Elevii din patru școli vor avea ore de fericire începând din semestrul II. Ce vor învăța copiii și ce înseamnă fericirea la școală – proiect pilot

0
Starea de bine în școală: Desene realizate de elevi ai Liceului Pedagogic ”Anastasia Popescu” din București

Patru școli din București și din țară vor implementa, timp de patru ani, programul „Hai cu starea de bine în școală!”, inițiat de Anca Tîrcă, expert educațional. Proiectul va debuta cu introducerea orelor de fericire, susținute de învățători și diriginți, începând din semestrul al doilea al acestui an școlar. Orele vor fi organizate cel puțin o dată pe lună, vor aborda câteva teme mari și vor include diferite activități, de la ore în aer liber până la expoziții cu ”produse ale fericirii în școală”.

Cele patru școli înscrise în proiectul pilot sunt Școala „Ion Câmpineanu” din Câmpina, Liceul „Lauder Reut” din București, Școala „Mihai Botez” din București și Școala „Elena Donici Cantacuzino” din Pucioasa. Profesorii acestor școli au participat la un curs de formare pe tema stării de bine în școală, susținut de Anca Tîrcă, autoarea cărții „Hai cu starea de bine în școală!”, iar pentru ora de fericire sunt așteptați la un webinar, organizat împreună cu învățătoarea Andreea Puiu, doctorand în Pedagogia fericirii.

Andreea Puiu va explica ce înseamnă fericirea la școală, în timp ce Anca Tîrcă va prezenta un curriculum al orei de fericire: o oră interactivă (nu se dau calificative sau note), în care elevii vor învăța să înțeleagă și să experimenteze fericirea, să-și exprime emoțiile, să-și îmbunătățească abilitățile de comunicare liberă și creativă, să gestioneze relațiile cu cei din jur și să rezolve conflictele.

Pe parcursul unui an școlar, vor fi parcurse cinci teme mari în cadrul orelor de fericire, explică Anca Tîrcă, abordate în funcție de vârsta elevilor. Învățătorii și diriginții vor folosi la aceste ore jocul, lectura interactivă, vor organiza activități în aer liber, de artă tranzientă și vor iniția expoziții cu produse ale fericirii în școală.

”Studiile ne demonstrează de ceva timp că elevii învață mai bine atunci când sunt fericiți, iar dezvoltarea abilităților socio-emoționale ale copiilor, precum empatia, curiozitatea, încrederea etc. conduce la rezultate academice mai bune. În ultimii doi ani, pandemia de COVID 19 a adus cu sine multă anxietate și stres în rândul profesorilor și elevilor din întreaga lume, iar a lua măsuri pentru a crește starea de bine în școli este deja o prioritate a momentului. O oră de fericire în orarul tuturor claselor va crea oportunități elevilor de a dialoga și comunica despre sine și despre relațiile cu ceilalți, de a face mișcare și a mânca sănătos, de identifica idei și soluții de implicare în viața școlii și a comunității și de a fi în contact cu natura cât se poate de des”, precizează Anca Tîrcă.

Orele de fericire, la Școala ”Mihai Botez”

La Școala Gimnazială „Mihai Botez” din București, fericirea a fost inclusă în strategia școlii și va fi promovată ca stil de viață, spune directorul școlii, Mirela Beiu, într-un scurt interviu pentru SparkNews.ro. În următorii patru ani, vor fi derulate trei programe pentru starea de bine în școală, printre activitățile propuse numărându-se derularea de lecții în contexte reale de învățare, în afara școlii, și organizarea unor zile speciale precum ”Ziua unei anumite culori”, ”Ziua invitatului special”, ”Dacă e joi, e dans”, ”Pauza de muzică”, ”Școala cu susu-n jos” sau ”Pet Day”. În cadrul orelor de fericire, explică Mirela Beiu, elevii vor învăța cum să-și folosească potențialul pentru a avea o stare de bine și cum să-și formeze abilități care să îi ajute să depășească obstacolele.

SparkNews.ro: De ce vă doriți ore de fericire în școală?

