Gala MERITO 2021: Într-o sală cu 67 de profesori care își pregătesc elevii pentru viață și îi fac să se simtă bine la școală. 12 povești noi și o notă de 12

0
Foto: Facebook.com/ Proiectul Merito

La Gala Merito 2021, am cunoscut profesorul care dă nota 12 la clasă. Am văzut o profesoară plângând atunci când vorbește despre copiii din satul unde a predat. Am văzut profesori emoționați de spusele elevilor și foștilor elevi, profesori bucuroși că se revăd, împărtășindu-și planurile, ideile, profesori entuziasmați că se alătură unei comunități care vrea să ”transforme” meseria de profesor. ”Familia” Merito numără acum 67 de profesori, iar miercuri seară i-am cunoscut pe cei 12 din generația a VI-a.

Peste 600 de profesori au fost nominalizați la premiile Merito din acest an, dintre care 12 au fost selectați și răsplătiți pentru excelență în educație. Propunerile au venit din partea elevilor, foștilor elevi sau părinților, iar pe scena galei au urcat miercuri seară oameni pe care copiii și tinerii din imaginile care au curs pe ecran i-au numit cel mai bun profesor, doamna pe care care o iubesc, profesorul care mi-a dat aripi, profesoara care m-a încurajat să merg mai departe, profesorul care folosește metode noi ce ne atrag. Lacrimile elevei din clipul dedicat dirigintelui ei au impresionat o sală întreagă, dar și pe profesorul Cătălin Zaman, cel care a ales să predea în satul natal, Clondiru, la 30 de kilometri de Buzău, și nu într-o școală la oraș.

”Cred că învățământul „cu biciul” a dispărut. Trebuie să fi dispărut. Și îmi place să cred că a dispărut și mentalitatea profesorilor de zei ai clasei, de stăpâni ai celor patru pereți. Copiii nu trebuie să vadă școala ca un loc unde cară ghiozdanul din cauză că le impun părinții sau că trebuie să fie acolo, ci ca un mijloc de a progresa. Trebuie să știe că nu vin acolo să fie sancționați, ci să se simtă bine”, spune Cătălin Zaman, profesor Merito 2021, în povestea publicată pe pagina proiectului.

Mihaela Bucşa predă fizica la școala din Sânpetru, Brașov, dar noi am cunoscut-o în urmă cu doi ani când era profesoară și la Crizbav. Un sat în care copiii nu sunt încurajați să meargă la școală, unde cei mici muncesc cot la cot cu părinții, iar mentalitatea este ”la ce bun atâta carte”. Profesoara i-a dus în excursii, mulți nu ieșiseră vreodată din sat, a încercat să îi atragă prin ore altfel la școală și a reușit pe unii dintre ei să îi convingă să meargă mai departe la liceu sau la școala profesională. Pe scena de la Gala Merito, Mihaela Bucșa a izbucnit în plâns atunci când a vorbit despre elevii săi, dedicând premiul obținut tuturor acelor copii care nu au fost premiați niciodată.

”Școala în satele acestea trebuie să iasă dintre pereți, să meargă în sat unde sunt copiii, să-i învețe să scrie, să citească povești, să ducă cărți, să facă un pic de agitație pe tema educației. Copiii care se chinuie să supraviețuiască nu se simt bine nici acasă, nici la școală. Dar dacă reușești să creezi la școală un spațiu în care ei se simt bine, vor veni pentru că vor să fie acolo. Iar profesorul trebuie să le fie mentor, să inspire copiii să fie curioși, să-și construiască viitorul pe curiozitatea aia, fără frică de eșec. Dacă creștem încet, încet comunitatea și soluțiile vor veni tot de acolo”, mărturisește Mihaela Bucșa, în povestea de pe Merito.

