Profesorii premiați la Gala MERITO 2022. Cine sunt cei 14 laureați de anul acesta. Printre ei, o profesoară care le predă copiilor internați în spital

0
Un colț de școală ”veche”, cu mesaje și fotografii, amenajat în sala în care s-a desfășurat Gala Merito

Pe scena Galei MERITO de miercuri seară, 14 profesori au fost premiați pentru ceea ce fac la clasă, în școală și în afara acesteia, pentru ideile inovative, metodele altfel de predare și ”activitățile trăsnite”, după cum spunea o învățătoare, din care copiii învață, ”îi modelează și îi fac să vină cu drag la școală”. Sunt profesori care s-au remarcat pentru eforturile de a aduce schimbarea în școala lor, care i-au implicat pe elevi în proiecte extrașcolare și au creat un mediu de învățare în care copiii să evolueze. În premieră, printre laureați s-au numărat doi profesori de română, soț și soție – ”prima pereche” Merito, dar și o profesoară de matematică care le predă elevilor cu afecțiuni oncologice în două spitale din București.

Într-o gală din care nu au lipsit momentele de deconectare, precum jocul de improvizație oferit de patru profesori Merito, au urcat rând pe rând pe scenă cei 14 profesori din noua generație. Mulți profesori de matematică anul acesta, directori de școală, învățătoare, profesori de istorie și educație fizică și o educatoare, care au primit trofeul în cea de-a șaptea ediție a Galei Merito. Cine sunt aceștia:

Sorin Haiduc este profesor de matematică la Colegiul Naţional „Preparandia – Dimitrie Ţichindeal” Arad și director MERITO 2022. Un director care și-a propus să urce, în cinci ani, colegiul pe primul loc în topurile școlilor din oraș și ”să transforme școala într-una serioasă și apreciată. ”Nu mi-am dat seama că durează mult mai mult. Schimbarea este extrem de dificilă, inerția este mare. Dacă vrei ca schimbarea să fie de durată, nu poate fi de azi pe mâine”, spune profesorul în povestea Merito, din care mai aflăm că atunci când recrutează un cadru didactic nou, se informează în legătură cu caracterul lui, iar când este un loc vacant în școală, îl invită să dea concurs: ”Am căutat în primul rând oameni de calitate. Serioși, implicați. Pentru că știam că vor fi și buni profesioniști.”

Nicoleta şi Emil Munteanu sunt profesori de limba şi literatura română la Colegiul Naţional Iaşi și coordonează ALECART, un proiect în care elevii citesc și prezintă cărți, discută cu scriitori contemporani, scriu cronici de evenimente culturale și editează o revistă. Proiectul le dezvoltă ”o atitudine culturală. Nu-și mai petrec atâta timp pe Instagram și pe TikTok, ci vorbesc despre cărți, filme și piese de teatru nou apărute. Își dezvoltă abilitatea de a se exprima degajat în fața unui public, de a argumenta un punct de vedere, de a susține un discurs structurat”, se arată în povestea Merito a soților Munteanu.

Elisabeta Niţă este profesoară de matematică  la Liceul Tehnologic Special nr. 3 din București, psiholog și profesoară de spital la Institutul Clinic Fundeni şi Institutul Oncologic “Prof. Dr. Alexandru Trestioreanu”. Este primul profesor de spital premiat la Gala Merito. Are în jur de 40 de elevi în prezent, din clasele a V-a până la a XII-a, și le predă matematică de la un semestru până la doi ani și jumătate, în cazurile în care boala recidivează.  ”Jobul unui copil este să meargă la școală. Și el nu renunță la jobul ăsta. Școala de spital contribuie la dezvoltarea lui și nu îl oprește doar faptul că are o afecțiune oncologică. Este un aspect care ține de normalitate și reduce nivelul de stigmatizare”, spune profesoara în povestea Merito.

Anca Dediu Florin este învăţătoare la Şcoala Gimnazială „Emil Panaitescu” din Cudalbi, județul Galaţi (învățătoarea de la Clasa Spiridușilor) și de curând director de școală. Cei de la Merito i-au numit povestea ”Acasă la școală”, în care sala de clasă în care învață elevii săi de-a III-a este descrisă ”ca o sufragerie în care cineva a adus 16 băncuțe”: ”În mijlocul clasei cu parchet și lambriuri gri deschis tronează trei pufuri și o carpetă țărănească, iar în spate, o canapea din paleți, cu perne colorate. Peretele e decorat cu un tort imens multicolor, baloane cu mesaje educative și mottoul: <Începe-ți fiecare zi ca și cum ar fi ziua ta!> Anul acesta, tematica după care își construiește lecțiile are legătură cu diverse zile de sărbătoare – și participă toate celelalte opt învățătoare.” Ca profesor, consideră Anca Dediu, ”tot timpul trebuie să te adaptezi, să încerci toate căile prin care să-i atragi” pe copii. ”Cel mai important mi se pare să vină cu drag la școală, pentru că aici își petrec cel mai mult timp”, spune învățătoarea din Cudalbi.

