Ghid informativ în care MEC își propune să răspundă la cele mai frecvente întrebări: învățare online, cursuri de pregătire, examene

0

Ministerul Educației și Cercetării a publicat, pe site-ul instituției, un Ghid informativ privind modul în care se desfășoară învățarea în această perioadă și măsurile luate în contextul pandemiei de coronavirus. MEC precizează că informațiile vin în sprijinul elevilor, studenților, părinților și profesorilor, având la bază cele mai frecvente întrebări referitoare la desfășurarea activității în sistemul național de învățământ. Ghidul va fi actualizat periodic, în funcție de măsurile și deciziile adoptate de minister și instituțiile partenere, menționează MEC.

Ghid informativ – ”Educația continuă în orice condiții” (preluare de pe site-ul MEC):

Plan de acțiune cu privire la reluarea activității în sistemul de educație după încetarea stării de urgență:

Priorități

  • Încheierea situațiilor școlare pentru toți elevii
  • Susținerea Evaluării Naționale, a Examenului de Bacalaureat și a Examenelor de certificare a competențelor profesionale pentru nivelul 3,4 și 5, conform Cadrului Național al Calificărilor, în condiții de siguranță pentru toți elevii.

Revenirea în unitățile de învățământ vizează doar elevii din clasele a VIII-a, a XII-a, a XIII-a, anii terminali din școala profesională și școala postliceală, în condiții de siguranță.

Începând cu data de 2 iunie, pentru o perioadă de două săptămâni, se vor realiza doar activități de pregătire și consiliere pentru examenele naționale, în contextul respectării măsurilor de prevenire:

  • accesul în instituții trebuie organizat astfel încât să existe o suprafață minimă de 4 mp pentru fiecare persoană și o distanță minimă de 2 metri între oricare două persoane apropiate;
  • accesul este interzis persoanelor care au o temperatură corporală ce depășește 37,3 grade Celsius – temperatura va fi măsurată la intrare;
  • suprafețele expuse vor fi dezinfectate și, de asemenea, vor fi evitate aglomerările de persoane.

Informații suplimentare: ordin comun Ministerul Educației și Cercetării – Ministerul Sănătății.

Învățarea on-line

Ministerul Educației și Cercetării a promovat  o serie de măsuri operaționale pe termen scurt, cu respectarea strictă a principiilor de asigurare a calității și egalității de șanse, prioritare fiind sănătatea și siguranța tuturor celor implicați în sistemul de educație.

Cum învățăm/continuăm școala în această perioadă?

Până la data încheierii acestui an școlar, cursurile se desfășoară de acasă prin participarea la lecții asistate de tehnologie. Ministerul Educației și Cercetării a emis un ordin privind instrucțiunile pentru crearea și/sau întărirea capacității sistemului de învățământ preuniversitar prin învățare on-line. Documentul precizează măsuri specifice pentru desfășurarea procesului de învățare on-line din învățământul preuniversitar.

► Model de ghid pentru învățarea on-line publicat de o unitate de învățământ  // Exemplu de bune practici: Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din București 

► Informații utile pentru perioada de studiu on-line // Exemplu de bune practici: Colegiul Economic „Virgil Madgearu” din București 

Măsuri la nivelul Ministerului Educației și Cercetării

Ministerul Educației și Cercetării, prin Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), operaționalizează portalul Digital pe educred.ro ca totalitate a platformelor de e-learning și a resurselor de învățare on-line asigurate și, după caz, validate și recomandate de Ministerul Educației și Cercetării.

Portalul Digital pe educred.ro conține o secțiune cu tutoriale și alte materiale de învățare, destinată formării și susținerii cadrelor didactice, în vederea proiectării, realizării, evaluării activităților de învățare on-line și gestionării activităților elevilor pe platforme de învățare on-line.

Ministerul Educației și Cercetării elaborează și diseminează, prin experții CNPEE, pe toată perioada suspendării cursurilor, resurse de antrenament de tip test și bareme de evaluare și de notare necesare pregătirii individuale pentru susținerea evaluării naționale a elevilor de clasa a VIII-a și a examenului național de bacalaureat.

