Clasa cu scaune colorate: O idee pusă în practică de o profesoară de română din Slatina pentru elevii săi de clasa a VI-a FOTO

0

O sală de clasă cu scaune colorate este un proiect care a prins viață după ce Eugenia Ioana Vlad, profesoară de limba și literatura română, a participat la un atelier de bune practici susținut de Anca Tîrcă, specialist în educație. Profesoara din Slatina a vrut un spațiu vesel, prietenos pentru elevii săi de clasa a VI-a, unde este dirigintă, dar și să evidențieze faptul că fiecare copil contează, este valoros în felul lui și menirea școlii este să descopere acest lucru. Profesoara crede că spațiul de învățare are un rol important, dar un accent deosebit pune și pe metodele de lucru cu copiii. Desfășoară multe activități în aer liber, folosește nonformalul, iar orele de dirigenție sunt uneori adevărate lecții de viață. Un ”joc” despre bullying, pus în scenă în curtea școlii, i-a făcut pe elevi să conștientizeze ce urme pot lăsa jignirile, cuvintele urâte spuse uneori, poate, în glumă.

Profesoară la Școala Gimnazială ”George Poboran” din Slatina, Eugenia Ioana Vlad a dat culoare clasei unde învață elevii săi de clasa a VI-a cu ajutorul părinților, într-o seară, la doar două zile după ce a participat la atelierul Ancăi Tîrcă, unde fusese prezentată imaginea unor scaune vopsite în nuanțe vii.

Profesoara spune că i-a plăcut foarte mult ideea și a decis să vopsească scaunele, dar nu înainte de a-i întreba pe copii ce culori își doresc. ”Apoi le-am sugerat părinților și au fost de acord”, precizează profesoara de română.

Ceea ce a determinat-o pe profesoară să reamenajeze sala de clasă, în care copiii să aibă scaune de diferite culori, a fost ideea de ”fiecare”. ”Fiecare copil are o individualitate aparte și nu trebuie să îi privim pe elevi ca pe un tot, ca pe o clasă. Trebuie să înțelegem fiecare copil în parte”, explică Eugenia Ioana Vlad.

Profesoara spune că elevii au fost extrem bucuroși atunci când au văzut ”noua” lor clasă, mai ales că aceasta este decorată acum, în prag de sărbători, cu tot felul de beculețe și de luminițe. Atmosfera a fost însă una și mai caldă în urmă cu câteva zile, când sala de clasă a devenit locul unei adevărate șezătoare.

Așezați pe covoare tradiționale, aduse de profesoară de acasă, de la părinții săi, copiii s-au bucurat de o ”seară de poveste”, în care au citit povești de Crăciun și și-au făcut cadouri: fiecare a dăruit și a primit o carte.

Ore în aer liber

Eugenia Ioana Vlad crede că, într-o școală, spațiul are rolul lui bine definit și este nevoie de unul ”foarte bine amenajat pentru a veni în sprijinul ideilor și activităților”. Pe de altă parte, profesoara desfășoară multe activități în aer liber și asta cu toți elevii claselor la care predă. Atunci când vremea este frumoasă, mută orele de română sau de dirigenție din sala de clasă pe terenul de sport, iar ”copiilor le place și cer lucrul acesta”: ”Vor să ieșim din tipar, să nu stăm în tradițional, să desfășurăm cât mai multe activități afară”.

Astfel, în curtea școlii, are loc adesea ora de lectură, în care elevii citesc, discută și trag concluzii: ”În toamnă, am făcut o activitate pe teren, toată lumea citea și era o liniște deplină. Este minunat să ieși în aer liber. Ești liber, ai mai mult spațiu… Când facem orele de română afară, copiii lucrează pe grupe și, în principiu, dacă vremea este prielnică, ieșim la toate orele de dirigenție.

