„Manifestul” unui părinte din Sibiu, după un incident la BAC. Candidații dintr-o clasă, nevoiți să rescrie lucrările din cauza unei greșeli în antet

0
Foto: pixabay.com

Mama unui absolvent de clasa a XII-a de la Colegiul Național ”Gheorghe Lazăr” din Sibiu a depus o sesizare la Inspectoratul Școlar Județean în urma unui incident care a avut loc la proba scrisă de Limba și literatura română din cadrul examenului de Bacalaureat 2022. Potrivit acesteia, candidații care au susținut proba într-una dintre sălile centrului de examen, printre care se afla și fiul său, au fost nevoiți, la o oră și jumătate de la începerea examenului, să refacă lucrările din cauza unei greșeli de redactare în antet, făcute de supraveghetori. Copiii au fost puși să aleagă dacă vor continua, asumându-și astfel că poate fi considerat un semn, sau refac lucrările. Toți cei 15 candidați au optat pentru ultima variantă și au primit 15 minute în plus, însă – spune autoarea sesizării – ”timpul a fost insuficient, iar ei au făcut față cu greu presiunii”. Mama absolventului de liceu cere ”soluții care să compenseze dauna morală a elevilor” și a lansat un manifest, cu speranța că astfel de incidente nu se vor mai repeta la examenele viitoare. 

În sesizarea transmisă marți, 21 iunie, Comisiei Județene de Bacalaureat Sibiu, Oana Bogdana Bucșa, de profesie cadru didactic, scrie că ”după aproximativ o oră și jumătate de la începerea examenului de Bacalaureat, în sala 41, unde susțineau examenul 15 elevi, președintele comisiei a sesizat o greșeală de redactare în antet făcută de supraveghetori, respectiv <Examenul de bacalaureat> în loc de <Examen de bacalaureat>, moment în care li s-au propus elevilor două variante, respectiv <să continue și să își asume că poate fi considerat semn> sau <să primească o nouă foaie și să transcrie tot, încadrându-se în 15 minute în plus>”.

La acel moment, candidații avea deja scrise trei – patru pagini și toți au decis să refacă lucrările, deși inițial conveniseră să continue (vezi mai jos relatarea unui candidat).

”Timpul a fost insuficient, bulversarea foarte mare, iar ei au făcut față cu greu presiunii. Au copiat în grabă, unii s-au panicat când au observat că nu se încadrează în cele 15 minute și au trăit momente cu real potențial traumatizant. A fost greu să se replieze până la proba de astăzi, de la matematică. Unii elevi nu au nevoie de nota de la bacalaureat pentru admitere (oricum e injust), însă o parte dintre ei participă la admiterea la facultate cu această notă. Procedura pentru astfel de situații nu a fost urmată, intenția fiind ca o greșeală a adulților să fie asumată (a se relua citarea de mai sus) de elevi, ceea ce e impardonabil, traumatizant, regretabil și care, în același timp, ne obligă să luăm atitudine, pe noi, ca și părinți, pe dumneavoastră, ca și Comisie Județeană de Bacalaureat Sibiu, pe noi toți, ca și societate”, se arată în sesizare.

Relatarea unui candidat

Învățătoarea Oana Bogdana Bucșa a preluat pe contul său de Facebook și comentariul unui candidat în urma unui articol scris în presa locală, care spune că ”cele 15 minute nu sunt suficiente pentru a reproduce 1 oră și jumătate de muncă”: ”Cel mai important e cum s-a pus problema: <aveți 2 opțiuni: rescrieți sau lăsați lucrarea așa, dar pe proprie răspundere deoarece greșeala poate să fie interpretată ca semn>. Dumneavoastră ce ați face în situația asta? Având în vedere că semnul înseamnă fraudă și compromite participarea la bacalaureat în următoarele 2 sesiuni.

Mai mult chiar, presiunea a crescut semnificativ pentru noi. Să scrii un eseu de subiectul III cu frica că mai ai 30 de minute e aberant, mai ales având în vedere că existau puncte pentru lizibilitate și alte elemente de redactare. Și ce lipsește din articol este și discuția contradictorie de 15 minute, haosul și gălăgia (alt timp pierdut, până acum 1 oră și 45 minute) când ne-a fost transmis faptul că primim timp 5 minute. Da, 5, pe cele 15 minute (care au fost cam 10) le-au negociat colegii mei cu profesoarele și doamna din comisie. Astea sunt condiții de bacalaureat?”

În sesizare, Oana Bogdana Bucșa cere ”dispunerea măsurilor legale” și ”identificarea unei soluții clare care să compenseze dauna morală a elevilor în cauză”.

”Reluarea probei nu reprezintă o soluție în beneficiul copiilor. Nu este corect ca, pentru o greșeală a adulților, să aibă de suferit tot copiii și să dea din nou o astfel de probă. În primul rând, pentru acești copii trebuie să se găsească o soluție de punctare care să compenseze situația în care au fost puși și, în al doilea rând, să nu se mai întâmple astfel de incidente, toată lumea să fie mult mai responsabilă”, declară învățătoarea.

Ce spune Inspectoratul Școlar

Constantin Dincă, purtătorul de cuvânt al IȘJ Sibiu, spune că, în urma sesizării, au fost făcute verificări. Asistenta care a scris greșit pe tablă nu a mai venit la supraveghere începând de a doua zi, iar luni urmează să se ia o decizie în privința președintelui de comisie, cel care i-a pus pe candidați să opteze, acordând 15 minute în plus, deși Comisia Județeană de Bacalaureat i-ar fi transmis cu totul altceva.