 Măsuri la nivelul inspectoratelor școlare

Inspectoratele școlare monitorizează organizarea și desfășurarea activităților-suport pentru învățarea on-line în unitățile de învățământ din subordine. Vor colabora cu autoritățile administrației publice județene și locale în vederea asigurării echipamentelor informatice și a conectării la internet a unităților de învățământ. De asemenea, inspectoratele școlare vor monitoriza modul în care unitățile de învățământ completează în Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIR) informațiile relevante pentru susținerea și îmbunătățirea accesului la învățare al beneficiarilor sistemului de educație.

Măsuri la nivelul unităților de învățământ preuniversitar

Conducerea unităților de învățământ stabilește, împreună cu cadrele didactice și profesorii diriginți, platformele, aplicațiile și resursele educaționale deschise care se recomandă a fi utilizate în activitatea desfășurată. La nivelul unității de învățământ va fi realizat un program săptămânal care include activitățile de învățare on-line pentru fiecare disciplină de studiu, având în vedere o durată echilibrată a acestora. În plus, conducerea unităților de învățământ stabilește modalitatea de monitorizare a realizării activităților on-line de cadrele didactice și identifică și aplică modalități de susținere a activității pentru posibile cazuri speciale, inclusiv pentru elevii cu cerințe educaționale speciale (CES);

► Informații suplimentare: Instrucțiunea pentru crearea și/sau întărirea capacității sistemului de învățământ preuniversitar prin învățare on-line

Cum se pregătesc elevii din clasa a VIII-a și a XII-a pentru Evaluarea Națională, respectiv Bacalaureat?

Elevii din clasele a VIII-a și a XII-a care vor susține Evaluarea Națională, respectiv Bacalaureatul pot participa la sesiunile de pregătire a examenelor, programate în intervalul 2 -12 iunie. Aceste sesiuni se vor desfășura în unitățile de învățământ în conformitate cu măsurile de siguranță prevăzute de ordinul comun dintre Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Sănătății.

Măsuri de prevenire și protecție în sălile de clasă:

  • la intrarea în unitatea de învățământ a personalului didactic, didactic auxiliar, nedidactic și a elevilor va fi măsurată temperatura (care nu va trebui să depășească 37,3 grade Celsius) de cadrul medical care va asigura asistența medicală pe întreaga durată de desfășurare a activității;
  • vor fi asigurate materiale și echipamente de protecție (covorașe dezinfectante, măști de protecție, substanțe dezinfectante pentru mâini etc);
  • se realizează curățenia și dezinfectarea pardoselilor, a obiectivelor din sala de curs (pupitre, mese, scaune), clanța ușii, mânerul de la geamuri, pervarzul ferestrei, prin ștergere cu apă și detergent, apoi cu substanțe biocide, înainte și după fiecare serie de elevi prezenți la activitățile de pregătire;
  • în toate spațiile în care se vor desfășura activități cu elevii vor fi afișate mesaje de informare cu privire la normele igienico-sanitare și de prevenire a infectării cu SARS-Cov 2;
  • intrările/ieșirile, precum și sensul de deplasare pe coridoare, către sălile de clasă și alte încăperi, sunt stabilite de unitatea de învățământ, semnalizate corespunzător și dezinfectate în mod regulat;
  • există permanent săpun, prosoape de hârtie, dispensere cu dizinfectant pentru mâini, care vor fi reîncărcate ori de câte ori este necesar.
  • În sălile de clasă activitățile/examenele se vor desfășura prin stabilirea locurilor astfel încât să existe o distanță între elevi/candidați, pe rânduri și între rânduri, de 2 m unul față de altul
  • pupitrele /băncile vor fi individualizate/prestabilite și, de asemenea, se va asigura reprezentarea grafică a situării acestora la intrarea în sală (oglinda sălii), astfel încât să se asigure cunoașterea și intrarea/localizarea fără a parcurge toată suprafața sălii; personalul didactic/asistenții care asigură supravegherea vor dirija candidatul direct către locul destinat.

► Informații suplimentare: ordin comun al Ministerului Educației și Cercetării și Ministerului Sănătății

Sunt obligatorii sesiunile de pregătire?

Prezența elevilor la cursurile de pregătire și consiliere este opțională și va fi decisă de părinți după evaluarea încadrării în grupele de risc a elevilor sau membrilor familiilor acestora.

