Vasile Brașovanu, despre vizita ministrului Educației în Ialomița: Fuga după vrăjitoarele rele din educație nu îndreaptă în niciun fel situația

0
Foto: Captură Știrile PRO TV

Momentul din timpul vizitei neanunțate în Ialomița, în care ministrul Educației, Monica Anisie, ascultă la ușă și dă buzna într-o sală de clasă, alături de jurnaliștii care filmau, pentru a o atenționa pe învățătoare că țipă la copii, a atras numeroase reacții critice din partea cadrelor didactice pe rețelele de socializare. Vasile Brașovanu, coordonator de programe educaționale la Fundația Seeding Knowledge, a comentat episodul la RFI, spunând că a fost ”un moment de umilire, de rușinare a unui om care poate nu își face treaba așa cum ar trebui”, dar mai grav este că ”s-a întâmplat în fața unor copii”. ”Încercarea doamnei ministru de a-i arăta unde a greșit nu poate fi un moment de învățare, dat fiind contextul în care s-a întâmplat treaba asta”, a spus Vasile Brașovanu. 

Vasile Brașovanu și-a exprimat dezacordul față de modul cum a procedat ministrul Educației, spunând că, chiar dacă profesorul a greșit, nu în acest fel îndrepți lucrurile. ”Cred că e nevoie să empatizăm destul de mult cu oamenii care au diferite provocări la clasă, în comunitatea educațională. A-i arăta cu degetul sau a-i găsi vinovați pentru niște lucruri unde, înainte de toate, necesită sprijin, îndrumare, nu cred că rezolvă în niciun fel problema, fie că e la nivel local, fie că el la nivel sistemic. Cu atât mai mult, din partea unui om cu putere decizională, politică, în zona de educație așteptarea e, mai întâi, poate să înțelegi ce a făcut ca lucrurile să ajungă în felul ăsta în sistem și cum poți să sprijini în așa fel încât să remediezi sau să îi ajuți pe oameni să își schimbe niște comportamente, niște practici pedagogice.

Repet. Arătând cu degetul și scoțând vinovații înainte mergem într-o luptă. O fugă după vrăjitoarele rele din educație și după cei care nu își fac bine treaba cred că în niciun fel nu îndreaptă situația. E nevoie mai multă empatie, mai multă deschidere pentru a înțelege de ce am ajuns în situația în care am ajuns și disponibilitate de a oferi sprijin înainte de orice”, a spus Vasile Brașovanu, la RFI.

Întrebat de reporter dacă modul în care a procedat ministrul Educației intră ”mai mult la categoria bullying”, Vasile Brașovanu a răspuns că, din ce a reușit să vadă și să citească, ”cam la categoria asta am putea să-l încadrăm”.

”Până la urmă, a fost un moment de umilire, de rușinare a unui om care poate nu își face treaba așa cum ar trebui. Atunci când mergi și mai ales când vii și cu jurnaliști, lucrul ăsta cam așa poate fi văzut, inclusiv în literatura de specialitate care descrie cum are loc fenomenul ăsta. Ce e poate mai grav e faptul că s-a întâmplat în fața unor copii. Încercarea doamnei ministru de a-i arăta unde a greșit nu poate fi un moment de învățare, dat fiind contextul în care s-a întâmplat treaba asta. Dacă era un alt context, o discuție individuală, unu la unu, în cancelarie, pe un ton ceva mai prietenos, arătând ce face bine, ce nu face bine, cum ar putea lucrurile să fie schimbate, îmbunătățite, poate și reacția învățătoarei ar fi fost alta și deschiderea spre învățare și spre a schimba niște practici pegadogice ar fi fost alta. Eu am văzut pe chipul acelui om foarte multă frică, jenă, rușine pentru situația în care a fost pus și nicidecum deschidere pentru învățare”, a explicat Vasile Brașovanu.

Citește și: Vasile Brașovanu, despre schimbarea în educație și puterea profesorilor: E nevoie de o masă critică de 20% care să-i contamineze și pe restul de 80%

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.