World Vision România: Concursul pentru admitere la liceu creează inechitate în rândul copiilor şi arată neîncredere în Evaluarea Naţională

0

Posibilitatea liceelor de a-şi realiza propriile concursuri de admitere va adânci inechitatea deja existentă în rândul copiilor, schimbarea pragului de la 90% la 60% fiind doar ”o încercare de ameliorare a inechităţilor”, consideră World Vision România. Fundația solicită să existe acelaşi sistem de admitere la liceu pentru toţi elevii, iar ”diferenţierea nivelului să se facă prin construirea unor subiecte de examen care să evalueze competenţele prevăzute în profilul absolventului astfel încât să departajeze corect elevii”.

”Conform statisticilor, în România peste 40% dintre copii sunt deja supuşi riscului de sărăcie şi excluziune socială. De asemenea, organizaţia subliniază că pentru acest sistem de dublă evaluare nu a fost făcută publică de către Ministerul Educaţiei o fundamentare bazată pe studii sau exemple concrete de bună practică, dar şi că ideea în sine, a unui dublu sistem de evaluare, arată că există o neîncredere cu privire la rezultatele măsurate în urma Evaluării Naţionale de la finalul clasei a VIII-a.”, se arată într-un comunicat al World Vision România, transmis Agerpres.

În plus, fundația consideră că ”schimbarea pragului de la 90% la 60% dintre locuri pentru care liceele pot organiza concurs de admitere nu este decât o încercare de ameliorare a inechităţilor pe care le-ar putea crea un sistem dublu de admitere prin: 1) repartizarea în urma rezultatelor de la Evaluarea Naţională; 2) admiterea în urma unui concurs susţinut de licee.”

Sursa citată reamintește că, în urma consultărilor realizate în vară de fundaţie, 70% dintre cadrele didactice au afirmat că în cazul în care colegiile naţionale sau liceele îşi vor putea organiza propriile examene de selecţie a elevilor, cei din mediile dezavantajate nu vor mai avea aceleaşi şanse de admitere în cadrul acestor unităţi de învăţământ. Aceeaşi poziţie au avut-o şi 44% dintre elevii chestionaţi. Totodată, 37% au afirmat că vor avea aceleaşi şanse, iar aproape unu din cinci elevi (19%) a preferat să nu-şi exprime opinia.

”La polul opus, tot mai multe ţări din Occident îşi pun problema cum pot îmbunătăţi evaluarea pe parcursul fiecărui an şcolar astfel încât să vină cu mai puţină presiune asupra copiilor prin astfel de examene. Mai mult decât atât, un studiu OECD (realizat pe 40 de ţări) arată că tendinţa la nivel internaţional este chiar renunţarea la orice fel de examen de admitere la liceu şi concentrarea pe evaluarea de la clasă a competenţelor elevilor”, mai arată World Vision România.

Astfel, World Vision România solicită ”să existe acelaşi sistem de admitere la liceu pentru toţi elevii (cu excepţia unităţilor de învăţământ profesionale şi vocaţionale), iar diferenţierea nivelului să se facă prin construirea unor subiecte de examen care să evalueze competenţele prevăzute în profilul absolventului astfel încât să departajeze corect elevii”.

”Suplimentar, propunem ca evaluarea acelor competenţe specifice de care un elev are nevoie pentru a face faţă la un liceu, să fie făcută prin analiza portofoliului educaţional al elevului – prevăzut, de altfel, în lege ca un element cheie în monitorizarea educaţională a copilului”, a mai transmis fundația.

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a prezentat, luni, într-o conferinţă de presă, proiectele noilor legi ale educaţiei, acestea fiind publicate ulterior pe site-ul Ministerului Educației.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.