Liliana Chivulescu, învăţătoare la Şcoala Gimnazială Picior de Munte, județul Dâmboviţa, cea care vorbea pe scena Galei despre ”activitățile trăsnite” pe care le desfășoară cu elevii, își dorește cel mai mult să îi ajute pe copiii de la clasă, dar și pe cei din Clubul Impact ”să înțeleagă că școala este doar o etapă care te pregătește pentru viața reală” și că ”ai nevoie să știi și limba română, dar și matematică, chimie, fizică, biologie”. Povestea Merito: ”Anul trecut, când cei mici învățau online despre rolul solului, învățătoarea i-a invitat să strângă frunze și resturi alimentare. Când au venit la școală, au depozitat compostul într-un colț al grădinii, ca peste un an să hrănească cu el plantele. Așa au putut învăța legătura dintre teorie și lumea înconjurătoare. Merge periodic cu copiii la strâns de gunoaie prin sat –  așa, copiii înțeleg că protejarea mediului nu este doar o materie de la școală și văd rezultatul lipsei de educație.”

Sursa foto: Proiectul Merito

Laura Felea, profesoară de istorie la Liceul Tehnologic „Henri Coandă” şi director al Palatului Copiilor Tulcea, a privit emoționată mesajul foștilor săi elevi transmis în timpul Galei. În povestea Merito, Laura Felea spune că ”profesor cu adevărat bun e cel care face copilul de 4 să devină de 5 – fiindcă un elev de 9 poate să devină de 10 și singur, dacă muncește mai mult” și că ”fiecare copil care termină școala e un câștig, mai ales la liceele tehnologice.” Când predă istorie, profesoara nu-și dorește de la elevii săi să rețină ani, ci să înțeleagă evenimentele. Să înțeleagă că în viața reală se întâmplă la fel ca în lecțiile de istorie: o faptă are o urmare.

Gabriella Zsombori, profesoară de matematică la Colegiul Naţional „Marton Aron” din Miercurea Ciuc, folosește jocuri și metode prin care să facă matematica interesantă pentru elevi. Un exemplu prezentat în povestea Merito. ”În Miercurea Ciuc toată lumea este pasionată de hochei, așa că a profitat de asta când a gândit o lecție despre combinatorică – o ramură a matematicii care se ocupă de numărarea modurilor în care pot fi alese anumite obiecte, respectând anumite condiții. A reprezentat pe tabla din biroul de acasă patru țări foarte bune la hochei, plus clubul de la ei din oraș, a făcut arbitru dintr-o bufniță din pluș și a ținut trei lecții online – pentru clasa a VI-a, a X-a și elevii de la asociație. N-au urmărit meciul matematic doar elevii și profesorii, ci și părinții.”

Anca Mezei este educatoarea MERITO 2022, cu o poveste de viață care a făcut-o, atunci când era copil, să își dorească să devină învățătoare și să fie ”exact opusul doamnei pe care a avut-o în primară”. ”Doar pentru că era romă, Anca, fiica mijlocie, s-a simțit nedorită la școală. Învățătoarea o agresa și o discrimina, mai târziu unii profesorii o marginalizau, iar colegii o șicanau din cauza hainelor sărăcăcioase, a pantofilor rupți sau a etniei”, scriu cei de la Merito. Ce spune acum educatoarea de la Şcoala Gimnazială nr. 5, Săcele, Braşov, despre copiii pe care îi învață: ”Ei au mare nevoie mine, eu mă simt utilă și îi iubesc. Mie îmi pasă de copilul ăla care stă în țigănie, singur acasă. Mă întreb ce-o să facă cu viața lui, dacă părinții sunt săraci și el nu vine la școală. De-aia îmi doresc să le schimb destinele cât pot, când copiii sunt în mâna mea. Dintr-un copil căruia nu-i dai nicio șansă la început, eu vreau să ajungă să aibă încredere în el.”

Liliana Olărașu, profesoară de matematică la Şcoala Gimnazială „Vasile Conta” Iaşi, îi învață pe copii folosind ceea ce lor le place: jocul. ”Orele ei sunt, conform propriei descrieri, o foială continuă. Elevii trebuie să-și caute printre colegi partenerii de echipă după ce rezolvă calculele de pe piese de puzzle, sau să-și potrivească între ei triunghiurile extrase dintr-o pungă. Ca să înțeleagă numerele întregi sau compararea puterilor, joacă jocul de cărți Război. Sau pentru fracțiile ordinare – Minecraft. <Se jucau cât se jucau, dar calculau de rupeau. Minecraftul era doar momeala>”, spune profesoara în povestea Merito, în care este amintită și o altă idee prin care face procesul de învățare a matematicii mai ușor – L.I.R.A.: ”Acronimul înseamnă <lecturez, înțeleg, rezolv și aplic> și este numele unui opțional pentru clasa a VIII-a conceput împreună cu profesorul de limba română, după ce Liliana a observat că elevii se împotmolesc pentru că nu înțeleg enunțurile. Cursul îi ajută pe elevi să citească conștient textele, să extragă conținutul matematic, să rezolve problemele și să caute o aplicare a noțiunilor în viața reală.”