Mirela Beiu: Fericirea este căutată de toată lumea, indiferent de înţelesul pe care fiecare dintre noi îl are pentru acest concept. Căutăm fericirea la locul de muncă, în familie, la școală etc. Oriunde ne-am afla, dorim să ne fie bine.

Despre starea de bine se vorbește din ce în ce mai mult în toate domeniile de activitate, iar pandemia a readus în atenția publică nevoia de asigurare a stării de bine în școală. Pentru că școala nu înseamnă numai ore de curs, note și teste. Școala reprezintă locul în care elevii și profesorii construiesc un mod de a trăi împreună. Contribuția lor este în egală măsură importantă, chiar dacă statutele și responsabilitățile fiecăruia sunt diferite. Spațiul numit „școală” le marchează inevitabil viața ambelor categorii. Viata școlii înseamnă mai mult decât a preda sau a învăța ceea ce este cuprins în programele şcolare. Înseamnă pregătire pentru viață.

A venit momentul ca starea de bine să fie așezată în primul rând în mediul școlar și să fie un standard privind calitatea educației oferite de o instituție de învățământ. Pentru că o școală fericită poate avea un efect transformator asupra fiecărui elev, ajutându-l să se dezvolte la potențialul său maxim, astfel încât copilul de astăzi să devină un adult pregătit pentru ziua de mâine.

Ce minunat ar fi dacă i-am putea învăța pe copii, de la o vârstă fragedă, cum să fie fericiți, oferindu-le astfel instrumentele necesare pentru a se adapta unei lumi în continuă schimbare, o lume despre care singura certitudine este că nu știm cum va fi! Orele de fericire vor face o diferență în acest sens, deorece în cadrul acestor lecții elevii vor învăța cum să-și folosească potențialul pentru a avea o stare de bine și cum să-și formeze abilități care să îi ajute să depășească obstacolele. Pentru mine, ca director de școală, să ne însușim cu toții limbajul fericirii și să ne dezvoltăm competențe de comunicare în această limbă este un vis împlinit.

Sunt diriginții și învățătorii deschiși să susțină aceste ore? Vor fi lunare orele de fericire în școala dvs.?

Având în vedere că viziunea noastră este de aduce în fața comunității o altfel de școală și anume o școala fericită, în care toți sunt importanți (copii și adulți deopotrivă) și fiecare are propria sa valoare, asteptăm cu bucurie și emoție să învățăm ecuația fericirii împreună cu elevii noștri.

Ne-am propus să derulăm cel puțin o lecție de fericire pe lună la fiecare clasă, pe o temă diferită de la o lună la alta, iar până la ora următoare, elevii vor fi încurajați să îndeplinească sarcini creative legate de subiect.

Ce veți face, în linii mari, pentru a crea starea de bine în școală și care este scopul implementării proiectului?

Îmbunătățirea stării de bine în rândul elevilor, personalului școlii și părinților este un obiectiv strategic cuprins în Planul de dezvoltare instituțională pe următorii patru ani.

Cum implementăm acest proiect? În primul rând, analizăm nevoile elevilor și cadrelor didactice și definim starea de bine, pentru a avea o înțelegere unitară a conceptului. În al doilea rând, includem fericirea în politicile școlii și o promovăm ca stil de viață. În al treilea rând, dezvoltăm repere şi instrumente pentru măsurarea fericirii și derulăm activități ca starea dorită să apară, să se mențină și să se dezvolte.

Am înființat un Comitet al stării de bine, care a identificat căi de asigurare a bunăstării participanților la educație, incluse în cadrul a 3 programe: “Orașul ca spațiu de învățare”, “Clase în aer liber”,“FunEcole”. Dintre activitățile propuse, enumerăm: derularea de lecții în contexte reale de învățare, dincolo de zidurile școlii (parcuri, grădina școlii, muzee, biserică, alte spații din comunitate care vor fi folosite ca spații de învățare); activități în cadrul  Programului “FunEcole” (Ziua unei anumite culori, Ziua invitatului special, Ziua coafurilor trăznite, Pay it Forward/Ziua bunătății spontane, Dacă e joi, e dans, Pauza de muzică, Ziua bunicilor, Zâmbetul din cutie, Cutia cu complimente, Școala cu susu-n jos, Pet Day, Jurnalul stării de bine etc.); practicarea învățării colaborative; utilizarea de tehnici și metode de evaluare prietenoasă și oferirea de feedback constructiv; celebrarea succesului; amenajarea unui spațiu de relaxare/antistres pentru personal; crearea de spații de lectură pe holurile școlii și amenajarea unor mini-biblioteci în fecare sală de clasă. Atragerea de finanțări pentru proiecte care să conducă la schimbările intenționate este o altă preocupare, care în prezent se materializează prin scrierea unei aplicații în cadrul apelului competitiv POCU „Educație nonformală în sistem outdoor”.

