Natalia Rotaru este învățătoare în Chitila, la Școala Gimnazială „Prof. Ion Vişoiu”. De 19 ani la catedră, învățătoarea predă acum la clasa I și este unul dintre profesorii care cred în schimbare, în starea de bine și în ideea de școală prietenoasă. Își adaptează metodele la nevoile elevilor, împletește formalul cu nonformalul și desfășoară activități prin care vrea să le trezească interesul celor mici și să îi facă să vină cu drag la școală. ”Nu mai putem preda acestor copii așa cum predam acum 10 ani. Trebuie să te reinventezi, să îi captezi tot timpul, să vezi ce le place”, spune învățătoarea. Spațiul primitor și colorat nu lipsește din tot acest tablou, iar învățătoarea a creat în sala de clasă, pe lângă centrele de învățare, o zonă de relaxare, cu bibliotecă, unde copiii beau în fiecare zi ceai și citesc.
Pentru copiii din generația trecută, Natalia Rotaru (foto) era ”nor pufos”. Pentru cei de acum este, de multe ori, ”mami”. ”Second mom”, spune un părinte, iar învățătoarea mărturisește că, indiferent de cum îi spun elevii, în spate se află o relație ”extrem de apropiată” cu aceștia.
”Eu vreau să trec de pragul acesta de cadru didactic și să îi fac să conștientizeze că noi aici, la școală, suntem o familie. Sunt un profesor foarte riguros și dau dovadă de severitate, dar trebuie să existe întotdeauna un echilibru între permisivitate, dragoste și consecvență atunci când aplicăm regulile și trebuie să le respectăm. Automat și rezultatele sunt cele mai bune, iar relația dintre mine și elevii mei este o relație deosebită. Sunt foarte apropiați de mine. Aceasta înseamnă o relație deosebită: când vii cu drag la școală, când își duc la bun sfârșit toate sarcinile, când ei răspund solicitărilor mele și eu răspund solicitărilor lor pentru că suntem acolo unii pentru alții: eu pentru ei, ei pentru mine. Suntem ca o familie”, spune Natalia Rotaru.
A veni cu drag la școală înseamnă să le oferi copiilor o școală prietenoasă, în care, explică învățătoarea, contează atât mediul fizic, cât și activitățile de la ore, care trebuie să fie pe placul copiilor, să îi facă să se simtă bine și să producă învățare. Natalia Rotaru împletește formalul cu nonformalul și aduce la clasă elemente din sistemele educaționale alternative.
”Am <furat> din celelalte sisteme educaționale tot ceea ce mi s-a părut valoros și am adaptat la învățământul nostru care este unul tradițional. Folosesc metode moderne combinate cu metode tradiționale, astfel încât să iasă ceva armonios, ceva care să le placă copiilor și să le facă șederea plăcută la școală. Lucrăm, de pildă, foarte mult cu material concret pentru că, la nivelul acesta de clasa I, la 7 ani, gândirea este intuitivă”, povestește învățătoarea.
Călătoria prin lume
Fiecare activitate de la clasă are ceva ”aparte”, relatează dascălul, iar lecțiile sunt concepute astfel încât să fie cât mai atractive, totul printr-o integrare a conținuturilor. Natalia Rotaru consideră că este ”o artă să îmbini conținuturile din programă, să-ți iasă un demers didactic coerent și să îi faci, în același timp, pe copii să asimileze tot ce le predai, dar într-un mod plăcut astfel încât, la sfârșitul zilei, ei să îți spună: Doamna, mi-a plăcut.”
Astfel, în clasa învățătoarei din Chitila, tot demersul didactic este organizat în jurul unui concept și ”noi toată ziua gravităm în jurul acestui concept”. Un exemplu este ziua în care copiii au învățat litera C cu ajutorul cățelușilor: au urmărit filmulețe cu cele mai inteligente rase de câini, la Matematică au rezolvat probleme și exerciții cu căței, au decupat, au lipit și au cântat cântece cu cățeluși. ”În felul acesta, le rămâne în minte”, subliniază Natalia Rotaru.