Un exemplu de activitate în aer liber la ora de dirigenție este acela în care elevii de clasa a VI-a au pus în scenă un joc despre bullying: ”Copiii au avut niște omuleți decupați din carton și au lucrat pe grupe. Fiecare grupă a înfrumusețat omulețul, apoi au spus cuvinte pe care le aud ei în jurul lor și nu sunt prea plăcute. Când ei ziceau un cuvânt, mai rupeam puțin din omulețul respectiv sau mai lipeam o rană și asta pentru a conștientiza faptul că atunci când rănim, când agresăm chiar dacă nu fizic, ci verbal, cuvintele acelea ajung undeva și copilul respectiv nu se va simți în largul lui. Și-au dat seama ce consecințe poate avea bullying-ul, a urmat și o lecție în clasă, ei fiind puși în situația de a simula anumite situații de bullying tocmai pentru a conștientiza că nu este bine să le creăm”.

Astfel de activități în care elevii experimentează și abordează lucrurile practic îi atrag, adaugă profesoara, toate având ”un scop bine definit”. ”Mergem în clasă, tragem concluziile, care sunt punctele tari, care sunt punctele slabe, iar ei învață din aplicarea acestor metode experiențiale cel mai bine. Rămân cu esența atunci când trăiesc lucrurile respective.”

Metode nonformale

Eugenia Ioana Vlad folosește nonformalul la clasă, atât la orele de română, cât și la cele de dirigenție. Cafeneaua publică, Open space, Turul galeriei sunt doar câteva dintre metodele cu ajutorul cărora profesoara încearcă să facă mai atractive orele de Limba și literatura română. Elevii lucrează foarte mult pe grupe pentru că, explică profesoara, așa ”au mai mult curaj și știu că se pot sprijini pe colegii lor în anumite momente”. De pildă, Turul galeriei este o tehnică de învăţare prin colaborare în cadrul căreia elevii, împărțiți în grupe, lucrează la rezolvarea unei probleme, dezbat și vin cu argumente pro și contra.

Îmbin aceste metode nonformale în cadrul orelor de română, iar copiilor le place. Vreau să îi determin să fie liberi în exprimare, să vadă că se pot sprijini pe colegi, ne dorim să dezvoltăm valorile morale, să fim darnici unii cu alții, să empatizăm, să comunicăm mai ușor și, până la urmă, să învețe mai cu drag. 

Chiar discutam cu copiii dacă ei vin la școală de drag, iar unii au spus că nu… Eu aș vrea ca ei să vină de drag, din dorința de a experimenta o nouă zi, de a afla lucruri noi, însă depinde și de cum primesc informațiile… Până la urmă, acesta este scopul: să fie fericiți și să învețe de drag.  Cât despre nonformal, folosind aceste metode, copiii sunt mai liberi, au mai multă încredere, îi văd, îi simt… Îi simt că le este bine atunci când aplicăm nonformalul și au înțeles că este altceva”, mărturisește Eugenia Ioana Vlad.

La orele de dirigenție, nonformalul este transpus în activități în care profesoara folosește tot felul de materiale, iar una dintre ele este cea cu sfori și cuburi: ”Este o activitate în care am pus accentul pe lucrul în echipă, pe colaborare, dar și pe ideea de a stabili foarte bine cine ce face. De obicei, facem în paralel două grupe și ei cântăresc cine câștigă, cine nu câștigă și își dau seama la final, când noi tragem concluziile,  ce înseamnă de fapt să colaboreze.”

Școala de vară

Eugenia Ioana Vlad organizează, la nivelul școlii unde predă, și ”Școala de vară în stil nonformal”, cu care a câștigat la selecția națională ”Creatori de educație”. Este un proiect pe care îl desfășoară din 2016 după ce, înainte, l-a pus în aplicare undeva într-un sat, unde a fost profesoară. Bazată pe metodele de educație nonformală, școala de vară este derulată timp de o săptămână și la ea participă copii din mai multe unități de învățământ.

Profesoara spune că numărul elevilor a crescut de la an la an, interesul este mare în rândul acestora și, de fiecare dată, așteaptă cu nerăbdare școala de vară. Activitățile sunt interdisciplinare – limba română, engleză, pictură, muzică și biologie, iar scopul este acela de a dezvolta colaborarea, cooperarea, empatia și de a încuraja lucrul în echipă.

Foto: prof. Eugenia Ioana Vlad

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.