”Comisia Județeană i-a spus foarte clar să nu se modifice nicio lucrare, să fie lăsate lucrările așa cum sunt, asistenții să dea declarații pe propria răspundere că este vina lor, pentru că ei au modificat antetul de scriere, iar Comisia Județeană făcea, la rândul ei, informare către Comisia de evaluare din județul unde s-au dus lucrările, ca să nu anuleze lucrările. Președinta de comisie le-a spus însă să opteze, acolo a fost scurtcircuitul. Dânsa, în loc să transmită ceea ce a spus Comisia Județeană, a făcut altceva. În situația actuală, metodologia prevede că, la încălcări ale prevederilor acesteia, persoana respectivă nu mai participă în comisii timp de două sesiuni la rând”, a precizat purtătorul de cuvânt al ISJ.

În plus, Constantin Dincă spune că proba nu poate fi reluată, dar nici nu se poate acorda nota 10 candidaților din acea clasă, ca urmare a incidentului: ”Lucrările au fost depuse, copiii au semnat că au depus lucrările. Eu au început să le refacă după o oră. Li s-a spus cine dorește, dar ei s-au hotărât să le reia toți. Li s-a spus că dacă se hotărăsc să reia lucrările li se mai dă un sfert de oră. Lucrul acesta metodologia nu îl prevede, iar timpul s-a prelungit mai mult de un sfert de oră, s-a prelungit undeva la 25 de minute. Unii copii au depus lucrările în timp util, pentru că au terminat în timp util să le transcrie. Unii nu, au prelungit cu 25 de minute.”

Oana Bogdana Bucșa spune însă că trebuie găsite soluții pentru copii, mai ales că există un precedent în acest sens: ”Pentru copii, în avantajul lor, care ar fi soluția? Autoritățile trebuie să identifice modalități pentru a ajuta copiii. Sancționarea doamnei nu ajută pe nimeni. Viitorul copiilor e în joc. Nu este corect ca un elev care ar fi scris de 8 să primească 10, dar în ideea în care nu i s-a dat șansa să dovedească cât știe, ei trebuie să își asume asta. Exact că în speța din articol. Și până nu se simt forțați să găsească soluții pentru copii, asemenea incidente se vor repeta.”

Manifest la ”examenul maturității”

Oana Bogdana Bucșa ia în calcul să depună și o plângere penală în cazul în care nu vor exista ”un rezultat clar al anchetei solicitate și o soluție mulțumitoare care să compenseze daunele aduse persoanelor implicate”.

Pe de altă parte, învățătoarea a lansat pe rețelele sociale un ”Manifest la <examenul maturității>, adresat ție, Om român”, pe care îl redăm integral:

”Cu toate că sunt un fir de nisip într-un deșert, mi-am propus să fiu vocea cu care această generație, care susține bacalaureatul zilele acestea, se întreabă, „și totuși, alături de mine, cine e?!?”

Asistăm neputincioși la nereguli, proceduri nerespectate, lipsă totală de empatie, adulți „mici” puși în locuri „mari” și nepregătiți să își asume că au greșit, care încearcă să mușamalizeze fapte grave, punând elevii în situația de a-și asuma ei, în timpul unui examen, într-un moment de maximă vulnerabilitate, erorile lor.

Într-un moment când se presupune că noi, adulții, suntem acolo pentru ca ei să poată să dea maxim, noi îi dezamăgim; noi toți simt că o facem.

Sper să pot pune în vorbele pe care le voi scrie toată emoția, neputința, frustrarea și deznădejdea unei generații care se află în fața „examenului maturității”.

Noi, părinții, noi, profesorii, noi, ca și societate, le pretindem să fie responsabili, să fie asumați și astăzi, în pragul maturității, le demonstrăm că ceea ce le cerem lor, noi nu putem face.

Greșim în fața lor și nu putem să trecem peste frica de a fi judecați și să ne asumăm și să le arătăm că în acest moment ei sunt cei mai importanți.

Profesorilor le este frică, părinților le este frică, cu toții suntem revoltați într-un fel sau altul, iar ei strigă mut: „și totuși, alături de mine, cine este?!?”, ce faci, la modul concret, tu, părinte, profesor, societate pentru a-mi dovedi că ești cu adevărat „alături „, în cel mai concret și empatic mod.

Asist cu stupoare la încercarea de minimizare a faptelor, la încercarea de tergiversare a celor întâmplate și nu pot să accept că nici măcar în al treisprezecelea ceas, nu ne aducem aminte care ar trebui să fie scopul nostru comun, respectiv ei, copiii noștri, viitoarea generație.

Este traumatizant, impardonabil, regretabil și în același timp simt că ne obligă să luăm atitudine, noi, ca și părinți, pe voi, ca și părinți, pe noi toți, ca și societate, și cred cu tărie că încă avem, adânc în interior nostru, valori incontestabile care ne pot determina să acționăm și să fim cu adevărat cei care susțin schimbarea.

În fața unor fapte injuste, dincolo de orice procedură, cumva, trebuie să le arătăm că ne pasă și că putem trece dincolo de orgolii și frici, și să găsim o soluție fără precedent, la o situație fără precedent.

Ceea ce am scris mai sus se aplică oricărei nereguli din timpul acestor examene, însă pleacă de la o situație specifică, trăită personal și pentru care am pornit procedura de sesizare a organelor competente. Vă rog să fiți și voi alături de mine, iar vocea lor să devină vocea noastră, a tuturor!”

Sesizarea transmisă Comisiei Județene de Bacalaureat:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.