Anca Tîrcă: Dacă ești director de școală, în aceste vremuri grele cred că nu trebuie decât să fii om și colegii să te simtă că ești în școală pentru ei

0
Foto: pixabay.com

Într-o perioadă grea pentru școală, este nevoie de rigoare, de disciplină, de fermitate pentru a păstra regulile și a menține organizarea școlii, dar și de implicare, de hai să facem lucrurile împreună, cu compasiune, empatie și sprijin moral, spune Anca Tîrcă, consultant educațional. Într-o scrisoare ”virtuală” adresată directorilor de școli, Anca Tîrcă arată că acum mai mult ca oricând sunt necesare abilitățile și atitudinile de management și de leadership și vine cu câteva sfaturi pentru a realiza ”atât de necesara stare de bine în școală”.

”Dacă ești director de școală, în aceste vremuri grele cred că nu trebuie decât să fii om și colegii să te simtă că ești în școală pentru ei; nu-i chinui pe colegi cu tot felul de sarcini și activități, nu-i întoarce de o sută de ori să refacă un lucru; pe timp de pandemie, nu este momentul să le complici viața colegilor, nu îi ține în întâlniri și ședințe stresante, ci adu în școală o atitudine pozitivă, respect și bunătate și liniște și încredere și claritate și emoții. Adică, o stare de bine în fiecare zi”. Acesta este unul dintre sfaturile Ancăi Tîrcă din ”Scrisoarea către directorii de școli”, publicată pe blogul personal.

”Dacă aș fi director sau inspector, m-aș transforma într-un adevărat prieten al profesorilor și i-aș întreba în fiecare zi dacă sunt bine, dacă e totul în regulă la ei acasă, dacă pot să îi ajut cu ceva”, mai spune consultantul educațional în scrisoarea pe care o prezentăm integral:

”Dragii mei directori de școli,

În această perioadă grea, mă întreb adesea ce aș face eu dacă aș mai fi acum directoare, dacă aș fi acolo în scoală, forțată să fac față provocarilor din aceste zile.

Stiu că mulți faceți eforturi pentru ca instituția pe care o conduceți să functioneze în scenariul roșu, știu că e greu să puneți la locul lui fiecare element din puzzle-ul care înseamnă comunitatea unei școli – bucățica cu elevii, bucățica cu profesorii, cea cu părinții, cea cu primăria si comunitatea sau cea cu formarea profesorilor, cea cu modul in care se derulează lectiile, cu ce raportăm la ISJ si multe altele.

Știu că sunteți obositi, stresati, coplesiti, dezorientati în această perioadă și că vă cautati resursele, abilitătile, rezilienta de care aveti nevoie pentru a face față acestei crize și pentru a manageria o situatie cu care nimeni nu s-a mai confruntat, abilități pe care nu le-ati învățat la vreun curs de pregătire, de management educațional, așa după cum nu ați învățat să lucrați cu emoțiile voastre.

În această perioadă grea cred că e nevoie, mai mult ca oricând, de abilități și atitudini atât de MANAGEMENT (focalizare pe îndeplinirea obiectivelor și a planului de intervenție, îi impingeti pe colegi de la spate, le spuneti ce să facă, fă chestia asta tu, uneori nu le prea convine), cât și de LEADERSHIP (focalizare pe relațiile din școală și lucrul cu oamenii, motivarea echipei pentru a acționa și a rezolva problemele care apar, sunteți în frunte, aveți viziune și energie, oamenii vă urmează cu entuziasm, îi motivați prin ceea ce faceți). E nevoie de rigoare, disciplină, fermitate pentru a păstra regulile, a menține organizarea școlii, dar și de implicare, de hai să facem lucrurile împreună, cu compasiune, empatie și sprijin moral.

Sper să găsiți fiecare răspunsul la întrebarea cum să fac față, cum să fiu un manager – lider rezilient în această perioadă? Dacă vă sunt de folos, iată câteva sfaturi:

Puneți-vă singur masca de oxigen! Fă-ți timp pentru tine, ia scurte pauze la birou (pentru un pic de mindfulness/ meditație/ respirație, pentru muzică sau lectură, dă un telefon unui prieten, fă o scurtă plimbare, fă sport etc.); delimitează școala de casă; fii bun și generos; reconectează-te zilnic la scopul tău, de ce ești director; adoptă o mentalitate deschisă/growth mindset; dormi bine și mănâncă sănătos.

Comunică foarte bine! Comunică zilnic cu fiecare profesor și cel puțin o dată pe săptămână cu toată cancelaria; cere feedback profesorilor despre ce a mers, ce nu a mers, ce putem face pentru a îmbunătăți situația; comunică regulat cu părinții prin facebook, mail, newsletter etc.; comunică cu elevii, cere feedback despre ce merge și ce nu merge și ia măsuri de îmbunătățire.

Fii om! Dacă ești director de școală, în aceste vremuri grele cred că nu trebuie decât să fii om și colegii să te simtă că ești în școală pentru ei; nu-i chinui pe colegi cu tot felul de sarcini și activități, nu-i întoarce de o sută de ori să refacă un lucru; pe timp de pandemie, nu este momentul să le complici viața colegilor, nu îi ține în întâlniri și ședințe stresante, ci adu în școală o atitudine pozitivă, respect și bunătate și liniște și încredere și claritate și emoții. Adică, o stare de bine în fiecare zi.

Monitorizează cum se derulează lecțiile! Urmărește cu atenție cum se derulează orele online, află ce zic copiii și părinții despre aceste ore; gândește-te cum să crești eficacitatea acestor ore, vezi ce dotări tehnice există la clase, ce device-uri au copiii, ce platformă utilizează profesorii, la ce activități de formare participă aceștia; află cum se relaționează profesorii cu copiii  la fiecare clasă și disciplină de studiu.

Nu îi evalua și inspecta pe profesori! Cred că în această perioadă profesorii nu trebuie inspectați și evaluați, ei au nevoie doar de sprijin, coaching și îndrumare prietenoase, care să vină atât de la directori, cât și de la inspectori. Dacă aș fi director sau inspector, m-aș transforma într-un adevărat prieten al profesorilor și i-aș întreba în fiecare zi dacă sunt bine, dacă e totul în regulă la ei acasă, dacă pot să îi ajut cu ceva. Pentru o (atât de necesară!) stare de bine în școală.”

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here