Liviu Gelu Drăghici este profesorul care dă nota 12. ”Elevii primesc cinci note pe an – nota maximă este 12, recompensată cu 10 în catalog și o excursie de două nopți la mare, din banii mei. Pentru această notă trebuie să bifeze toate cele 60 de sarcini, cum ar fi prezență 100% la ore, ținută (cămașă, ca să se obișnuiască cu mediul business), să răspundă la întrebări legate de dezvoltare personală și profesională, să citească anumite cărți și să vadă filme pe care eu le recomand, să solicite de la bancă detalii pentru un credit real, să intervieveze un antreprenor, să-și documenteze veniturile și cheltuielile într-o aplicație, să conceapă un CV și să aplice pentru un job la o companie reală”, povestește profesorul din Ploiești pe pagina Merito.

De multă emoție a avut parte la gală și Anca Ileana Botoroagă, directorul Merito 2021, atunci când și-a auzit elevii spunând cât de mult i-a ajutat. Este un profesor care crede cu tărie că educație de calitate se poate face și în mediul rural: ”Un director nu trebuie să fie doar cineva care trasează ordine și sarcini de lucru angajaților, ci trebuie să fie primul care dă exemplu, să trateze lumea cu egalitate și cu gândul că este în sprijinul oamenilor, că aceasta este o vocație, nu o obligație. Este nevoie să fii disponibil poate la orice oră, să arăți empatie față de problemele oamenilor, să înțelegi că uneori anumite lucruri nu se pot realiza peste noapte, să nu te dai bătut când ceva pare dificil.”

Unul dintre momentele care au stârnit îndelungi aplauze în sala galei a fost cel în care pe scenă a urcat Laura Stifter, profesoară de religie în București. Este nevăzătoare și de la elevii săi am aflat cât de multe lucruri îi învață, chiar și despre sistemul de vot. ”La Cuza predau numai religie, iar rolul acestei materii este de a-i ajuta pe elevi să își aleagă un sistem de valori, de convingeri. Este o oră în care elevii pot să își dezvolte foarte mult partea spirituală, psihologică, empatia față de semeni, gândirea critică, capacitatea de a analiza argumente, într-un mod similar cu orele de filosofie. Din păcate, școala românească este un sistem foarte tradițional, iar elevilor li se cere destul de puțin părerea. De aceea, pun foarte mult accentul pe metode deliberative, pe dezbatere, problematizare. Îmi doresc foarte mult să îi încurajez pe elevi să își exprime opiniile, să pună întrebări, să-și dezvolte gândirea critică”, spune profesoara în povestea de pe pagina Merito.

Adriana Bălaj, a cărei poveste noi am relatat-o în 2019, este profesoara de istorie care vede strălucirea în fiecare copil și le explică de ce trebuie să știe istorie atunci când ei întreabă ”De ce mai învățăm despre ei, că-s morți toți?”. Are pagina de Facebook ”History made fun” și mărturisește, în povestea relatată pe pagina Merito, că: ”Prin istorie, dacă o predai cum trebuie – nu numai ani, evenimente și personalități –, poți să dezvolți competențe care îi ajută în viață. Poți să le dezvolți creativitatea, competențele digitale, să îi înveți să învețe. Toate lucrurile acestea cheie, de care au nevoie ca viitori oameni responsabili. Până la urmă, la istorie nici nu contează dacă rețin anii sau nu, e despre a înțelege un eveniment, de a putea să analizezi. Să vezi că o cauză are și un efect.”

Învățătoarea Ioana Baboș din Zalău a primit cu lacrimi în ochi recunoașterea pentru excelență în educație. Este învățătoarea care pune muzică dimineața la școală, dansează cu cei mici și ”când începem să scriem, trecem la Beethoven”: ”Încerc să-i fac să se simtă bine, copiii să zâmbească când ajung aproape de școală. <Oare ce-o să ne jucăm azi? Oare ce minunății ne va aduce doamna?>”

