Măsuri anti-bullying în școli. Ministrul Educației: ”Cazurile s-au multiplicat. E nevoie de intervenție. Intervenția poate fi făcută pe două planuri”

0
Foto: pixabay.com

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat, miercuri, într-o conferință de presă, măsurile pe termen scurt, mediu și lung pe care Ministerul Educației intenționează să le ia pentru a preveni și combate fenomenul de bullying în școli. Printre ele se numără, ca măsură imediată, asigurarea consilierii în 1.000 de școli, într-un proiect cu finanțare europeană, urmând ca, pe termen lung, să existe cel puțin un consilier școlar în fiecare școală, cu dublă competență – asistență psihopedagogică și orientare școlară.

Declarațiile ministrului Educației privind măsurile anti-bullying în școli:

  • Cazurile, din păcate, s-au multiplicat. E nevoie de intervenție. Intervenția poate fi făcută pe două planuri: măsuri imediate și măsuri pe termen mediu și lung. Din categoria măsurilor imediate, vă redau următoarele lucruri: constituirea grupurilor de acțiune anti-bullying la nivelul fiecărei școli din România. Acestea trebuie să fie funcționale și să aibă în componență directorul, trei profesori care sunt formați din această perspectivă, consilierul școlar, reprezentantul elevilor, reprezentantul părinților.
  • A doua măsură pe termen scurt: avem chiar în scurt timp negocieri cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene pentru obținerea unei finanțări din fonduri europene prin care să asigurăm consilierea într-un număr de 1.000 de școli. O mie de școli care vor fi identificate din rândul școlilor în care este crescut riscul de abandon școlar, rata de absenteism este ridicată, sunt înregistrate cazuri de bullying, sunt relații deficitare cu comunitatea, sunt relații deficitare între școală și părinți. Toate aceste școli vor fi identificate în număr de o mie, iar prin finanțare europeană vom face tot posibilul să avem în cel mai scurt timp, într-un proiect pilot, vreme de 2 ani, un număr de o mie de psihologi școlari în o mie de școli. Acestea sunt măsuri pe termen scurt.
  • Măsuri pe termen lung: în școli trebuie să existe un consilier școlar, chiar și în școlile mici cu 200-300 de elevi până la 500 de elevi, peste 500 de elevi al doilea, peste 1.000 de elevi al treilea, peste 1.500 de elevi al patrulea consilier școlar. Cu dublă competență: asistență psihopedagogică și orientare școlară. Pentru că trebuie să existe o coordonare la nivelul județelor, CJRAE/CMBRAE vor asigura această coordonare. De asemenea, ne gândim să avem un nucleu de specialiști în psihoterapie la nivelul acestor centre. Nu în fiecare școală. În fiecare școală, să avem acel consilier cu dublă competență. Personalul de specializare înaltă, psihoterapia spre exemplu, să fie disponibil în nucleele de intervenție la nivelul CJRAE/CMBRAE.
  • Aceasta este măsura pe termen mediu și lung. Înseamnă 2-3 ani de zile până la 4 ani, timp apreciat ca fiind necesar pentru formarea unor persoane cu dublă competență care să asigure prezența în fiecare școală, pentru că această activitate de consilier poate fi făcută doar atunci când cunoști elevul și problemele lui, când cunoști profesorii, mediul de învățare și cunoști de asemenea și părinții. Componenta de educație parentală este extrem de importantă. Va trebui, tot ca măsură pe termen mediu, să reluăm discuțiile pe proiectul Strategiei de educație parentală.
  • Această activitate (de consiliere – n.red.) trebuie să fie o activitate constantă în școală. Consilierul trebuie să aibă un orar afișat în școală.Până când vom avea un număr suficient de mare de consilieri, pentru că în prezent numărul este mult prea mic în raport cu nevoile – 2.500 de consilieri pentru 3 milioane de elevi, până când vom ajunge acolo, un consilier va fi nevoit să asigure consiliere în mai multe școli.
  • De asemenea, dirigintele are un rol important. Profesorii trebuie să fie formați, sensibilizați cu privire la importanța și gravitatea fenomenului de bullying, lucruri pe care Ministerul Educației le va face, dar mai întâi să avem constituite aceste grupuri de acțiune.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here