Sală de clasă, pictată de o elevă de clasa a VII-a. Școala colorată în care învață Lavinia are ceainărie literară și spații de învățare în aer liber FOTO

0
Lavinia a început amenajarea sălii de clasă la începutul vacanței de primăvară

Lavinia, elevă în clasa a VII-a, a venit toată vacanța de primăvară pentru a realiza prima lucrare din laboratorul de agricultură și horticultură. Vinerea trecută, la 6.30 dimineața, ea era în școală pentru a termina pictura de pe unul dintre pereții din sala de clasă. Este pasionată de desen și încurajată de profesori și conducerea școlii să își valorifice talentul, deși învață la un liceu cu profil de agricultură și horticultură. Liceul Tehnologic nr. 1 din Corod, județul Galați, este un loc plin de culoare, de la grădina și curtea școlii, unde există un foișor și un amfiteatru cu pereți vii, până la spațiile pictate din interior și ceainăria literară, cu pufuri și rafturi de cărți.

Adriana Masgras, directoarea liceului, povestește că Lavinia Bălan a început să picteze laboratorul în urmă cu patru săptămâni, la rugămintea profesoarei de agricultură și educație tehnologică, fiindu-i știută pasiunea. Singură și-a ales tema și lucrarea pe care avea să o realizeze, iar școala i-a pus la dispoziție toate materialele necesare. Până acum, Lavinia a înfrumusețat un perete al sălii de clasă.

”Lucrarea este în totalitate pictată de ea. Noi i-am pus materiale la dispoziție, iar Lavinia a venit toată vacanța și a lucrat. Își dorea atât de mult să finalizeze lucrarea încât, vineri, la 6.30 era în școală și a plecat târziu, după ora 18.00. Este foarte pasionată și ceea ce a realizat este doar imaginația ei”, spune Adriana Masgras.

Pentru a realiza lucrarea care acum dă culoare laboratorului, Lavinia a început prin a tăia OSB-uri, apoi a lipit pânză pe formele realizate, le-a pictat și, la final, le-a fixat pe perete. Ultimele retușuri le-a făcut împreună cu colegii ei.

”Mesajul desenului este un îndemn la a avea încredere în agricultura ecologică, dar și un avertisment că planeta este în pericol dacă nu acționăm rapid. Am realizat lucrarea singură, iar la sfârșit, m-au ajutat prietenii să facem câmpul de grâu. Sunt pasionată de pictură din clasa a IV-a și sunt foarte fericită că pot să îmi pun în practică ideile la școală. În iarnă, am pictat un pomișor cu palmele. Faptul că profesorii încurajează niște spirite tinere care au imaginație și talent este un lucru foarte frumos”, mărturisește Lavinia, care vrea să urmeze Liceul de arte din Brașov.

Eleva de clasa a VII-a va continua să amenajeze sala de clasă, încă nu a terminat, iar una dintre lucrări va fi un tablou cu o fermă, de 1,5m pe un 1m.

”Are multe idei și noi îi vom pune întotdeauna la dispoziție materialele de care are nevoie. Ea ne face lista, noi cumpărăm”, adaugă directoarea școlii.

Învățare outdoor

Liceul din comuna Corod are grădiniță, o școală gimnazială (ambele funcționează în zone diferite din localitate), plus liceul cu cele două clădiri în care învață elevi din clasele primare, de gimnaziu, liceu, dar și din învățământul profesional și seral. Curtea liceului este ca o adevărată grădină, cu multă verdeață și pereți din flori, din care nu lipsesc spațiile de învățare. În foișor, elevii citesc și se relaxează, iar în amfiteatru, se fac ore.

”De anul trecut, din vară, am ridicat pereții vii, cu plante, astfel încât să fie umbră. Amfiteatrul funcționează ca o sală de clasă în aer liber și profesorii fac ore acolo, dacă este frumos afară, inclusiv în această perioadă”, spune directoarea.

Înfrumusețarea școlii

Transformarea școlii din Corod a început în urmă cu patru ani și toate amenajările se fac din bugetul școlii și cu sprijinul primăriei. Adriana Masgras, profesoară de engleză și franceză, este director din 2016 și primul lucru pe care și l-a propus a fost să înfrumusețeze școala.

”Am spus că este imposibil să nu se poată, este imposibil să nu putem face ceva. Mie mi-era jenă, ca diriginte, să primesc părinții într-o sală cu parchet scorojit, cu bănci rupte, deși este o școală relativ nouă, cu săli de clasă foarte spațioase. Am luat-o pas cu pas, ne-am propus câte ceva în fiecare an, astfel încât acum școala este schimbată în totalitate.

Toate cele trei corpuri ale școlii arată la fel de bine. Am ales cele mai bune soluții pentru a nu se deteriora nimic rapid, am pus tarkett, tapet PVC pe pereți, am reparat toate băncile, am schimbat tablele, am pus pavaj în curte. Nu a fost ușor, dar am demonstrat că se poate. Când se făcea bugetul la primărie, eu eram mereu prezentă. A fost o luptă, dar am găsit înțelegere și am fost sprijinită atât cât s-a putut”, explică Adriana Masgras.

Anul trecut, când a început pandemia, cele trei educatoare, ”foarte talentate” – spune directoarea liceului, au venit și au dat culoare spațiilor din interior. ”Am vrut să dăm viață școlii. Educatoarele au făcut tot, inclusiv florile care atârnă la lustre. Scările le-am îmbrăcat în autocolant cu cărți, iar pe scara elevilor sunt mesaje motivaționale. În toamnă, când au revenit elevii la școală, am adăugat lucrări ale lor. Fiecare a adus o culoare, un retuș. S-au îmbinat perfect, toate s-au potrivit”,  mai spune Adriana Masgras.

Ceainăria literară

Totodată, în școală a fost amenajată, pe unul dintre holuri, în apropierea bibliotecii, ”Ceainăria literară”. Un loc colorat, cu pufuri, unde copiii citesc în pauze. ”Am amenajat pe hol acest colț al lecturii pentru a fi mai la îndemâna copiilor. Fiind în drumul lor – nu sunt nevoiți să meargă undeva, într-o încăpere – în pauze, iau o carte, dacă simt nevoia, și citesc. Le-am pus cărți la dispoziție și ei își aleg. Acolo își petreceau timpul în pauze când era frig, acum ies afară”, povestește Adriana Masgras.

Directoarea liceului din Corod (foto) spune că și-a dorit foarte mult să transforme școala într-un spațiu atractiv pentru ca elevii să se simtă bine și să vină cu drag:

”Noi avem copii care provin din medii dezavantajate, cel puțin copiii de școală profesională, care vin din sate izolate, din familii dezorganizate, și am spus că dacă, la școală, ei nu găsesc ceva frumos, un loc în care ei să se simtă bine, înseamnă că noi nu am făcut nimic.”

 

Sursa foto: Arhivă personală – prof. Adriana Masgras și facebook.com/ Liceul Tehnologic nr. 1

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.