Pe aceeași idee a învățării altfel, la începutul anului școlar, elevii de clasa I au pornit într-o călătorie prin lume și, la fiecare literă nou învățată, poposesc într-o țară. Copiii au fost în Italia, Olanda, Egipt, Mexic sau China, s-au îmbrăcat ca oamenii de acolo, au dansat, au cântat și mai ales au învățat.
”Învățare și distracție, pentru că numai așa poți să îi ții atenți. După 10-15 minute dacă nu ai ceva nou și nu îi captezi, îi pierzi. Ei sunt ca niște bureți, absorb informația, iar călătoria aceasta în țări este fantastică pentru că le îmbogățim cultura generală. Noi nu le predăm doar conținuturi de programă – română, matematică – ci și alte tipuri de conținuturi pe care ei le savurează, pentru că li se par niște chestii wow. Sunt foarte receptivi la nou și, în momentul în care intră în contact cu informații de oameni mari, cum spun ei, sunt și mai interesați și pun întrebări. Te obligă să te documentezi”, declară învățătoarea.
Reinventarea profesorului
Învățătoarea spune că generațiile actuale îl determină pe profesor să se schimbe, să înceapă o transformare fără de care rezultatele nu pot fi cele mai bune. ”Copiii din ziua de astăzi sunt altfel și noi trebuie să ne reinventăm tot timpul și să fim în pas cu ei. Nu mai putem preda acestor copii cum predam acum 10 ani. Trebuie să te reinventezi, să îi captezi tot timpul, să vezi ce le place”, explică Natalia Rotaru.
În ceea ce privește această reinventare și ceea ce presupune ea, Natalia Rotaru arată că, dincolo de formarea continuă, important este să îi cunoști pe copii, să le știi nevoile și ”să îți organizezi activitatea astfel încât să răspunzi nevoilor lor”. În opinia învățătoarei, profesorii sunt cei care produc starea de bine și, pentru ca aceasta să fie posibilă, ”trebuie să fim deschiși la schimbare”.
Birocrația, buba cea mare
Problema noastră este legată de documentația pe care trebuie să o completăm, zi de zi. Până se va implementa ce spune noul ministru, mai avem de furcă cu ceea ce avem de făcut. Birocrația ne omoară. În loc să ne axăm pe activitatea noastră de la clasă, pentru că acesta este rolul nostru, să lucrăm cu copiii, stăm să fabricăm hârtii. Asta e buba cea mare.
”Să ne schimbăm noi prin raportare la copii, să promovăm valorile unei societăți deschise pentru egalizarea șanselor și o învățare axată pe dezvoltarea competențelor. Trebuie să înțelegem că școala asta a noastră trebuie să își modernizeze mecanismele, dar și serviciile. Trebuie să înțelegem că, în afară de rigorile disciplinelor pe care le predăm, copiii sunt niște suflețele și rostul nostru nu este doar acela de a furniza materie, avem rol și de consilier, și de partener, și de mămică. Să fim alături de copii, să facem școala pe placul lor și să punem în armonie dragostea pentru educație și empatia pentru elevi, combinate cu rigoarea noastră, bineînțeles, temperată. Să lucrăm cu pasiune și cu profesionalism”, precizează învățătoarea.
Spațiul din clasă și un ritual
Întorcându-ne la ideea de școală prietenoasă, învățătoarea ne povestește că pune accent și pe amenajarea spațiului din clasă. Sala în care învață cei 28 de elevi ai săi este organizată pe centre (de artă, de științe, de lectură), are mobilier modular, iar în fiecare zi copiii beau ceai, citesc și se relaxează.
”Am încercat să creez mediul acela fizic prietenos, să fac sala de clasă colorată și să le ofer copiilor un spațiu de relaxare, o bibliotecă pentru că este foarte important să ne relaxăm și altfel decât prin jocurile noastre. Citim, bem ceai… În fiecare zi le fac ceai. Acesta este ritualul nostru: le fac ceai și, dacă mai vor, le fac și pe parcursul zilei și atunci ei percep altfel activitatea noastră”, relatează învățătoarea din Chitila.
