Ce trebuie făcut urgent în educație. Scrisoare deschisă a sindicatelor, elevilor şi părinţilor către Preşedinţie, Guvern, Parlament şi MEC

0

Sindicatele din educație, reprezentanții elevilor și ai părinților au transmis o scrisoare deschisă Preşedinţiei, Guvernului, Parlamentului şi Ministerului Educaţiei, în care atrag atenția că ”România nu este capabilă să acorde şanse egale la educaţie tuturor copiilor şi tuturor studenţilor”, în contextul trecerii la învățarea online. Semnatarii scrisorii vin cu un set de propuneri pentru ceea ce ”trebuie făcut urgent”, printre care identificarea elevilor, studenţilor şi cadrelor didactice care nu dispun de dispozitive electronice conectate la internet necesare în procesul de predare-învăţare online și asigurarea resurselor financiare pentru achiziționarea acestor echipamente. De asemenea, în scrisoare se cere emiterea unui ordin de ministru care să cuprindă prevederi clare referitoare la ceea ce trebuie făcut pentru încheierea anului școlar/universitar 2019-2020. 

Semnatarii scrisorii spun că aproximativ 2,8 milioane de preşcolari şi elevi, peste 400.000 de studenţi şi aproape 300.000 de angajaţi din învăţământul preuniversitar şi din cel universitar sunt autoizolaţi la domiciliu, educaţia fiind unul dintre domeniile afectate de noul coronavirus.

În acest context, trebuie păstrată şi sănătatea intelectuală, iar misiunea revine sistemului educaţional. Pentru aceasta a fost necesar, peste noapte, să se schimbe modul de învăţare tradiţional, la clasă, cu învăţarea on-line mult mai dificilă şi stresantă, atât pentru elevi, cât şi pentru cadre didactice. Cu toate eforturile depuse în această direcţie, în acest moment, România nu este capabilă să acorde şanse egale la educaţie tuturor copiilor şi tuturor studenţilor.

Toată lumea ştie că învăţarea on-line presupune ca atât cadrele didactice, cât şi elevii ori studenţii să dispună de echipamente tehnice care să permită acest lucru, iar realitatea ne arată că, în mediile defavorizate există elevi, studenţi şi cadre didactice care nu dispun de asemenea echipamente. În aceste condiţii, Ministerul Educaţiei şi Cercetării trebuie să identifice soluţii pentru ca toţi elevii, studenţii şi toate cadrele didactice să participe la procesul de învăţare on-line”, se arată în scrisoarea semnată de reprezentanţii FSLI,  FSE „Spiru Haret”, FNS „Alma Mater”, FNAP-IP şi Consiliului Naţional al Elevilor.

Referitor la anunţul preşedintelui Klaus Iohannis privind încheierea anului şcolar şi susţinerea examenelor naţionale, semnatarii scrisorii spun că există unele riscuri.

„Trebuie avut în vedere că punerea în practică a acestei soluţii prezintă anumite riscuri şi trebuie luate măsuri sporite de protecţie. Autorităţile au obligaţia să ia toate măsurile necesare, astfel încât să se asigure condiţii de securitate maximă pentru elevii şi salariaţii care vin la şcoală şi care vor participa la examenele naţionale, de la verificarea temperaturii tuturor şi asigurarea obligatorie a materialelor de protecţie, până la păstrarea distanţei fizice impuse de lege. De asemenea, este necesar ca toate examenele să se desfăşoare în unităţile de învăţământ unde elevii desfăşoară cursurile”, se precizează în document.

Semnatarii scrisorii spun că autorităţile trebuie să aibă în vedere și un plan de rezervă, dând exemplul unei eventuale infectări a unor elevi din clasele a VIII-a şi a XII-a/XIII-a care vor veni la şcoală în perioada 2-12 iunie, care ar însemna imposibilitatea participării acestora la examenele naţionale.

”În opinia noastră, autorităţile trebuie să aibă în vedere și un plan de rezervă, pentru că este posibil să apară și situații nedorite (de exemplu: o infectare a unor elevi din clasele a VIII-a şi a XII-a/XIII-a care vor veni la şcoală în perioada 2-12 iunie 2020 ar însemna imposibilitatea participării acestora la examenele naţionale. Când vor putea acești elevi să susțină examenele? Același risc de îmbolnăvire este și pentru cadrele didactice”, se menționează în scrisoare.

De asemenea, sindicaliştii, elevii și părinții vin cu un set de propuneri pentru învăţământul preuniversitar şi universitar, între care prevederi clare, detaliate şi „racordate la realitatea actuală” referitoare la ce trebuie făcut pentru încheierea anului şcolar/universitar 2019-2020; reglementarea învăţării on-line; identificarea elevilor, studenţilor şi cadrelor didactice care nu dispun de dispozitive electronice conectate la internet şi asigurarea resurselor financiare care pot fi folosite pentru achiziţionarea echipamentelor necesar.

„(…) pentru ca învăţământul online să se poată desfăşura în condiţii de calitate şi pentru a oferi şanse egale pentru toţi copiii şi elevii din România, solicităm Ministerului Educaţiei să dispună realizarea unor platforme on-line adecvate activităţilor de predare-învăţare, care să suporte un număr mare de accesări concomitente; suntem convinşi că, datorită potenţialului recunoscut al specialiştilor din domeniul IT din România, acest lucru se poate rezolva într-un timp relativ scurt, dacă se asigură resursele financiare necesare„, se mai arată în scrisoare.

Totodată, semnatarii cer cursuri de formare şi de învăţare gratuite pentru predarea on-line. Sunt făcute şi propuneri pentru finalizarea anului universitar 2019-2020, între care susţinerea în sistemul on-line a majorităţii examenelor studenţilor, inclusiv a celor de licenţă, disertaţie şi doctorat.

Semnatarii scrisorii mai spun că este nevoie de un plan de schimbare în educaţie, mai ales că „pandemia a reuşit să scoată la suprafaţă neajunsurile din sistemul sanitar românesc, dar şi pe cele din sistemul de învăţământ”.

„Guvernanţii trebuie să înceapă cu schimbarea propriilor mentalităţi, pentru că nu trebuie să mai avem subfinanţare în două domenii vitale pentru România şi pentru orice naţiune: sănătatea şi educaţia! Cele două domenii esenţiale trebuie să primească fonduri consistente, pentru a recupera decalajul enorm faţă de alte state. Guvernul României, oricare ar fi acesta, prin tot ceea ce face, trebuie să lucreze doar pentru binele populaţiei, iar partidele politice trebuie să fie convergente prin ceea ce întreprind, pentru că acum, mai mult ca niciodată, nu mai este vorba despre imagine şi nici de câştigarea capitalului politic!”, se încheie scrisoarea.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.