Șase asociații ale elevilor acuză, într-o scrisoare deschisă, „cenzura” Ministerului Educației și cer să fie recunoscute prin noua lege

0
Foto: facebook.com/ Asociația Elevilor din Constanța

Șase asociații ale elevilor au transmis, vineri, o scrisoare deschisă, semnată alături de două ONG-uri, în care solicită recunoașterea acestora prin includerea în proiectul legii învățământului preuniversitar, la capitolul ”Reprezentarea elevilor”, unde este menționat doar Consiliul Național al Elevilor. Asociațiile critică ”tentativa de excludere a societății civile” în contextul publicării noii legi a educației și spun că ”luarea unor măsuri ce nu încurajează implicarea civică a elevilor, ba chiar cenzurarea acestora, în deciziile care îi vizează în mod direct, reprezintă o hotărâre care nu se raliază la valorile democratice”.

”Eliminarea asociațiilor independente de reprezentare a elevilor din prevederile legale reprezintă un motiv de îngrijorare legat de poziția Ministerului Educației raportată la organizațiile neguvernamentale. (…) Dorința Ministerului Educației de a controla și cenzura opiniile reprezentanților elevilor, de altfel critice la adresa instituției, în mod justificat, este evidentă. Reglementările noilor legi cu privire la consultarea elevilor sunt demne de regimurile autoritare, cenzurând societatea civilă, și dând statului dreptul de a selecta organizațiile pe care le consultă, într-un mod abuziv”, se arată în scrisoarea deschisă, semnată de Asociația Elevilor din Constanța, Asociația Elevilor din București și Ilfov, Asociația Vâlceană a Elevilor, Asociația Elevilor din Bacău, Asociația Elevilor din Timiș, Asociația Elevilor din Maramureș, Organizația Salvați Copiii și Proiectul Cetățeni Activi pentru Servicii Publice de Calitate la Nivel Local.

Textul integral al scrisorii:

”Asociațiile de elevi – vectori ai schimbării în educație!

Noi, organizațiile semnatare ale acestei scrisori dorim să amintim faptul că în ciuda pozițiilor care pot fi contradictorii măsurilor pe care Ministerul Educației le propune, neconcordanța în opinii dintre autorități și societatea civilă nu ar trebui să se traducă în cenzurarea celei din urmă.

În contextul publicării oficiale de către Ministerul Educației a proiectului de lege ce privește
învățământul preuniversitar, Asociația Elevilor din Constanța, Asociația Elevilor din București și Ilfov, Asociația Vâlceană a Elevilor, Asociația Elevilor din Bacău, Asociația Elevilor din Timiș, Asociația Elevilor din Maramureș, Organizația Salvați Copiii și Proiectul Cetățeni Activi pentru Servicii Publice de Calitate la Nivel Local trag un puternic semnal de alarmă referitor la tentativa de excludere a societății civile.

Eliminarea asociațiilor independente de reprezentare a elevilor din prevederile legale reprezintă un motiv de îngrijorare legat de poziția Ministerului Educației raportată la organizațiile neguvernamentale.

Mișcarea de reprezentare independentă a elevilor a început în anul 2013 în momentul în care a fost înființată Asociația Elevilor din Constanța. Ulterior, alte asociații de elevi au fost înființate în mai multe părți ale țării. Asociațiile de elevi au obținut respectarea prevederilor legale și noi măsuri de sprijin pentru elevi, victorii importante printre care amintim: obținerea dreptului de vot pentru elevul reprezentant din consiliile de administrație ale unităților de învățământ, adoptarea Statutului Elevului, acordarea burselor elevilor și asigurarea respectării criteriilor impuse de lege, obținerea transportului gratuit la nivel local pentru elevi, obținerea de manuale gratuite pentru elevii claselor a XI-a și a XII-a, obținerea unei decizii favorabile elevilor din partea Curții Constituționale cu privire la Ordonanța de Urgență nr. 50/2021 privind transportul elevilor, introducerea de materiale sanitare în unitățile de învățământ, câștigarea în instanță a unui număr semnificativ de dosare ce aveau drept obiectiv drepturi fundamentale pentru un acces echitabil la educație și multe altele.