În zona în care copiii își savurează ceaiul, cu o carte în mână, există fotolii colorate, iar pentru că citesc, elevii sunt răsplătiți: primesc diplome din partea învățătoarei, cu personaje din cărți sau din desene animate.
Învățarea altfel
Relația cu părinții
O comunicare eficientă între profesor și părinte duce întotdeauna la un rezultat bun. Eu am o relație deosebită cu părinții. Sunt conectați nonstop la ceea ce se întâmplă în clasă, răspund pozitiv solicitărilor mele, dar și eu am răspuns întotdeauna solicitărilor dumnealor. Sunt alături de mine în orice doresc să întreprind. Sunt foarte mândră de părinți.
Pe de altă parte, Natalia Rotaru duce procesul de învățare și în afara spațiului școlii. Organizează excursii, tabere, vizite în diferite locuri și spune că acestea ”nu sunt simple ieșiri”. ”Încercăm să îmbinăm utilul cu plăcutul”, copiii află lucruri noi, învață și, în plus, ”poți să îi observi și într-un alt mediu decât cel formal și, în felul acesta, îi cunoaștem mai bine, iar relația elev-profesor se consolidează”. Învățătoarea amintește de vizitele organizate la sediile televiziunilor din București, unde copiii au fost pur și simplu fascinați de ceea ce se întâmplă în spatele a ceea ce ei văd pe sticlă.
”Sunt experiențe prin care trec copilașii astfel încât să genereze învățare. Toate activitățile pe care le desfășor sunt centrate pe formarea și dezvoltarea competențelor-cheie din curriculum”, explică Natalia Rotaru.
Într-o altă ”expediție a învățării”, copiii au fost luna trecută la Facultatea de Chimie Aplicată, din cadrul Universității Politehnica, unde au făcut experimente de laborator, folosind substanțe chimice: ”Au fost extraordinar de încântați, se simțeau ca niște doctori”.
”Dacă vrei să faci, faci chiar și cu resurse puține”
Natalia Rotaru a absolvit Liceul Pedagogic din București, este licențiată în Psihopedagogie și Pedagogie și a urmat un master de management. Este director adjunct al școlii din Chitila și spune că, în jurul său, vede ”profesori preocupați și deschiși la schimbare”.
”Noi suntem implicați în foarte multe proiecte, până și profesorii care au ajuns în pragul pensiei au înțeles că acea stare de bine reprezintă punctul forte al activității noastre didactice. Cu toții ne adaptăm și ne reinventăm și eu sunt foarte mândră de colegii mei”, mărturisește învățătoarea.
Referindu-se la colegii profesori din țară, mulți din mediul rural, care își fac treaba bine în ciuda lipsurilor, Natalia Rotaru spune că acest lucru înseamnă dăruire. ”Dacă vrei să faci, faci chiar și cu resurse puține. Important este să-ți dorești. Poți să faci și cu puțin dacă îți dorești… ”, conchide Natalia Rotaru.
Citește și:
- Daruri primite de la învățătoare. Florina Zecheru i-a provocat pe părinți la ”un exercițiu” pentru a-i face pe copii să ”strălucească dăruind”
- Metoda prin care o învățătoare își duce elevii la potențialul maxim. Oana Bogdana Bucșa a ieșit de pe ”șină” și predă la ore așa cum ”simte”
- Lecția unei învățătoare despre porecle, jigniri și insulte, la ora de Dezvoltare Personală. Ce au învățat copiii
- Învățătoarea din Bacău care a creat un orar personalizat pentru elevii săi: ”Cred în învățarea bazată pe bucurie mai mult decât în orice altă strategie”
- Învățătoarea din Brașov care predă ”inteligența emoțională”. Oana Oana crede în schimbarea la firul ierbii și în educația cu ”dragoste pentru copii”