Măsuri la nivelul inspectoratelor școlare județene/direcțiilor de sănătate publică

  • Direcțiile județene de sănătate publică întocmesc liste cu cadrele medicale desemnate (medic sau asistent medical) pentru acordarea asistenței medicale pentru fiecare unitate de învățământ
  • Inspectoratele școlare vor comunica săptămânal direcțiilor de sănătate publică rapoartele de monitorizare privind asigurarea condițiilor igienico-sanitare în cadrul unităților de învățământ.

Încheierea mediilor în anul școlar 2019-2020

Nu se vor mai susține lucrările scrise pentru semestrul al II-lea (teze), iar mediile vor fi încheiate cu minimum două calificative/note.

Situația 1: dacă elevul are cel puțin două calificative/note în semestrul al II-lea, dar activitatea sa on-line nu poate fi valorificată, atunci situația școlară semestrială se poate încheia doar cu aceste două calificative/note.

Situația 2: dacă elevul are cel puțin două calificative/note în semestrul al II-lea și i se poate valorifica activitatea on-line, atunci situația școlară semestrială se poate încheia și cu mai mult de două calificative/note.

Situația 3: dacă elevul are doar o notă în semestrul al II-lea și nu i se poate valorifica activitatea desfășurată on-line, atunci a doua notă va fi considerată nota care reprezintă media elevului din primul semestru.

Situația 4: dacă elevul are doar un calificativ/o notă în semestrul al II-lea și i se poate valorifica activitatea desfășurată on-line, atunci situația sa școlară semestrială se poate încheia cu cel puțin două note.

Situația 5: dacă elevul nu are niciun calificativ/nicio notă în semestrul al II-lea și nu i se poate valorifica activitatea on-line, atunci media semestrului I devine media anuală.

Situația 6: dacă elevul nu are nicio notă în semestrul al II-lea și i se poate valorifica activitatea on-line, atunci situația școlară semestrială se poate încheia cu cel puțin două note.

Situația 7: dacă media primului semestru este mai mică decât 5 și nu poate fi valorificată activitatea on-line, cadrul didactic decide împreună cu elevul/părintele/susținătorul legal data la care acesta poate susține o lucrare scrisă/un proiect prin care să fie notat, iar nota la această evaluare devine media anuală.

Situația 8: dacă media primului semestru este mai mică decât 5 și se poate valorifica activitatea on-line, atunci media semestrului al II-lea poate fi încheiată cu cel puțin două note.

Important: Valorificarea activității on-line prin prin calificativ/notă se face cu acordul elevului sau cu acordul părintelui/susținătorului legal.

Situația elevilor din învățământul profesional și tehnic

Evaluarea Națională pentru elevii de clasa a VIII-a

Se organizează sesiunea 2020 a EN VIII și care este calendarul?

Da. Metodologia de organizare și desfășurare a Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a (EN VIII) – anul școlar 2019-2020 – vine cu următoarele completări și modificări:

  • Elevii aflați în izolare/confirmați pozitiv cu noul coronavirus vor susține probele conform unei proceduri speciale, elaborată de Ministerul Educației și Cercetării. Pentru elevii care solicită și primesc, în cazuri justificate, aprobarea Comisiei Naționale de Organizare a Evaluării Naționale în vederea susținerii probelor cu subiectul de rezervă, se organizează proba scrisă/probele scrise după finalizarea ultimei probe prevăzute în calendarul de desfășurare a EN VIII.
  • Programele pentru disciplinele de examen, valabile pentru acest an, sunt cele aprobate prin ordinul ministrului educației și cercetării nr. 4.115/2020.
  • Contestațiile pot fi depuse/transmise și prin mijloace electronice. În acest caz, candidații completează, semnează și depun/transmit prin mijloace electronice și o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere. Pentru candidații minori, declarația-tip este semnată și de către părinții/reprezentanții legali ai acestora.
  • Supravegherea probelor scrise este asigurată, pentru fiecare sală, de minimum un asistent, cadru didactic de altă specialitate decât cea corespunzătoare disciplinei la care se susține proba.
  • Depunerea/transmiterea contestațiilor se va realiza pe data de 22 iunie, între orele 16:00 – 19:00 și pe data de 23 iunie între orele 08:00 – 12:00.

