională, pe care nu am ales-o întâmplător, pentru că și dumnealor desfășoară tot felul de activități interesante, care vor completa ceea ce facem noi.

Apelul către comunitate

Pentru această a treia zi pleacă apelul meu spre comunitate. Mi-aș dori ca în desfășurarea activităților să se implice toată lumea, să vină toți cei care doresc să pună umărul. Poate fi o mamă care are ca hobby gătitul și vrea să să facă un mini-atelier de gastronomie. Poate fi un medic sau un judecător care vrea să le povestească copiilor ceva. Poate fi un actor. Un muzician. Un student. Vor fi acolo și câteva dintre multinaționalele din Timișoara care vor avea standuri de promovare în ideea de a atrage viitorii studenți.

Ideea este să organizăm ziua aceasta de 1 Iunie împreună și sunt sigură că membrii comunității timișene vor fi solidari pentru că au dovedit acest lucru până acum. Având acest exercițiu al solidarității, am făcut de data aceasta apelul de a fi solidari pentru bunul cel mai de preț al unei comunități, copiii, în speranța că vom putea să le oferim, de 1 Iunie, o zi de neuitat.

Cafenele pentru părinți, workshop-uri pentru profesori

A patra zi este dedicată adulților, atât cadrelor didactice, cât și părinților. Vor fi organizate ateliere, cafenele ale părinților de către colegii mei consilieri și colegii din învățământul special. Tot ei vor organiza și workshop-uri pentru colegii din școlile de masă, unele vizând chiar starea de bine. Ce vor face colegii din învățământul special? Vor face ceva foarte important: vor pune bazele unui parteneriat cu școlile de masă desfășurând ateliere care vor începe de la a-i învăța pe colegii din școlile de masă cum se face adaptarea curriculară pentru un copil cu CES până la cum reacționezi dacă se creează o situație de criză în timpul orei. Asta pentru că tot vorbeam despre incluziune…

Oamenii confundă integrarea cu incluziunea. Integrarea este fenomenul prin care școala sau societatea îi cere individului atipic să se adapteze la normele ei. Incluziunea este de fapt o stradă cu două sensuri pe care mergem împreună, nu ne ciocnim, ne întâlnim la mijloc și, adaptându-ne fiecare pașii, resursele, ajungem acolo unde este bine pentru copil. Și pentru societate.

Conferința TeamEdu

Ziua cinci va fi dedicată Conferinței TeamEdu, unde speakeri vor fi profesori care au făcut schimbări la firul ierbii, specialiști în educație și părinți, alți parteneri. Și-a anunțat, de exemplu, prezența un părinte care are un copil special, un părinte care pe banii lui a mers afară și s-a format într-o terapie care în România nu există, pentru a-și putea ajuta mai bine copilul. Dumnealui ne va povesti cum pot fi folosite elemente din această terapie în gestionarea copiilor care au dizabilități de tipul dizabilității copilului dumnealui, dar și ce înseamnă o zi din viața unui părinte de copil special.


Propunerile de activități pentru organizarea și desfășurarea Festivalului TeamEdu pot fi trimise pe adresa de e-mail educatiepermanenta.tm@gmail.com, în atenția insp. Nadia Baloteanu, până la data de 7 mai 2022.

Citește și: 

1 COMENTARIU

  1. “Uare” despre membra de familie a lui Sorin “OUG13” Grindineanu nu vorbeste nimeni…. Cea care a copiat jumatate din acest concept de la alti copii organizatori ai “Festivalului Liceelor” care s-a desfasurat luna aceasta? Ca a intervenit in relatia copiilor cu scolile din Timis si le-a interzis sa mearga? Oare… Asta este Danielescu, pusa politic in functie de Sorin OUG13…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.