Estimăm că demersul de dezvoltare a bunăstării în mediul școlar va conduce la îmbunătățirea participării la educație, a rezultatelor învățării, la dezvoltarea inteligenței emoționale în rândul elevilor, ingrediente care îi vor ajuta pe aceștia să fie pregătiți să devină eroii propriilor vieți si oameni cu capacitatea fericirii, care creează pace în jurul lor. Școala trebuie să viseze să creeze astfel de generații și mai mult decât atât, are responsabilitatea să găsească uneltele necesare pentru a împlini acest vis, al unei lumi mai bune pentru toți, în care dragostea, ajutorul iertarea și recunoștința să facă parte din viața de zi cu zi.

”Noi trebuie să creăm un anumit gust pentru învățarea autentică”

Andreea Puiu, autoarea cărții ”Jurnalul fericirii la școală” și doctorand în Pedagogia fericirii, va participa la webinarul adresat profesorilor din cele patru școli, fiind o susținătoare a introducerii orelor de fericire în școlile din România.

Învățătoarea spune că fericirea este o aptitudine care se dezvoltă, de aceea se și predă, iar ora de fericire, pe care unii și-o imaginează ”doar jocuri și zâmbete”, este de fapt o disciplină. Deja o predă ca opțional la o școală privată, fiind aprobată de către inspectorat, și a propus să fie introdusă începând de anul școlar viitor și la Școala Gimnazială ”Pia Brătianu” din Capitală, unde a avut mai multe sesiuni pilot de ore de fericire.

”Ora de fericire ne introduce de fapt în știința fericirii. Este o oră în care vorbim despre fericire, despre relația dintre fericire și celelalte emoții, în ce condiții se întâmplă fericirea, cum să vorbim despre propria noastră fericire, ce putem să facem zilnic pentru propria fericire”, explică Andreea Puiu, care a susținut în ultimii ani cursuri de fericire pentru elevi, profesori, directori și părinți, din dorința de ”a avea toți același limbaj”.

Mesajul său pentru profesori este că în clasă trebuie subliniate beneficiile fericirii și făcute cunoscute pentru a înțelege valoarea fericirii: ”În acest moment, fericirea nu este considerată una dintre prioritățile școlii tocmai pentru că nu se cunosc aceste beneficii. Beneficiile țin de puterea de concentrare a copilului, de deschiderea la nou, de modul în care se redresează după anumite situații neplăcute, de cum se pune în valoare.

Mesajul meu este că e foarte important să se cunoască valoarea fericirii, beneficiile acesteia, astfel încât învățarea să fie o învățare de calitate și școala să susțină pe termen lung o fericire sustenabilă. Noi cumva trebuie să creăm un anumit gust pentru învățarea autentică. Trebuie să creăm un anumit cadru în care să existe o atitudine sănătoasă față de fericire, pentru că sunt forme de fericire bune și forme de fericire negative.”

Andreea Puiu mai spune că este nevoie de colaborare pentru a se realiza o schimbare cu adevărat în privința fericirii în școlile din România. ”Este extraordinar că se face o echipă de intervenție și efectiv putem să începem să vorbim despre școli fericite, școli care au această misiune de a aduce fericirea în școală. Important este ca ora de fericire să ajungă să se facă masiv în școli, e o direcție care ține de sănătatea mentală a școlii și cred că va fi un val foarte puternic legat de fericirea în școli”, mai declară învățătoarea.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.