O profesoară care își ține elevii aproape, emoționată și ea în fața mesajelor transmise online pe scena Merito, este Teodora Coman. ”Mă străduiesc să fac lucrurile diferit față de profesorii mei, dincolo de metodele interactive – prin softuri sau platforme educaționale, prin dialog cu copiii, prin adaptarea la nevoile lor, prin explicații personalizate. Cred că răbdarea e marea cheie ca să le câștigi încrederea, alături de o atitudine senină, echilibrată, plus seriozitate – dar nu rigiditate. Eu valorez doar în măsura în care ei au încredere în mine și îmi permit să acționez asupra lor, dar mi se pare că și elevii mă modelează pe mine pentru că învăț foarte multe de la ei”, spune profesoara din Sibiu în povestea Merito.

”Doamna” iubită mult de copii, de la care află ”lucruri noi” și care îi face să meargă cu drag la școală, este Florentina Tituleac. Este învățătoare la școala din cartierul Gârcini – Săcele, are 24 de ani, a devenit profesor Merito doar după 3 ani la catedră și spune că răsplata sa sunt chiar elevii: ”La noi în comunitate nu este vorba despre câți olimpici sunt, pentru că din păcate deocamdată nu este cazul, ci cum îi faci să vină la școală și cum le crești încrederea în ei. Uneori, dacă îmi lipseau mai mulți copii, nu începeam orele până nu sunam să verific ce s-a întâmplat și să le spun părinților să-i aducă la școală. La unii mergea cu vorba bună, altora trebuia să le explic din nou de ce e important să vină zi de zi în clasă. În unele cazuri trebuia să readuc în discuție faptul că elevul are multe absențe și riscă să rămână repetent.”

Emanuela Patrichi, celebra ”Ema la școală”, este deja o sursă de inspirație pentru foarte mulți profesori. Acum, profesor în comunitatea Merito, învățătoarea din Târgu Mureș va duce și mai departe bunele practici și ideile pe care ea le aplică la clasă. ”Rolul meu este să creez oportunități prin care să îi pun în valoare pe elevi, ce au învățat, ce știu să facă. Ei pot să își deschidă singuri uși, explorează, cercetează, dar au nevoie de ghidaj. Pot să-și caute singuri informații pe internet despre dinozauri, dar dacă tu, ca învățător la clasă, ceri un proiect în care să adune informațiile organizat despre dinozauri, atunci tu creezi această oportunitate. Ei pot face și acasă un proiect cu dinozauri, dar e cu totul altceva când vin și îl prezintă unor colegi care ascultă cu gura căscată. Elevii, de la o anumită vârstă, vor mai mult decât aprecierea părinților. Asta face școala”, mărturisește învățătoarea în povestea Merito.

Daniela Elena Ionele este profesoara care își încurajează elevii să își urmeze visul, să nu renunțe la drumul în care își pot valoriza talentul, cunoștințele, aptitudinile: ”La mine în atelier e o atmosferă degajată. Întâi sunt prietenă cu ei, le cam știu problemele de acasă, apoi le sunt profesoară. Au libertatea să se miște, să vorbească, tot timpul e muzică pe fundal (din România anilor ’80 și ’90), punem pe hârtie ce ne dorim unii de la alții. Toate regulile pe care le impun sunt din prisma unui viitor job: le dau doar două pauze, ca la fabrică, și le atrag atenția cât este de importantă nota la purtare, că la asta se uită angajatorul. Și le comunic de la început niște principii la care țin: nu îmi plac minciuna și hoția și pun accent pe punctualitate.”

Educatorul Merito 2021 este Marişca Morari, un profesor care consideră că ”trebuie să fii foarte apropiat de copii, să-i sprijini, să-i asculți” (”Foarte mult au nevoie de asta. Ești a lor dacă îi asculți când au o problemă, când se lovesc, dacă le arăți că îți pasă”) și care îi obișnuiește de mici cu lectura: ”Dacă ei rămân cu o stare de bine după ce le citesc o poveste, li se dezvoltă dragostea față de carte și în subconștient rămâne mesajul acesta. În momentul în care o să meargă la școală, o să le fie mult mai ușor să citească, să facă teme din ele. Deci lectura îi și pregătește pentru școală.