► Informații suplimentare: ordin de modificare și completare a Metodologiei de organizare și desfășurare a Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a 

Examenul național de Bacalaureat 2020

1. Care este calendarul de organizare și desfășurare a examenului de Bacalaureat?

2. Când are loc înscrierea candidaților?

Înscrierea candidaților pentru examenul național de Bacalaureat, sesiunea iunie-iulie 2020, va avea loc în perioada 3 – 10 iunie. Pentru anul școlar 2019-2020, probele de evaluare a competențelor lingvistice și digitale vor fi echivalate/recunoscute, potrivit metodologiei elaborate de Ministerul Educației și Cercetării.

3. Cum decurge etapa de înscriere?

În perioada prevăzută de metodologie (3 – 10 iunie), candidaţii la examenul naţional de Bacalaureat 2020, sesiunea iunie-iulie, parcurg următoarele etape:

(1) toți candidaţii completează partea I din cererea de înscriere;

(2) candidaţii care solicită recunoaşterea/echivalarea unor probe susţinute în anii anteriori/sesiunile anterioare completează partea I şi partea a II-a din cererea de înscriere;

(3) candidaţii care, în cel puţin una din clasele a IX-a – a XII-a, au obţinut premii individuale la concursuri/olimpiade şcolare internaţionale, recunoscute de către Ministerul Educaţiei și Cercetării la o disciplină inclusă în lista disciplinelor de Bacalaureat, şi care solicită echivalarea probei scrise respective, completează partea I şi partea a III-a din cererea de înscriere;

(4) candidaţii care au obţinut o certificare cu recunoaştere internaţională a competenţelor lingvistice şi care solicită recunoaşterea şi echivalarea acestora cu proba C completează cererea de înscriere, precum și o cerere de recunoaștere și echivalare, prezentată în Anexa 2b.

(5) candidaţii care au obţinut o certificare cu recunoaştere europeană a competenţelor digitale şi solicită recunoaşterea şi echivalarea acestora cu proba D completează cererea de înscriere,  precum și o cerere de recunoaștere și echivalare, prezentată în Anexa 2c.

4. Documentele-tip de înscriere pot fi transmise și prin mijloace electronice?

Da. Documentele-tip de înscriere – completate și semnate – pot fi depuse la secretariatele unităților de învățământ-centre de examen, dar pot fi transmise prin mijloace electronice/poștă, folosindu-se coordonatele indicate de secretariatele unităților de învățământ.

5. Care sunt condițiile ce trebuie îndeplinite de o școală pentru a fi centru de examen?

Potrivit noului ordin, se consideră centru de examen, în contextul epidemiologic actual, unitatea de învățământ unde s-au înscris cel puțin 30 de candidați proveniți din seria curentă și/sau din seriile anterioare. Condițiile ce trebuie îndeplinite sunt următoarele:

  • organizarea sălilor de examen să se realizeze astfel încât, în fiecare sală, candidații să fie repartizați la o distanță de minimum 2 metri unul față de celălalt stânga/dreapta – față/spate;
  • sălile de examen și sălile în care își desfășoară activitatea comisia din centrul respectiv se află, de regulă, în aceeași clădire;
  • sălile dețin sisteme de supraveghere audio-video.

Până la data de 8 iunie 2020, Comisia județeană de bacalaureat/a municipiului București va nominaliza centrele de examen dintre unitățile de învățământ care îndeplinesc condițiile de mai sus și centrele zonale de evaluare, precum și unitățile de învățământ arondate acestora. Centrele zonale de evaluare se organizează pentru minimum 500 de candidați și maximum 1.000 de candidați.

Elevii care se află în izolare sau cei confirmați pozitiv cu noul coronavirus, dar și cei care au diferite afecțiuni cronice sau cei care prezintă un risc crescut de infecție/de a dezvolta complicații asociate infecției SARS-CoV-2 vor susține probele pentru examenul național de Bacalaureat conform unei proceduri speciale, elaborată de către Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Sănătății (în următoarea perioadă)

► Informații privind noile programe pentru susținerea probelor scrise, modele orientative de subiecte și lista disciplinelor de examen – aici.

Cadre didactice

Definitivat

1. Se va organiza proba scrisă a examenului de definitivare în învățământ? Cum?

Proba scrisă se va susține la fel ca în anii precedenți, numărul maxim al candidaților repartizați în săli fiind în acord cu normele de respectare a distanțării fizice – maximum 10.

