Măsuri și propuneri după rezultatele testelor PISA: Școli-pilot pentru a nu mai merge ”în orb” și înfiinţarea unor şcoli de profesori

0

Ministrul Educaţiei, Monica Anisie, a declarat, luni, la o dezbatere despre rezultatele testelor PISA, că va propune „activarea” unui articol din Legea educaţiei naţionale care prevede constituirea unor şcoli-pilot, scrie Agerpres. Totodată, ministrul a arătat că o propunere lansată la întâlnirea cu specialiștii în educație de săptămâna trecută a fost înfiinţarea unor şcoli de profesori. ”E o idee de luat în calcul, pentru că fragmentarea aceasta pe diferite discipline poate nu este bună, poate am realiza în felul acesta o pilotare şi pe o școală de profesori”, a spus Monica Anisie.

„Toate măsurile care ar trebui să fie luate pe un termen cât mai rapid trebuie să urmărească, pe de o parte, o anumită echitate în sistem, dar şi calitatea actului educaţional. Prin urmare, (…) ne vom concentra să revizuim urgent programele şcolare numai după ce vom constitui grupurile de lucru pentru stabilirea planurilor cadru. Acesta e cel mai urgent lucru pe care îl putem face la nivelul Ministerului Educaţiei. Totodată, voi propune şi activarea – dacă putem spune aşa – a articolului 26 din Legea educaţiei naţionale, care prevede constituirea unor şcoli de aplicaţie, unor şcoli-pilot în care să vedem dacă funcţionează, să nu mai mergem aşa în orb, fără a avea în spate o cercetare profesionist realizată„, a spus  Monica Anisie.

Ministrul a subliniat că e importantă realizarea unor astfel de studii care să conducă la un act educaţional de calitate.

Din anul universitar 2020 – 2021 vom realiza sau vom introduce ceea ce trebuia făcut demult, din 2011, (…) masteratul didactic. Vom pilota în cinci universităţi din România şi nu în ultimul rând, dacă vorbeam despre formarea aceasta a profesorilor, în cadrul grupului de lucru (constituit după rezultatele testelor PISA – n.r.). Săptămâna trecută s-a propus chiar înfiinţarea unor şcoli de profesori. E o idee care a venit din partea grupului de cercetători prezenţi la acea întâlnire şi este de luat în calcul, pentru că fragmentarea aceasta pe diferite discipline poate nu este bună, poate am realiza în felul acesta o pilotare şi pe o școală de profesori, aşa cum au numit-o colegii cercetători prezenţi la întâlnirea de săptămâna trecută„, a afirmat Monica Anisie.

Aceasta a adăugat că, până să se ajungă la o generaţie de profesori cu masterat didactic sau formaţi în cadrul şcolii de profesori, ministerul trebuie să se orienteze către cadrele didactice din sistem, pe formarea lor continuă.

„În cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării se află în plină desfăşurare proiectul ‘CRED’ în care sunt formaţi profesorii şi sper ca acest proiect să-şi atingă obiectivele, pentru că o formare doar de dragul formării nu cred că mai este în anul acesta viabilă, dacă nu ne ancorăm în realitatea societăţii, nu realizăm pentru profesori o formare care să ducă la un act educaţional de calitate şi ancorat în realitate„, a declarat ministrul.

Întrebată de jurnalişti ce măsuri va lua pentru ca elevii de clasa a VI-a şi a VII-a să fie bine pregătiţi la testarea PISA, ea a exprimat speranţa că programele şcolare pe care le-au urmat aceştia să le permită să aibă rezultate mai bune decât au avut cei care au dat testarea în 2018.

”PISA confirmă o serie de probleme sistemice ale învăţământului românesc legate deopotrivă de calitate şi de echitate”

Pe de altă parte, ministrul Educaţiei a spus că instituţia pe care o conduce se va concentra în intervenţiile sale pe „acei factori care ţin în primul rând de şcoală” şi anume curriculum scris şi predat şi o mai bună pregătire a profesorilor.

„Ministerul Educaţiei şi Cercetării se va concentra în intervenţiile pe termen scurt, mediu şi lung pe acei factori care ţin în primul rând de şcoală şi anume curriculum scris şi cel predat, recrutarea şi menţinerea profesorilor în sistem, o mai bună pregătire iniţială şi continuă a profesorilor şi, nu în ultimul rând, resursele de învăţare. Grupul de lucru care s-a întrunit săptămâna trecută va propune câteva măsuri importante pentru sistem, dar acestea vor fi luate numai în acord cu toţi actorii educaţionali”, a spus Monica Anisie, citată de Agerpres.

Ministrul a menţionat că, în urma publicării rezultatelor de la testele PISA 2018, au început întâlniri la nivelul Ministerului Educaţiei.

Aceste întâlniri le-am organizat pentru că suntem decişi să abordăm cu seriozitate şi responsabilitate măsurile concrete pe care ministerul trebuie să le ia pentru îmbunătăţirea performanţelor elevilor români la testările internaţionale (…) Am organizat deja o întâlnire săptămâna trecută, la Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, o întâlnire cu reprezentanţii mediului academic şi de cercetare şi cu experţi educaţionali şi această întâlnire a grupului de lucru ne-a ajutat să identificăm mai multe paliere de intervenţie, concluzia generală fiind că PISA confirmă o serie de probleme sistemice ale învăţământului românesc legate deopotrivă de calitate şi de echitate”, a menţionat Monica Anisie.

Ministrul Educației a precizat că a solicitat grupului de lucru de la nivelul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei să prezinte până la sfârşitul acestui an un raport realizat pe baza concluziilor cercetătorilor.

Întrebată de jurnalişti când vor fi aplicate măsurile, ministrul a răspuns: „Începând cu anul şcolar următor, acum vorbim despre un an şcolar în plină desfăşurare, deci nu se pot aplica măsuri decât dacă ele într-adevăr ar putea fi integrate şi pe parcursul acestui an şcolar. Nu pot da un răspuns, pentru că nu ştiu exact cu ce propuneri vor veni cercetătorii implicaţi în acest grup de lucru”.

Ministrul a mai menţionat că a făcut demersuri pentru a realiza participarea la testele PISA 2021. „Am început demersul pentru a realiza această nouă participare, pentru că se vorbeşte despre PISA 2021, dar nu există cadrul legal pentru desfăşurarea acestei testări în 2021”, a adăugat Anisie.

Rezultatele elevilor români la testele PISA din 2018 au înregistrat o scădere faţă de evaluările anterioare de acest tip.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.