Discuții la Guvern. Sindicaliștii din învățământ cer acord politic la nivelul coaliției de guvernare: ”Negocierile vor continua” UPDATE

0
Sursa foto: FSE Spiru Haret

Sindicatele din educație cer acord politic la nivelul coaliției de guvernare pentru soluționarea problemelor din învățământ. Liderii celor trei federații sindicale s-au întâlnit marți, la Palatul Victoria, cu premierul Nicolae Ciucă și cu miniștii Educației, Muncii și Finanțelor. ”Deși astăzi am observat o deschidere din partea Prim-ministrului și a miniștrilor prezenți la discuțiile privind problemele din educație, ne este foarte clar că deciziile majore așteptate de angajații din învățământ nu pot fi luate decât în urma unui consens politic”, au transmis sindicaliștii, după discuțiile de la Guvern.

UPDATE FSLI, FSE „Spiru Haret” și FNS „Alma Mater“ solicită conducerilor partidelor care formează coaliția de guvernare (PSD, PNL și UMDR) o întâlnire comună pentru discutarea problemelor actuale cu care se confruntă învățământul românesc.

”Astăzi, după întâlnirea avută cu Prim-ministrul Nicolae-Ionel Ciucă, a reieșit foarte clar că este nevoie de o decizie politică asumată de toate partidele aflate acum la guvernare privind reforma educației și salarizarea angajaților din învățământ”, spun liderii celor trei federații, într-un comunicat de presă.

Potrivit sindicaliștilor, după cele patru ore de discuții la Guvern, ”s-a agreat găsirea soluțiilor pentru rezolvarea următoarelor:

  • Inițierea, în vederea adoptării, a unei Ordonanțe de Urgență reparatorii, astfel încât întregul personal didactic să beneficieze de calculul și plata corecte ale drepturilor salariale cuvenite, conform tranșelor de vechime în învățământ (de la data de 01.09.2017), respectiv ale drepturilor reglementate ca majorări/creșteri salariale (începând cu 01.01.2019), potrivit Legii-cadru nr. 153/2017 (menționăm că, la ora actuală, pe rol sunt mii de procese deschise de organizațiile sindicale, multe dintre acestea fiind deja câștigate în primă instanță, iar continuarea lor poate conduce la blocarea activității instanțelor de judecată);
  • Achitarea tranșelor din hotărârile judecătorești – în urma proceselor câștigate de sindicate în numele membrilor;
  • Suplimentarea numărului de posturi didactice auxiliare și nedidactice – la ora actuală, foarte multe unități de învățământ se confruntă cu deficit de personal;
  • Inițierea unei Ordonațe de Urgență pentru plata orelor suplimentare;
  • Salarizarea personalului din învățământ să se facă printr-o singură anexă care să cuprindă personalul didactic de predare, personalul didactic auxiliar și personalul nedidactic. Poziționarea salariaților din sistemul de învățământ pe trepte superioare în grila de salarizare.”

”Deși astăzi, 8 februarie 2022, am observat o deschidere din partea Prim-ministrului și a miniștrilor prezenți la discuțiile privind problemele din educație, ne este foarte clar că deciziile majore așteptate de angajații din învățământ nu pot fi luate decât în urma unui consens politic. Indiferent de prevederile care vor fi incluse în noua lege a salarizării, Guvernul trebuie să găsească soluțiile pentru aplicarea, în perioada următoare, a Anexei nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017 (legea salarizării în vigoare) și pentru rezolvarea problemelor privind salarizarea personalului nedidactic. Având în vedere cele prezentate mai sus, considerăm că întâlnirea solicitată la nivelul coaliției de guvernare este singura soluție pentru detensionarea situației din sistemul educațional”, se mai arată în comunicat.

UPDATE Liderii sindicali anunță că la întâlnirea de la Guvern ”au fost abordate punctele din proiectul de Acord, accentul fiind pus de reprezentanții sindicali pe aplicarea Anexei nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017 și pe rezolvarea problemelor privind salarizarea personalului nedidactic (reglementată în Anexa VIII la lege, privind funcțiile comune din sectorul bugetar)”.

”Deși discuțiile au durat aproape patru ore, nu s-a ajuns la niciun rezultat concret în privința aplicării Legii-cadru nr. 153/2017 în perioada imediat următoare. Celelalte propuneri ale federațiilor sindicale (ordonanța privind măsurile reparatorii, plata orelor suplimentare, achitarea tranșelor din hotărârile judecătorești, creșterea coeficienților de ierarhizare în noua lege privind salarizarea, suplimentarea numărului de posturi didactice auxiliare și nedidactice etc.) au fost agreate. Negocierile vor continua în perioada imediat următoare”, informează liderii celor trei federații, într-un comunicat.

În cursul zilei, reprezentanții FSLI, FSE Spiru Haret și FNS Alma Mater s-au întâlnit și cu președintele PNL, Florin Cîțu, care a dat asigurări că ”nu se opune semnării unui Acord între Guvernul României și federațiile sindicale reprezentative, în vederea soluționării problemelor cu care se confruntă salariații din sistem”. ”Domnul Florin Cîțu a afirmat că, din informațiile sale, există sume disponibile la Ministerul Finanțelor și, atât timp cât există bani, nu vede un impediment pentru rezolvarea solicitărilor federațiilor din învățământ”, spun sindicaliștii.


Guvernul informat, luni, că premierul Nicolae Ciucă a analizat, luni, împreună cu ministrul Educaţiei, ”problematica din educație și demersurile necesare implementării Programului România Educată”.

”Cu această ocazie, premierul a decis să invite la Guvern federațiile reprezentative din învățământ, mâine la ora 12.00, pentru o discuție pe baza proiectului de acord cu Ministerul Educației. Acordul este un pas esențial pentru implementarea optimă a măsurilor de care are nevoie sistemul educațional, precum și de sprijinire a salariaților acestuia, pentru reformarea legislației din domeniul educației în concordanță cu principiile și obiectivele strategice stabilite prin Proiectul România Educată”, precizează Guvernul.

“Evoluția societății noastre depinde de buna funcționare a sistemului educațional. Elevul se află în centrul acestui sistem, în care dascălii reprezintă factorul determinant. Avem nevoie de o resursă umană bine pregătită și motivată, dedicată profesiei didactice, recunoscând, totodată, rolul personalului didactic auxiliar și nedidactic în ansamblul sistemului de educație. Guvernul înțelege pe deplin importanța unei abordări coerente și incluzive a tuturor factorilor implicați în procesul de educație din România”, susține premierul Nicolae Ciucă, citat în comunicat.

Citește și: Sindicatele din educație solicită coaliției să declare public dacă susține sau nu un acord privind Educația: ”Guvernul ne-a mințit!”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.