Vasile Brașovanu, despre schimbarea în educație și puterea profesorilor: E nevoie de o masă critică de 20% care să-i contamineze și pe restul de 80%

0
Foto: SparkNews.ro

Vasile Brașovanu, coordonator de programe educaționale la Fundația Seeding Knowledge, spune că schimbarea în educație ”nu se petrece peste noapte”, este un proces de durată, dar ”ca să se întâmple, este nevoie de niște curajoși sau de niște inițiatori”. ”Avem nevoie să ajungem la o masă critică de vreo 20% care să spună <așa nu se mai poate, ne-am decis să facem ceva> și, în felul acesta, să-i contaminăm și pe restul de 80%”, explică Vasile Brașovanu.

Vasile Brașovanu a susținut, miercuri, un atelier de bune practici în cadrul Conferinței ”Exploratori de educație”, intitulat ”Factori determinanți ai eficienței activității didactice”. Într-o prezentare în care i-a provocat pe profesori la joc, dar și să dea un test pentru a evidenția nevoia de ”ieșire din singurătatea clasei și puterea lui împreună”, Vasile Brașovanu a abordat tema colaborării între profesori, a învățării la nivel de cancelarie și a schimbării în educație.

”Putem produce învățare relevantă atunci când elevii văd că, de fapt, profesorii învață și colaborează. Ne întrebăm și ne spunem: Copiii din ziua de astăzi nu mai colaborează, sunt atât de competitivi, numai pentru ei…. Dar întrebarea este: Văd ei în jurul lor adulți care să coopereze pentru un scop comun? Și aici vine invitația de a ieși puțin din sala de clasă și a de a lucra cu toată școala.

Toți suntem la fel. Toți avem teama de a ne vulnerabiliza, pentru că nu e ușor, dar puterea echipei de școală și cultura organizațională sunt cele care produc, de fapt, învățare relevantă pe termen lung. De ce? Pentru că, încetul cu încetul, copiii îi preiau pe profesori drept modele și nu doar pe profesori, ci întreaga școală”, a spus Vasile Brașovanu.

Vasile Brașovanu a întărit ideea de colaborare între profesori, arătând că aceștia ar trebui să meargă unii la alții în timpul orelor: ”Am putea face asistențe la ore dincolo de zona de inspecții, de metodiști. Mergem noi între noi și ne dăm feedback.

Aveți puterea aceasta de a schimba clasă cu clasă, școală cu școală, ceea ce se spune despre sistem. Sistemul este format tot oameni, care au ales sau nu să meargă în această direcție. Învățarea nu-i un proces confortabil, învățarea înseamnă frustrare și rezistență. Noi nu suntem programați pentru schimbare, noi suntem programați să ne conservăm starea în care suntem. Dar putem trece peste asta, putem prin autoreflecție și vulnerabilizare să ne uităm mai mult către noi, către ceilalți și, încetul cu încetul, către ceea ce este în jurul nostru…”

În ceea ce privește schimbarea în sistemul de educație, Vasile Brașovanu a invocat teoria unui matematician care spune, în baza studiilor realizate, că ”20% dintr-un sistem schimbă restul de 80%”.

”Ca să se întâmple schimbarea este nevoie de niște curajoși sau de niște inițiatori. Avem nevoie să ajungem la o masă critică de vreo 20% care să spună <Așa nu se mai poate, ne-am decis să facem ceva> și, în felul acesta, să-i contaminăm și pe restul de 80%. Dar ca să se întâmple acest lucru, eu sunt convins că trebuie să începem să deschidem ușa clasei și a școlii spre ceea ce înseamnă comunicare”, a conchis Vasile Brașovanu.

Foto: SparkNews.ro

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.