Profesor Merito, după rezultatele de la Evaluarea Națională: Este fraudă ca un copil să aibă nota 7-8 la clasă și 2 la examen. Diferențele acestea sunt tragice

1

Sorin Haiduc, profesor de matematică și director Merito 2022, a arătat, marți, într-o dezbatere pe tema rezultatelor finale la Evaluarea Națională 2024, că este ”inacceptabil” ca un elev să aibă nota 7-8 la clasă, iar la examen să obțină nota 2. ”Eu aș spune chiar că este vorba de fraudă. Diferențele acestea sunt tragice pentru că denotă o lipsă de profesionalism din partea profesorilor”, a declarat Sorin Haiduc. ”Cum a ajuns copilul acela în clasa a VIII-a să nu obțină o medie mai mare de 2? Mi se pare că aruncăm în față procentul acesta de 75% cu note peste 5 și încercăm să ocolim adevăratele probleme care se ascund în spatele notelor sub 5”, a spus, la rândul său, Cătălin Zaman, profesor Merito 2021 de limba şi literatura română.

Sorin Haiduc, profesor de matematică şi director al Colegiului Naţional Pedagogic „Preparandia – Dimitrie Ţichindeal” Arad, și Cătălin Zaman, profesor de limba şi literatura română şi director la Şcoala Gimnazială „Înv. Nicolae Ispas” din Ulmeni-Clondiru, Buzău, au făcut o analiză a rezultatelor de la Evaluarea Națională 2024 în cadrul dezbaterii organizate marți, 9 iulie, de Casa Corpului Didactic Galaţi şi proiectul Merito.

Potrivit rezultatelor finale la Evaluarea Națională 2024, 25,5% dintre absolvenții clasei a VIII-a (38.992 de candidaţi) au obţinut medii sub 5. Profesorul Sorin Haiduc (foto) a enumerat câteva dintre problemele care duc la un număr atât de mare de medii sub 5:

”Primul element este legat de egalitatea de șanse și cred că acesta este principalul motiv pentru care există discrepanțe așa de mari, pentru că, după cum știm cu toții și este un lucru foarte bine știut de către toată lumea, la nivelul orașelor sau la școlile mari, unde părinții au posibilități materiale, copiii sunt pregătiți din clasele mici chiar.

În mediul rural, există două probleme. Unu: lipsa profesorilor calificați. În multe situații, avem suplinitori necalificați. Urmează să apară o criză foarte mare de profesori calificați pentru că există o generație de profesori de matematică, de științe, care la momentul în care se vor pensiona, va apărea un hiatus și va fi o problemă din ce în ce mai mare. Și de asemenea, mediul în care sunt copiii și posibilitățile financiare ale familiilor lor nu le permit să le asigure o pregătire suplimentară. Acesta ar fi unul dintre motive.

În mod normal, un astfel de examen nu ar trebui să se bazeze pe o pregătire suplimentară a copiilor. Toți copiii să aibă șanse egale cu ceea ce fac la clasă și profesorul de la clasă trebuie să le asigure acumularea de cunoștințe ca să facă față unui examen, cel puțin la nivelul notei de trecere.” (sursa foto – aradon.ro)

Cătălin Zaman (foto), profesor Merito 2021, a susținut, la rândul său, ideea că Evaluarea Națională este ”un examen la care toți copiii ar trebui să poată să obțină nota 5”. 

”Și ar trebui, într-adevăr, analizate bine de tot cauzele care duc la notele… (…) Ministerul a publicat o statistică, dar iarăși a aruncat puțin sub preș ceea ce ar fi trebuit să scoată puțin în evidență. A publicat o statistică a notelor între 1 și 4.99. Dar câte dintre notele acestea sunt între 1 și 2, câte dintre notele acestea sunt între 2 și 3? Ar fi interesant să vedem câte se situează între 1 și 3 sau între 1 și 2, pentru că acolo problema este tragică și ar trebui identificate cauze.  

Se investește masiv și în școlile din mediul rural în ultima vreme, și în tehnologie, și chiar în resursa umană. Cel puțin la noi în județ, în afară de profesorii de matematică și de științe, de fizică și de matematică mai precis, care sunt din ce în ce mai puțini, toată lumea este calificată. Eu nu am niciun suplinitor necalificat în școală și predau într-o școală din mediul rural. Adică nu peste tot este problema asta și totuși există peste tot școli în care elevul ia…

Cum a ajuns copilul acela în clasa a VIII-a să nu obțină o medie mai mare de 2? Mi se pare că aruncăm în față procentul acesta de 75% care au obținut note peste 5 și încercăm să ocolim adevăratele probleme care se ascund în spatele notelor sub 5”, a spus Cătălin Zaman, profesor Merito 2021.

