Consiliul Naţional al Elevilor solicită Comisiei pentru învăţământ din Senat să elimine din proiectul legii învăţământului preuniversitar articolul privind exmatricularea elevilor, adoptat de deputați la dezbaterile din cadrul Comisiei pentru învăţământ din Cameră, relatează Agerpres.
„Consiliul Naţional al Elevilor consideră alarmant amendamentul votat în Comisia pentru învăţământ din Camera Deputaţilor, deoarece beneficiile eliminării acesteia au fost deja făcute cunoscute şi chiar susţinute în trecut de către Ministerul Educaţiei. Solicităm astfel Comisiei pentru învăţământ din Camera Senatului să elimine acest articol al proiectului de lege. (…) Schimbarea în educaţie ar trebui să însemne evoluţie. Cum poate fi posibil acest lucru când îngrădim accesul la educaţie şi nu oferim şansa de reabilitare? Când se pune „sau” în loc de „şi” atunci când vorbim de drepturile elevilor şi ale profesorilor?”, a transmis Consiliul Naţional al Elevilor.
Într-un comunicat de presă, CNE afirmă că „drepturile elevilor şi cele ale profesorilor ar trebui să fie direct proporţionale, nu invers”.
„Exmatricularea elevilor, pe lângă neconstituţionalitate, mai înseamnă şi o dezamăgire pedagogică a sistemului de învăţământ din România, în special în contextul ratei crescute de abandon şcolar din ultimii ani. Dincolo de cadrul legal, trebuie menţionată şi realitatea din sălile de clasă şi impactul real pe care exmatricularea îl are asupra asigurării siguranţei şi a bunei desfăşurări a oricărui proces instructiv-educativ. Orice elev are nevoie de mentorat, îndrumare, consiliere, sprijin, aspecte de care acesta poate beneficia doar prin frecventarea orelor de curs. Exmatricularea pe perioade de câteva zile, la fel cum a fost propus, ar însemna, de asemenea, o creştere substanţială a absenteismului”, precizează sursa citată.
Conform CNE, în cadrul dezbaterilor din Comisia de învăţământ din Camera Deputaţilor a fost votat amendamentul care „va readuce, în cazul adoptării, exmatricularea pe lista sancţiunilor ce pot fi acordate elevilor”.
„Cazurile de violenţă din unităţile de învăţământ ar trebui să fie cercetate din punct de vedere psihoeducaţional şi social. Astfel, printre propunerile constante pe marginea legislaţiei din acest sector, venite din partea Consiliului Naţional al Elevilor, se numără şi posibilitatea de consiliere a elevilor fără acordul părinţilor. Atitudinile agresive trebuie tratate cu responsabilitate maximă şi prevenite pe cât posibil”, a mai transmis Consiliul Naţional al Elevilor.