În acest mod a fost formată o generație de tineri care participă activ la deciziile din domeniul educației, organizează proiecte despre elevi și luptă pentru respectarea drepturilor acestora, promovând principii de bază ale unei societății democratice. Generații de elevi care au contribuit semnificativ la promovarea implicării civice și promovarea principiilor de bună guvernare, transparență,

În momente în care drepturile și libertățile fundamentale sunt perturbate de evenimentele curente, luarea unor măsuri ce nu încurajează implicarea civică a elevilor, ba chiar cenzurarea acestora, în deciziile care îi vizează în mod direct, reprezintă o hotărâre care nu se raliază la valorile democratice.

Statutul asociațiilor de elevi se află într-o continuă dezvoltare, fiind necesare măsuri de susținere a acestora, nicidecum de excludere a unor elevi ce își folosesc vocile pentru a-și consolida dreptul la liberă exprimare.

Solicităm recunoașterea asociațiilor legal înființate ce au în statut menționat drept scop principal reprezentarea drepturilor și intereselor elevilor ca fiind organizații de reprezentare ale elevilor prin adăugarea acestora în cuprinsul articolului 104 din Secțiunea 3-Reprezentarea elevilor, precum și în toate celelalte mai exact menținerea acestui statut câștigat în urma a numeroase demersuri realizate în detrimentul beneficiarilor primari ai educației.

Organizații semnatare:

Asociația Elevilor din Constanța, email: office@asociațiaelevilor.ro

“Dorința Ministerului Educației de a controla și cenzura opiniile reprezentanților elevilor, de altfel critice la adresa instituției, în mod justificat, este evidentă. Reglementările noilor legi cu privire la consultarea elevilor sunt demne de regimurile autoritare, cenzurând societatea civilă, și dând statului dreptul de a selecta organizațiile pe care le consultă, într-un mod abuziv. Reprezentarea și organizarea independentă a elevilor din România este un punct cheie al democrației în cadrul sistemului de învățământ și nu numai, tinerii reușind să dovedească, de-a lungul timpului, un respect profund pentru statul de drept, acționând în instanță acte ilegale și câștigând atât împotriva autorităților locale, cât și a celor centrale. Mai mult, amintim că, în cazul studenților, organizarea lor independentă, în asociații legal constituite, nu a dus niciodată la chestionarea legitimității acestor organizații sau la excluderea lor directă în noile legi. Însăși doamna ministru a deținut funcții în trecut în organizații organizate independent, doar de studenți, deci ar trebui să susțină astfel de
practici în organizarea elevilor, nu să le cenzureze.” – Ariana Dudună, Președinte

Organizația Salvați Copiii:

”Principiile fundamentale prevăzute de Convenția ONU cu privire la drepturile copilului includ și dreptul la participare al copiilor în luarea deciziilor care îi privesc în mod direct, inclusiv când este vorba despre dreptul lor la educație. Nu există nicio justificare de a nu menționa în noul proiect de lege asociațiile independente ale elevilor ca parteneri, alături de consiliile elevilor. Faptul că elevii au reușit în ultimul deceniu să se organizeze singuri în asociații foarte active, dovedind competențe excelente în înțelegerea actelor normative și în redactarea de propuneri în interesul elevilor, trebuie considerat un mare câștig pentru societatea românească. Iar acest lucru reprezintă, pur și simplu, concretizarea dreptului absolut la participare al copiilor, pe care Ministerul Educației este obligat să-l respecte. Refuzul de a include asociațiile elevilor este neconstituțional și nu ne-ar mira să-i vedem pe acești elevi atacând la Curtea Constituțională viitoarea lege a educației, invocând nerespectarea principiul fundamental al participării copiilor.” – declară Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv

Asociația Elevilor din București și Ilfov, email: asociatiaelevilor.aebi@gmail.com

“Consider că Ministerul Educației limitează libertatea elevilor de a-și exprima public opiniile și dorințele, de a lupta activ și direct pentru propriile lor interese prin nerecunoașterea asociațiile independente ce au ca scop reprezentarea elevilor. Încă de când mi-am început activitatea în cadrul AEBI am considerat că sunt norocoasă că pot alege în ce mod particip în mișcarea de reprezentare a elevilor, considerand că abordarea acestei asociatii se aseamana cel mai mult cu modul în care văd eu sistemul educațional din România. Este trist și deranjat faptul că exprimarea publică a elevilor, sub orice formă , nu este încurajată în această țară, ba chiar este îngrădită. Criticăm profund această decizie si cer emrevizuirea ei de urgență.”- Ana Costache, Președinte