Diferențele dinte notele de la clasă și notele de la examen

În acest context, Sorin Haiduc a arătat că este inacceptabil ca un copil să aibă note de 7 și 8 la clasă, iar la examen să obțină nota 2:

Eu aș spune chiar că este vorba de fraudă, pentru că este inacceptabil ca un profesor de matematică – și analiza aceasta trebuie neapărat făcută… la clasă să aibă copilul 8 și la examen să aibă 1.50 sau 2. Diferențele acestea sunt tragice pentru că denotă o lipsă de profesionalism din partea profesorilor. Este inacceptabil să știi că acestea sunt tipurile de subiecte – hai să spunem că mergi direct pe rezolvare de subiecte, doar pe pregătirea examenului…. Este absolut imposibil ca la clasă copilul să aibă o notă 7-8, să zicem, și la examen să aibă 2. Analiza aceasta trebuie făcută și luate măsuri în consecință. Trebuie găsite cauzele și găsite soluțiile.

În cadrul dezbaterii, cei doi profesori au făcut și o analiză a subiectelor de la Evaluarea Națională 2024.

  • Cătălin Zaman, despre subiectele la Limba și literatura română: ”În proporție de peste 60%, subiectele seamănă izbitor de mult cu cele de anul trecut. (…) Cu ce ar putea să ne surprindă niște subiecte de la minister, care vin an de an pe același tipar, practic?  Dacă te apuci să lucrezi testele de antrenament, nici nu trebuie cele din 2021, cele din 2022, modelele de subiecte propuse de minister, modelele de simulare și modelele care s-au dat în anii trecuți, îți faci ușor o imagine asupra felului în care vor arăta aceste subiecte. E drept, la partea de gramatică au apărut ceva cerințe un pic mai complicate, dar eu militez pentru subiecte mai complicate pentru că, în felul acesta, departajarea între elevi se face mult mai bine și mai corect. S-a văzut și în notele care au fost obținute, note mai mici la vârf decât cele de anul trecut. Dar, repet, o seriozitate a conceperii subiectelor, o seriozitate în complicarea lor ar fi poate cumva utilă și poate ministerul are în vedere acest lucru.”
  • Sorin Haiduc, despre subiectele la Matematică: Anul acesta, din punctul de vedere al problemelor de la subiectul III, lucrurile au stat oarecum mai bine decât în anii precedenți. Aceste probleme care presupun acordarea notelor de la 7 la 10 au fost un pic mai bine structurate, în sensul că au reușit să pună probleme mai mari copiilor și au asigurat o oarecare ierarhizare mai bună  a copiilor cu note mari. (…) Subiectele, de această dată, consider că au dus la o ierarhizare mai bună.”

Ce pot face profesorii pe viitor

Antoneta Împușcatu (foto), profesoară de știinţe și director la Şcoala Gimnazială „Ion Creangă” din comuna I.C. Brătianu, județul Tulcea, a vorbit, în cadrul dezbaterii, despre nevoia de a-i învăța pe copii să învețe și să aibă răbdare în citirea enunțurilor.

”Ce avem nevoie să facem în continuare? În primul rând, trebuie să îi învățăm pe acești copii să învețe. Sunt profesor de științe și întâmpin greutăți în învățarea fizicii, dar dacă mă duc spre real, reușesc într-un fel să ajung la ceva concret. Mai mult decât atât. Este o poveste întreagă cu subiectul III la Matematică, care nu este abordat pentru că este mult text, e multă poveste. Sau subiectul la literatură.

Când este un text mai lung, ei obosesc să citească. De aceea, rolul nostru este de a-i învăța să înțeleagă mesajul. Științific, neștiințific, literar, orice mesaj pe care îl are textul acela. De asemenea, merg pe ideea că noi trebuie să îi învățăm să aibă răbdare să finalizeze citirea mesajului. Ei se opresc la un moment dat și nu mai știu ce au de rezolvat. (…)

Merg pe ideea că noi trebuie să colaborăm în școală pentru că dacă lovim numai în profesorul de română și de matematică, nu este nicio șansă să mergem mai departe”, a declarat Antoneta Împușcatu, director Merito 2019.

Citește și:

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.