Ministerul Educației ”încearcă” să facă o modificare în platforma de corectare digitalizată astfel încât la examenul de Evaluare Națională din vară, atunci când doi corectori notează diferit un subiect grilă, lucrările să se întoarcă la aceiași corectori, ”cu rugămintea să se mai uite o dată să nu fie o eroare umană de introducere a datelor în platformă, tocmai pentru a preveni situațiile care au apărut la simulare”, a declarat, marți, ministrul Educației, Ligia Deca.
Precizările ministrului Educației vin după ce profesori de română și de matematică au semnalat acordarea de punctaje diferite de către corectori la itemii de tip grilă, la simularea examenului de Evaluare Națională pentru elevii de clasa a VIII-a.
Întrebată într-o conferință de presă, susținută la Slobozia, cum explică diferențele mari între cei doi corectori, pe aceeași lucrare, la simularea examenului de Bacalaureat, chiar și de 4 puncte, Ligia Deca a răspuns:
”Aceste diferențe de corectură au existat întotdeauna, de aceea avem sistemul în care, în momentul în care diferența este una semnificativă, automat în platforma digitală merge către recorectare, se redistribuie către alți doi corectori tocmai pentru a preveni cât se poate eroarea umană. La unele discipline, subiectivismul interpretării condițiilor din barem poate exista, de aceea corectează oameni, și nu mașini. De exemplu, la limba română, este clar că poți să evaluezi diferit un eseu pe barem, față de, să zicem, o grilă.
Iar pentru subiectul grilelor, că și acesta a fost un subiect în discuție în ultima perioadă, încercăm acum să facem o modificare în platformă, după ce am văzut care au fost situațiile care au apărut la simulare, în așa fel încât atunci când doi profesori corectori, pe o grilă, introduc răspunsuri diferite – pentru că ei atunci când corectează, introduc în grilă a,b, c sau d, ce răspuns a dat elevul – atunci când apar două introduceri diferite de către corectori să se întoarcă lucrările la aceiași corectori, cu rugămintea să se mai uite o dată să nu fie o eroare umană de introducere a datelor în platformă, tocmai pentru a preveni situațiile care au apărut la simulare.
Simularea nu a avut, așa cum se întâmplă la examenele naționale, o etapă de formare a corectorilor pe barem. Acum, după ce subiectul va deveni public împreună cu baremul de corectare, înainte să se apuce să corecteze, vor avea o formare toți corectorii în așa fel încât să înțeleagă foarte bine abordarea pe barem și să poată avea o precizie mai mare în notare. Mai mult decât atât, așa cum spuneam, încercăm să prevenim și erorile care țin de grilă.”
Pe de altă parte, ministrul Educației a ținut să puncteze că ”nu se poate ca doi oameni care evaluează pe un subiect care înseamnă o apreciere, până la urmă este vorba de o apreciere, să aibă întotdeauna același rezultat”.
”Nu avem cum, de aceea avem doi corectori. Dar vă mai spun un lucru: atunci când apar corecturi extreme, să zicem că avem doi corectori, unul acordă 5, unul acordă 8, automat merge pentru recorectare, ceilalți doi acordă, să zicem, 7.50 și 7.80, extremele se elimină. (…) La examenele naționale, din nou, rămânem pe o corectură care să însemne o diferență minimală între cei doi corectori. Știți ce a adus această platformă digitală de corectare? Tocmai posibilitatea noastră să vedem aceste erori umane și să le corectăm, să intervenim prin instrumentul digital. Până acum existau, dar nu le vedeam. Acum le corectăm”, a precizat Ligia Deca.
Ministrul a mai arătat că, la examenele naționale din vară, va exista și etapa de contestații, când lucrările contestate vor fi din nou distribuite către alți doi corectori.
În conferința de presă organizată pe 25 martie, la Ministerul Educației, secretarul de stat Sorin Ion admitea că au existat diferențe de notare la partea de grilă, la simularea Evaluării Naționale 2024 și preciza că ”de regulă, s-a întâmplat în cazul în care elevul a încercuit un răspuns, l-a tăiat, a încercuit alt răspuns, s-a răzgândit din nou, s-a întors la răspunsul inițial, l-a îngroșat pentru a înțelege evaluatorul că acela este răspunsul corect, ori punctele de vedere ale evaluatorilor în aceste situații au putut fi diferite”.
La acel moment, secretarul de stat spunea că, pentru a evita astfel de erori, este de preferat formarea corectorilor și nu actualizarea platformei.
”Putem lua în considerare o îmbunătățire a platformei (…), dar cred că varianta optimă este să formăm profesorii pe subiectul dat. Vom forma, în ziua examenului, inspectorii școlari de specialitate direct cu CNPEE, urmând ca, în cascadă, aceștia să formeze evaluatorii. Cred că asta este soluția cea mai pertinentă și rezonabilă la acest moment”, preciza secretarul de stat.
Citește și:
- Simulare Evaluare Națională 2024. Secretar de stat în Ministerul Educației: Au existat diferențe de notare la grilă. Varianta optimă este să formăm profesorii
- Ligia Deca, despre profesorii care au corectat „deficitar” la simulări: Luăm în calcul să nu mai poată evalua înainte de a participa la sesiuni de formare