BAC 2019. Profesor, despre subiectele la Română: Doar din subiectele I și II se poate lua nota 7. Subiectul al III-lea, ”surpriza neplăcută” pentru elevi

0

BACALAUREAT 2019. Jolan Vasiliu, profesoară de limba și literatura română la Liceul Teoretic Jean Monnet, a comentat, pentru MEDIAFAX Live, subiectele la Limba și literatura română de la BAC, spunând că cerințele au fost unele simple, dar poezia de la subiectul al III-lea a fost o surpriză pentru elevi, care preferă romanul pentru partea de eseu. 

Jolan Vasiliu a spus că deși, din punctul său de vedere, poezia poate avantaja mai mult elevii la subiectul III, aceștia nu sunt de aceeași părere. ”Ei preferă romanul pentru că acolo ei povestesc, dar aspectul acesta rezumativ nu e apreciat absolut deloc”, spune profesoara.

Ea a menționat faptul că e o surpriză faptul că a picat poezia pentru partea de eseu, însă că acest lucru nu este unul neapărat rău ”probabil au scris mai puțin, dacă ar fi fost genul epic ar fi fost multe pagini, dar nu neapărat de calitate. Acum sigur, sunt și excepții”.

Potrivit aceleiași surse, ”surpriza neplăcută” din acest an ar consta în faptul că „există obiceiul, de a spune că nu se dă același subiect, cum a fost în anul precedent. Acum diferența față de anul trecut e foarte mică. Anul trecut a fost tot poezie, la real a fost Eminescu, Arghezi, iar la uman a fost Blaga, Barbu”.

În ceea ce privește primele două subiecte, Jolan Vasiliu a menționat faptul că acestea nu au prezentat nicio surpriză, toată lumea focusându-se și temându-se de subiectul al III-lea, unde e mai mult de învățat.La subiectul I și al II-lea unde se verifică dacă ai înțeles textul, dacă ai înțeles informațiile transmie și dacă poți puțin să le comentezi, atât”, spune profesoara.

Profesorul a mai precizat și faptul că, spre deosebire de examenele de bacalaureat de acum trei sau patru ani, acum nu mai e suficient să dai răspunsul corect la nivel de conținut, ci ”trebuie să formulezi corect și răspunsul trebuie să vină în enunț. Patru puncte se acordă pentru informație corectă, un punct pentru redactare în enunț și un punct pentru corectitudine, adică ortografie, punctuație, ceea ce e foarte bine, pentru că în anii trecuți nu exista această precizare și atunci indiferent cum redacta copilul îi dădeai punctaj pentru că informația era corectă”.

Jolan Vasiliu a menționat și faptul că nu e de părere că primul subiect ar fi putut pune probleme elevilor. ”Mie textul mi se pare foarte frumos și clar, nu văd ce i-ar încurca, sunt exemple foarte bune din experiența de orator a lui George Pană, deci nu aș găsi niciun fel de dificultate sau nu cred că ar fi ridicat probleme pentru elevi”.

În ceea ce privește subiectul II, Jolan Vasiliu a declarat că acesta a fost foarte frumos și că el putea să fie ”mai greu și mai urât”, putând fi cerințe semnificativ mai grele. ”Se cere prezentarea perspectivei narative dintr-un fragment scurt din ”Venea o moară pe Siret”, de Mihail Sadoveanu. Perspectiva este obiectivă, deoarece autorul povestește la persoana a III-a. Sigur că trebuie să dai niște argumente și de obicei se dau ca argumente forme verbale la persoana a III a. (…) dar nu e pur și simplu o prezentare schematică, „perspectiva narativă este obiectivă”, dacă spui doar asta vei avea 30 de cuvinte și nu-ți ajung. Dezvolți puțin perspectiva aceasta în care e vorba de un narator care se situează în exteriorul textului”, este de părere Jolan Vasiliu.

Subiectul al III-lea este și subiectul care, potrivit profesoarei, ridică cele mai multe probleme pentru că aici teoretic e de învățat. ”Acum sigur, copiii tot timpul spun ”vai de mine cât e de învățat”. Aici e o problemă pentru că mulți au eseurile acestea de-a gata, ceea ce e o mare greșeală”, spune Jolan Vasiliu.

”În momentul în care îți scrii tu singur eseul, bineînțeles cunosc structura, pentru că ei știu foarte bine care e structura și dacă redactezi tu eseul respectiv, depui efort și de-a lungul anilor (…) atunci nu mai văd care ar fi marea dificultate în a învăța aceste eseuri, dacă chair tu le-ai redactat. Cea mai bună pregătire este asta”, menționează Jolan Vasiliu.

Ea a mai spus și că o parte din responsabilitate pentru faptul că elevii nu își redactează singuri eseurile aparține și profesorului care „dictează eseul sau îl oferă de-a gata”.

Dar când vezi că ei nu fac, atunci încerci să suplinești (…) ceea ce nu e bine, sigur că ei vor spune „trebuie să învăț ce zic alții”. Sigur că nu avea de învățat ce au zis alții, putea să învețe ce a zis chiar el, dar nu a facut-o și atunci sigur că e dificil”, a completat profesoara.

În ceea ce privește ultimul subiect, Jolan Vasiliu a precizat că elevii de la real puteau alege între Bacovia și Blaga, deci fie dintre poeziile „Plumb”, „Lacustră”, „Nocturnă”, aparținând lui Bacovia, fie „Eu nu strivesc corola de minuni a lumii” a lui Blaga.

Profesorul a concluzionat spunând că solicitările au fost unele accesibile, respectând modelele existente. ”Sunt subiecte care se adresează tuturor, până la urmă din subiectul I și subiectul II se poate lua nota 7. Dacă nu dorești să pregătești absolut nimic la eseu, ceea ce mi s-ar părea absurd, dar din subiectele I și II se poate lua nota 7”, a conchis Jolan Vasiliu.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.