Profilul de formare al absolventului are rolul de a oferi un set de elemente care dau unitate şi coerenţă întregii comunităţi şcolare, iar absolventul sistemului de învăţământ românesc trebuie să fie capabil să cunoască şi să înţeleagă un set de informaţii din diferite domenii, a transmis vineri ministrul Educaţiei, Ligia Deca, la o dezbatere privind profilul de formare al absolventului, lansat recent în consultare publică de Ministerul Educaţiei, informează Agerpres.
„Este o certitudine faptul că avem nevoie de un profil al absolventului bazat pe competenţele cheie şi care, în acelaşi timp, să evidenţieze un set de atribute prioritare. Concret, ne dorim ca absolventul sistemului de învăţământ românesc să fie capabil să cunoască şi să înţeleagă un set de informaţii din diferite domenii relevante, actuale, utile, adaptate nivelurilor de vârstă. Să aibă abilitatea de a le utiliza în diferite contexte de activitate nu numai şcolară, dar şi extraşcolară şi, de ce nu, în viaţa de zi cu zi, şi mai ales în vremurile actuale să interiorizeze un set de valori şi să manifeste atitudini şi comportamente corelate cu aceste valori.
Profilul de formare al absolventului are rolul de a oferi un set de elemente care dau unitate şi coerenţă întregii comunităţi şcolare. Faptul că la sfârşitul unui nivel de studii copiii noştri vor avea profilul definit în acest instrument, cel despre care vorbim astăzi, va fi nu doar meritul şcolii, ci al întregii comunităţi implicate în viaţa şcolii”, a subliniat Deca.
Ea a arătat că procesul de reformă, care demarează odată cu elaborarea şi punerea în consultare publică a profilului de formare a absolventului, va pune în centrul său elevul, care, la finalizarea procesului de învăţământ, trebuie să fie echipat cu competenţele necesare unei pieţe a muncii tot mai complexe şi dinamice.
„Cu siguranţă, nu plecăm de la o foaie goală, o tablă pe care nu s-a mai scris. Am avut un profil al absolventului şi până acum, există un document – cheie care ghidează elaborarea întregii arhitecturi curriculare (…) Practic, suntem şi noi la Ministerul Educaţiei, ca şi fiecare şcoală în parte, forţaţi să ne adaptăm atât dezvoltărilor recente şi discuţiilor din mediul internaţional, cât şi aşteptărilor societăţii, generate uneori de crize externe (…).
De aceea, ne vom asigura că procesul de reformă care demarează odată cu elaborarea şi punerea în consultare publică a profilului de formare a absolventului va pune în centrul său elevul, care, la finalul fiecărui nivel de învăţământ, trebuie să fie echipat cu acele competenţe necesare vremurilor noastre, în contextul unei pieţe a muncii tot mai complexe şi mai dinamice”, a punctat Deca.
Ligia Deca a menţionat că îşi doreşte ca acest profil al absolventului să poată fi utilizat nu numai de specialişti, ci de către toţi „actorii educaţionali”, printre aceştia figurând părinţii şi elevii.
„Ne-am dorit ca acest profil al absolventului, pe nivel de învăţământ, în termen de cunoştinţe, abilităţi şi atitudini, să poată fi utilizat nu doar de specialiştii care vor elabora planurile-cadru şi programele şcolare, ci de către toţi actorii educaţionali. Aşadar, profesorii vor putea analiza care sunt cele mai bune strategii pentru organizarea învăţării, astfel încât fiecare elev să poată dobândi competenţe în profilul de formare. Aceasta înseamnă că trebuie să fie vizate şi abilităţile, atitudinile şi comportamentele dezirabile.
Părinţii pot utiliza acest profil pentru a sprijini parcursul şcolar şi profesional al copiilor, pe când elevii îl pot utiliza pentru stabilirea propriilor obiective, inclusiv a celor de dezvoltare personală. Comunitatea locală ar putea utiliza profilul în vederea iniţierii unor proiecte educaţionale, culturale, sportive, sociale, care să valorifice şi să sprijine competenţele dobândite de către elevi”, a punctat Deca.
Ministrul Educaţiei a asigurat că acest proces de reformă nu se va mai bloca, accentuând că profilul absolventului este instrumentul care va sta la baza întregii reforme curriculare.
„Profilul absolventului este instrumentul care va sta la baza întregii reforme curriculare, este un instrument ale cărui principii se vor reflecta în planurile – cadru şi ulterior în elaborarea programelor şcolare. Prin urmare, ne-am dorit şi aveam nevoie ca el să fie dezvoltat şi implementat prin participarea directă atât a experţilor în domeniul educaţiei din cadrul ministerului, cât şi a societăţii civile, a reprezentanţilor profesorilor din învăţământul preuniversitar şi universitar şi cu siguranţă, a cercetătorilor în domeniul educaţiei. Este nevoie de inovaţie şi de corelare cu noi priorităţi care evidenţiază nevoia şi importanţa orientării sistemelor educaţionale actuale către dezvoltarea de abilităţi, valori şi aptitudini într-un raport mai echilibrat cu dobândirea de cunoştinţe, care rămâne însă esenţial”, a conchis Deca.
Citește și: Profilul de formare al absolventului din învățământul preuniversitar, lansat în consultare publică de Ministerul Educației – document