Atmosfera încărcată cu emoții a Galei Merito a fost completată de momentul în care profesoara Iulia Măndășescu a acordat premiul In Memoriam Raluca Ana Medeșan. Premiul i-a fost acordat lui Șerban Suciu, student în anul I și unul dintre oamenii implicați în realizarea Școlii de Vară Paulina de la Sâncel.

Sursa foto: Facebook.com/ prof. Iulia Măndășescu

Au fost însă și momente vesele la Gala Merito, oferite de actorul Horațiu Mălăele care a ridicat la propriu sala în picioare. A fost și momentul muzical oferit de profesoara Ana Maria Rusu și un elev al său. Au fost și glumele profesorului-prezentator Doru Căstăian, la care cei din sală au reacționat de fiecare dată. A fost bucurie la Gala Merito 2021, iar noi am descoperit profesori care pot inspira și răspândi un mod altfel de a face școală în România.

10 ani – spunea unul dintre vorbitorii de la gală – ar fi ”ținta” pentru schimbarea mult dorită în sistemul de educație românesc. 5,6, poate 7 ani ar fi ideal, de dorit, a scăzut termenul cu optimism Măriuca Talpeș, inițiatoarea Proiectului Merito și co-fondator Bitdefender. Felicitări tuturor profesorilor Merito, vechi și noi, și mult succes!

Profesorii Merito 2021:

  • Emanuela Patrichi, învățătoare, Școala Gimnazială „Dacia”, Târgu Mureș – profesor MERITO 2021
  • Ioana – Aurelia Baboș, învățătoare, Școala Gimnazială „Gheorghe Lazăr”, Zalău – profesor MERITO 2021
  • Florentina Tituleac, învățătoare, Școala Gimnazială Nr. 5, Săcele – profesor MERITO 2021
  • Marişca Morari, educatoare, Grădiniţa nr. 28, Baia Mare – Educatorul MERITO 2021
  • Daniela Elena Ionele, profesoară de Ştiinţe Tehnice şi Instruire Practică, Colegiul Tehnic „August Treboniu Laurian”, Agnita – profesor MERITO 2021
  • Cătălin Zaman, profesor de Limba şi Literatura Română, Şcoala Gimnazială „Înv. Nicolae Ispas” Clondiru, com. Ulmeni, jud. Buzău – Profesor MERITO 2021
  • Teodora Coman, profesoară de Limba şi Literatura Română, Școala Generală nr. 18, Sibiu – profesor MERITO 2021
  • Liviu Gelu Drăghici, profesor de Ştiinţe Economice, Colegiul Economic „Virgil Madgearu”, Ploieşti – Profesor MERITO 2021
  • Mihaela Bucşa, profesoară de Fizică, Şcoala Gimnazială Sânpetru, Braşov – Profesor MERITO 2021
  • Laura Stifter, profesoară de Religie şi Ştiinţe Socio-Umane, Liceul Teoretic „Alexandru Ioan Cuza”, Bucureşti – Profesor MERITO 2021
  • Adriana Bălaj, profesoară de Istorie şi Ştiinţe Sociale, Şcoala Gimnazială nr. 1 şi Şcoala Gimnazială Babel, Timişoara – Profesor MERITO 2021
  • Anca Ileana Botoroagă, profesoară de Limba Engleză și Director, Școala Gimnazială „Aurel Decei” Gura Râului, Sibiu – Directorul MERITO 2021

Gala Merito 2021 s-a desfășurat sub Înaltul Patronaj al Președintelui României. Prin Proiectul MERITO, antreprenorii din România, reuniți în Romanian Business Leaders (RBL), recunosc public și material meritele profesorilor valoroși ai României și lucrează apoi împreună ca să ducă mai departe în sistemul de educație bunele practici ale profesorilor MERITO.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.