La o școală din Oradea: Elevii vor amenaja o grădină de legume și plante medicinale, în curtea școlii cu pomi fructiferi și spații de învățare în aer liber

0

Elevii din clasele primare de la Școala Gimnazială ”Avram Iancu” din Oradea participă din luna decembrie, anul trecut, la proiectul ”Grădinărim cu bucurie”. Peste 220 de elevi au devenit mici grădinari, au pus în ghivece semințe de plante medicinale ori aromatice, de legume și plante decorative și vor înființa o mini-grădină în curtea școlii. Elevii au învățat să trieze deșeurile și vor folosi pentru grădina lor compostul din resturi biodegradabile.

În curtea mare a școlii din Oradea, cu pomi fructiferi, spații de învățare outdoor (o clasă în aer liber cu butuci și un foișor), va exista și grădina cu legume a copiilor. Proiectul „Grădinărim cu bucurie”, implementat de Fundația Comunitară Oradea, a debutat în luna decembrie și se va încheia anul acesta, în august.

Potrivit unui comunicat al școlii, proiectul se adresează unui număr de 227 elevi din ciclul primar care, ”prin activități interactive și în contact cu natura, vor învăța să trieze selectiv deșeurile în 5 fracții, utilizând fracția biodegradabilă pentru compost, vor explora şi investiga lumea plantelor (inclusiv cu ajutorul lupelor și al microscoapelor), relaţia acestora cu alte organisme în vederea înţelegerii lumii vii, a locului nostru în natură, a necesităţii protejării naturii, vor însămânța plante medicinale, plante aromatice, zarzavaturi, legume și plante decorative, înființând o mini-grădină în curtea școlii, utilizând compostul pentru bacurile de permacultură”.

Vor fi înființate 9 bacuri de permacultură, câte una pentru fiecare clasă implicată. Acestea vor fi amplasate în două zone nefolosite ale școlii, 4 pe pe un teren viran din curtea școlii, 5 lângă clădirea veche a școlii, pe un teren cu mult ciment. Mini-grădina școlii va cuprinde 4 secțiuni: Grădina Bunicii, Grădina cu bulbi, Grădina cu mirodenii și Grădina plantelor medicinale. Vor fi însămânțate și plantate legume și zarzavaturi, plante cu bulbi (de toamnă, primăvară și vară), plante aromatice și plante medicinale”, spun reprezentanții școlii.

Cu ajutorul a 26 de voluntari adulți, copiii vor desfășura peste 20 de activități specifice de cunoaștere, protejare și împrietenire cu mediul, atât în cadrul fiecărei clase participante în proiect, dar și prin activități comune și de implicare a membrilor comunității locale. Aceste activități care se vor desfășura în principal vinerea (dar nu numai) vor fi însoțite de activități permanente de triere selectivă a deșeurilor și de întreținere a mini-grădinii școlare. Fiecare clasă implicată în proiect va fi responsabilă de o mini-grădină (o lădiță).

Printre activitățile planificate în proiect se numără Grădina cu bulbi, Fantezie și creație din materiale reciclabile, Permacultura – grădinăritul ecologic, Căsuțe pentru păsările din grădina școlii, Pictor în grădina mea, Incredibila aventură a unei semințe, Povestea unei picături de apă, Carnavalul primăverii, Micii grădinari, Botanist pentru o zi, Ziua Ceaiului, Botanica din farfurie, La un suc și ceai în grădina școlii, Secretele arborilor, Versuri în grădină, Limonadă cu Mentă din Grădina Școlii, Bucurii în grădina școlii și Recolta din grădină.

”În urma desfășurării activităților din proiect ne așteptăm să ajungem la o comunitate de copii, părinți și profesori interesați de economisirea resurselor planetei, prietenoși cu mediul și implicați activ în protejarea acestuia, precum și la o adâncire și resemnificare a relațiilor dintre membrii comunității, în spiritul armoniei cu natura.

Grădinăritul în școli este un instrument excelent pentru a promova înțelegerea și implementarea dezvoltării durabile în general. Cultivarea plantelor comestibile în grădinile școlare permite dezvoltarea unei înțelegeri mai profunde a producției de alimente și importanța gestionării durabile a agro-ecosistemelor.

În plus, activitățile propuse ajută copiii să-și dezvolte simțurile legate de alimente, în special gustul și mirosul, precum și capacitatea de a recunoaște calitatea produselor pe care le cumpără și le consumă. Copiii vor observa ciclul de dezvoltare al plantelor și vor învăța despre diversitatea de legume, ierburi, alimente și, în general, despre importanța obținerii nutriției dintr-o mare varietate de alimente, în special plante, pentru sănătatea, bunăstarea și plăcerea lor, dar și despre importanța cultivării acestora într-o manieră prietenoasă cu mediul”, se mai precizează în comunicatul școlii.

Coordonatorii proiectului și voluntarii implicați își doresc continuarea acestuia și după perioada finalizării lui în luna august, prin replicarea culturilor din grădină în anii școlari următori și prin implicarea și a altor clase de nivel primar în colectarea selectivă a deșeurilor în 5 fracții. ”Prin continuarea proiectului se poate crea o tradiție la nivelul ciclului primar, de continuare a grădinăritului de la un an la altul, oferind comunității o oază de verdeață și un model de reciclare selectivă și de grădinărit eco”, transmit reprezentanții școlii.

Sursa foto: Arhiva personală – înv. Monica Toader, Școala Gimnazială ”Avram Iancu” Oradea

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here