Asociația Elevilor din Bacău, email: bacau@asociatiaelevilor.ro

“Asociațiile de elevi au avut un rol semnificativ în asigurarea unei bune funcționări a sistemului educațional din România, precum și în dezvoltarea elevilor pe plan profesional prin activități si workshop-uri benefice. Suntem profund dezamăgiți să vedem că eforturile noastre nu vor fi recunoscute de către Ministerul Educației pe viitor. Considerăm că putem in continuare să aducem un sprijin învățământului preuniversitar, iar pe această cale propunem reintroducerea asociațiilor de elevi la categoria de reprezentare a noului proiect LEN.”- Simona-Mihaela Bulai, Președinte

Asociația Elevilor din Timiș, email: timis@asociatiaelevilor.ro

“În urmă cu un an de zile, când Asociația Elevilor din Timiș a luat ființă, am pornit cu această dorință: de a reprezenta toți elevii județului Timiș, indiferent de etnie, gen, orientare sexuală, religie, mediul din care provin sau posibilitățile financiare. Noi ne dorim prin mișcarea independentă de reprezentare a elevilor să aducem o schimbare în societatea în care trăim. Prin proiectele noastre ne dorim să creștem tineri implicați civic la nivel local, care să aducă o schimbare reală în comunitățile lor. Avem 16 anchete deschise la Avocatul Poporului pentru strângerea ilegală a „fodului clasei” din școli, pentru rezolvarea acestei probleme. Tragem un semnal puternic de alarmă Ministerului Educației, prin care solicităm integrarea asociațiilor independente de reprezentare a elevilor în noile legi ale educației.”- Laurențiu Govoreanu, Președinte

Asociația Elevilor din Maramureș, email: asociatiaelevilormm@gmail.com

“Decizia Ministerului Educației de a nu include asociațiile independente de elevi în proiectele noilor legi reprezintă reducerea la tăcere a unei mulțimi de elevi care au fost implicați direct în buna funcționare a sistemului educațional din România. Asociațiile de elevi sunt un pilon important prin care se face auzită vocea unei întregi generații de tineri și de-a lungul existenței lor și-au demonstrat importanța pe care o au atât la nivel local, cât și național.”- Irina Teodorescu, Președinte

Asociația Vâlceană a Elevilor, email: asociatia.ave@gmail.com

“Încă de la înființare, asociațiile de elevi reprezintă un sprijin real pentru elevi și luptă pentru un sistem educațional echitabil, incluziv și benefic pentru elevi. Declararea OUG nr. 50/2021 ca fiind neconstituțională, în urma sesizării la CCR, reprezintă cea mai recentă victorie a asociațiilor de elevi – un pas important către reducerea abandonului școlar. Lupta pentru transport, pentru acordarea burselor școlare, pentru introducerea materialelor sanitare în școli și multe altele reprezintă demersuri prin care asociațiile de elevi și-au demonstrat determinarea în a aduce o schimbare reală, benefică, în educație și pentru care acestea trebuie să fie incluse în noua lege a educației.”- Ana Chima, Președinte

Cetățeni Activi pentru Servicii Publice de Calitate la Nivel Local , email: office@sar.org.ro

“Orice societate este mai puternică dacă și societatea civilă este una activă. Să promovăm încă de pe băncile școlilor implicarea activă la deciziile ce ne vizează ca elevi, studenți, tineri este extrem de important pentru consolidarea unei democrații sănătoase. Asociațiile de elevi îi ajută pe aceștia să înțeleagă bazele bunei guvernării. Consultarea organizațiilor neguvernamentale este o atribuție a autorităților publice menționată de lege, dar care exprimă în același timp și cât de responsabili sunt cu adevărat decidenții. Vorbim despre campanii care se desfășoară de ani de zile, tocmai pentru a soluționa probleme ale elevilor, iar acest lucru nu poate fi șters cu buretele.”- Sabina Spătariu, Coordonator advocacy educație.”


În proiectul legii învățământului preuniversitar, la capitolul ”Reprezentarea elevilor”, este menționat ca ”partener al Ministerului Educației, cu rol consultativ în procesul decizional” Consiliul Național al Elevilor (art. 104). Ministrul Educației, Ligia Deca, a prezentat luni, 27 februarie, proiectele legilor educației, acestea fiind publicate ulterior pe site-ul Ministerului Educației.

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.