Mădălin Ghiuler, profesor de matematică la Liceul cu Program Sportiv Focşani, este profesorul care îi învață pe elevi matematică prin joc și îi provoacă la ”teste faine, probleme faine, exerciții faine”, după cum a spus pe scena Galei. ”Uneori face intenționat greșeli la tablă, ca să-i verifice pe elevi dacă gândesc logic, sau începe predarea și îi invită pe ei să ghicească titlul lecției. Alteori, îi roagă să închidă cărțile și caietele și stau de vorbă „ca la un ceai” – recapitulează lecția, dar îi provoacă să găsească cât mai multe moduri prin care să spună o definiție sau să explice un concept. Cu același scop, de a se asigura că au înțeles logic. Le explică că rolul matematicii este să-i dezvolte și să-i ajute să rezolve problemele practice din viața de zi cu zi – cum îți organizezi cât mai eficient timpul, cum îți gestionezi banii”, se arată în povestea Merito.

Laura Piroș, învăţătoare la Şcoala Gimnazială nr. 6 „Iacob Mureşianu” Braşov, este numită de cei de la Merito ”învățătoarea pentru învățători”. În 2016 a creat site-ul ”Clasa mea”, unde postează materiale, fișe, jocuri care inspiră colegi din toată țara: ”Site-ul, care are acum 5.000 de cititori unici pe zi și 40.000 de persoane care urmăresc pagina de Facebook, i-a adus și mai multe oportunități de a fi învățătoare pentru oamenii mari. I-a deschis multe uși, a micșorat distanțele dintre orașe, a adus multe lumi împreună. În primul rând, lumea cadrelor didactice pasionate de metode creative de predare, a celor care cred că școala trebuie să fie despre formarea de caractere, nu despre adunat calificative bune.” „Orice obiect din jur poate deveni material pentru a crea un joculeț. E nevoie doar de un pic de imaginație și de a ști foarte bine ce trebuie să învețe copilul. Altfel jocul n-are valoare, dacă n-a produs nimic la final”, spune Laura Piroș.

Daniel Petrule este director MERITO 2022 și profesor de educaţie fizică la Şcoala Gimnazială Sânpetru din județul Braşov. O școală de la sat digitalizată, în care se folosește catalogul electronic și care are tablete, laptopuri, ochelari VR, tabletă grafică, video-proiectoare interactive, tricouri de realitate augmentată cu care se învață anatomie, stație meteo, solar, imprimantă 3D, laborator de științe cu un robot de grădină și unul umanoid. Despre relația cu elevii săi, profesorul spune în povestea Merito că ”întotdeauna încerc să văd calitățile din ei, să îi încurajez, să îi înțeleg”: ”Încerc să nu țip, să-i tratez de la egal la egal, să apreciez când cineva se străduiește. Dacă le oferi încrederea ta, s-ar putea ca ei să ți-o răsplătească prin ceea ce fac.”

Ion David Pirneci, profesor de istorie la Şcoala Gimnazială nr. 1, Sohatu, județul Călăraşi, este cel care i-a implicat pe elevi în proiectul ”Copiii explică istoria” (10 lecții video, pentru început, în care copiii povestesc istoria pe înțelesul celor de vârsta lor). La ore, profesorul organizează ”dezbateri și jocuri de rol, îi provoacă pe elevi să cerceteze comori arheologice, să înființeze partide politice sau să-și calculeze bugetul personal. Alternează fișele de lucru cu activitățile pe echipe sau pe aplicații cum ar fi Kahoot, Worldwall sau MozaWeb. După fiecare oră îi întreabă: <De ce credeți că am lucrat aceste fișe? La ce ne ajută lecția asta în viața de zi cu zi>”. „Profesorul nu este un livrator de conținut, ci un ghid pentru viitorii adulți. Eu așa îi văd, îi tratez ca atare și încerc să îi ghidez spre lucrurile pozitive”, spune profesorul în povestea Merito.

Profesorii Merito 2022 au fost selectați din peste 350 de recomandări procesate, validate online şi în teritoriu, de către un juriu format din membri RBL şi ai echipei MERITO, în urma unui proces de selecţie de aproape 1 an de zile, în funcție de gradul de inovație la clasă și în afara acesteia în ultimii 2 ani și de măsura în care contribuie la învăţarea altor cadre didactice. După cea de-a șaptea ediție a Galei, comunitatea profesorilor Merito a ajuns la 81 de dascăli.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here