2. Dacă am susținut doar prima inspecție, mă pot prezenta la proba scrisă?

În această situație, mai întâi trebuie să trimiteți inspectorului de specialitate și directorului din școala dumneavoastră portofoliul în format electronic, spre evaluare. Veți primi o notă pentru portofoliu. Dacă media notelor la inspecție și portofoliu este cel puțin 8 (fiecare dintre cele două note fiind cel puțin 7) și îndepliniți condițiile de vechime la catedră și de calificativ anual, vă puteți prezenta la proba scrisă.

3. Dacă am susținut ambele inspecții, ce notă se ia în calcul pentru media cu nota de la portofoliu?

În acest caz va fi luată în calcul cea mai mare dintre ele.

4. Știu că nu se poate da decât derogare de o lună de la vechimea la catedră de un an. Sunt în primul an de activitate și cursurile au fost suspendate mai mult de două luni. Primesc derogare?

Pentru candidații înscriși la examen în sesiunea 2020, perioada suspendării cursurilor se consideră vechime la catedră.

Evoluție în cariera didactică

Gradul II

1. Vreau să mă înscriu la gradul II în anul școlar 2020-2021 și trebuia să susțin inspecția curentă 1 în acest an școlar. Când o voi mai putea susține?

Inspecția curentă se poate efectua în anul în care se înscrie.

Înscrierea pentru acordarea gradului didactic II se va face în perioada 1-31 octombrie. Prin excepție, în anul școlar 2020-2021, pentru seria 2021-2023, termenul de depunere a dosarelor de înscriere se prelungește până la data de 1 decembrie 2020.

2. Cum voi putea participa la examenul din august 2020 dacă nu am susținut inspecția specială?

Participarea la examenul din august 2020 nu este condiționată de susținerea inspecției speciale.

3. Voi susține doar proba orală la examen? Va fi și un subiect din metodica specialității?

Detalii privind modificările/adaptările metodologice referitoare la organizarea examenului urmează a fi publicate. Se va respecta principiul egalității de șanse, în contextul menținerii obiectivului ministerului de asigurare a calității educației.

4. Cum vom susține examenul scris?

Organizarea oricărui examen scris, în contextul pandemic actual, se va face  cu respectarea condițiilor speciale de distanțare socială și de securitate sanitară, în conformitate cu prevederile  documentelor legislative speciale  instituite în România, pentru combaterea riscului de infecție cu Coronavirus SARS-CoV-2.

Gradul I

1. Se mai susține inspecția specială pentru seria 2018-2020?

Inspecția specială nu se mai susține în anul școlar – 2019-2020.

2. Dacă nu mai susțin inspecția specială, nu voi fi dezavantajat la nota de promovare a gradului didactic I?

Conform Metodologiei formării continue (ordinul de ministru nr. 5.561/2011), nota de promovare a gradului didactic I este nota acordată de comisie la susținerea lucrării metodico-științifice. Inspecția specială are rol de probă eliminatorie.

3. Cui mă adresez pentru susținerea online a lucrării?

Centrului de perfecționare unde v-ați înscris pentru susținerea gradului I.

4. Cum este această susținere publică?

Centrul de perfecționare asigură accesul la platforma/aplicația informatică pe care susțineți lucrarea pentru:  membrii comisiei de examen, pentru conducerea unității de învățământ la care sunteți încadrat și pentru colegii din catedră, care doresc să participe.

5. Susținerea se înregistrează?

Da, cu acordul participanților. Înregistrarea se arhivează la dosarul dumneavoastră de înscriere la examen.

6. Cum pot/mai pot obține gradul didactic I pe baza titlului ştiinţific de doctor?

În contextul reconfigurării modului de desfășurare a activităților educaționale din învățământul preuniversitar, având în vedere necesitatea asigurării unui învățământ de calitate, Ministerul Educației și Cercetării este preocupat de acordarea de șanse egale tuturor cadrelor didactice, aflate pe diferite trepte ale evoluției în cariera didactică. Profesorii care doresc să obțină gradul didactic I, prin echivalare, pe baza titlului ştiinţific de doctor, au posibilitatea să inițieze procedura de echivalare, potrivit prevederilor legale în domeniu și în acord cu precizări specifice generate de particularitățile anului școlar 2019-2020.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here