Cum poate deveni școala un spațiu prietenos: O listă cu idei și activități, propusă de Anca Tîrcă

0
Foto: facebook.com/ Dă culoare școlii tale: Când pereții școlii vorbesc - spații creative la Școala ”Ion Vișoiu” din Chitila, Ilfov

Starea de bine și cu un spațiu școlar prietenos se ține, spune Anca Tîrcă, specialist în educație. Într-un articol pe blogul său, Anca Tîrcă a creionat o listă cu ceea ce ar trebuie să existe și să se facă într-o școală pentru ca aceasta să fie una prietenoasă. Pe ”lista de control” se regăsesc mai multe idei de amenajare, dar și activități ce pot fi desfășurate în școală. Printre acestea: pereții clasei sunt pictați, mobilierul este modular şi poate fi rearanjat în funcţie de tipul de lecţie, în pauze se ascultă muzică, grădina şcolii este întreţinută inclusiv prin acţiuni ale elevilor, în cancelarie există facilităţi pentru profesori, iar în curtea şcolii sunt marcaje pentru diferite jocuri.

”O listă la îndemână, de verificat dacă și în școala voastră spațiul e unul prietenos. Pentru că starea de bine și cu un spațiu prietenos se ține”, scrie Anca Tîrcă.

”SPAȚIUL școlar prietenos – listă de control:

    • în clase există panouri pe care sunt expuse lucrările elevilor la diferite discipline;
    • elevii au responsabilităţi în ceea ce priveşte selectarea şi expunerea lucrărilor;
    • afişajele sunt schimbate regulat şi reactualizate;
    • pereţii claselor sunt pictaţi cu desene adecvate vârstei;
    • mobilierul din clase este modular şi se rearanjează în funcţie de tipul de lecţie (de exemplu, o dispunere a mobilierului în semicerc / oval încurajează discuţiile, interacţiunea, dezvoltarea de relaţii interpersonale);
    • există o mică bibliotecă în fiecare clasă;
    • clasele au elemente de cultură expresivă: simboluri specifice, imnul clasei, sloganul clasei, ceremonii specifice, regulile clasei etc.;
    • elevii au responsabilităţi în clasă ce vizează mediul şcolar: îngrijirea florilor, aranjarea mobilierului, serviciul zilnic etc.;
    • în clase / holuri există dulăpioare individuale pentru elevi;
    • pe holuri sunt panouri cu informaţii despre activitatea şcolii, fotografii, anunţuri, lucrări ale elevilor, prezentări de acţiuni ale consiliului elevilor, expoziţii tematice etc.;
    • geamurile holurilor/ claselor sunt pictate în culori şi modele vesele;
    • pereţii cancelariei sunt folosiţi pentru panouri informative, expunerea unor materiale noi din domeniul educaţiei etc.;
    • în cancelarie există facilităţi pentru profesori: etajere pentru bibliorafturi şi diverse materiale, spaţii individuale de corespondenţă, dulăpioare personale, flip-chart cu anunţuri, mobilier modular pentru lucru individual şi / sau în grup, televizor, video, cafetiere, frigider etc.;
    • în pauze se ascultă muzică;
    • soneria care anunţă pauzele are o melodie veselă;
    • elevii au acces în toate spaţiile şcolii;
    • nu există intrări separate pentru elevi şi profesori;
    • elevii şi profesorii au acces permanent la echipamentele şcolii — computere, fotocopiatoare etc.;
    • spaţiile, echipamentele, instalaţiile nu pun în pericol siguranţa copiilor;
    • terenurile de joacă şi bazele sportive corespund standardelor necesare şi nu pun în pericol sănătatea copiilor;
    • în şcoală se derulează un program de educaţie pentru igienă şi sănătate în care şi copiii au responsabilităţi de organizare;
    • există afişaje de atenţionare privind curăţenia în diferite locuri din şcoală — holuri, toalete etc.;
    • există un sistem de recompense şi sancţiuni în ceea ce priveşte păstrarea/ amenajarea mediului şcolar;
    • grădina şcolii este întreţinută în toate anotimpurile, inclusiv prin acţiuni ale elevilor;
    • în curtea şcolii sunt marcaje pentru diferite jocuri;
    • grupurile sanitare sunt curate;
    • personalul de îngrijire este responsabilizat să întreţină spaţiile şcolii.

(A.Tîrcă, E.Rădulescu – O școală prietenoasă, Editura Humanitas, 2005)”

Foto: facebook.com/Dă culoare școlii tale: Când pereții școlii vorbesc – la Gimnaziul ”Gh. Șincai” din comuna Râciu, județul Mureș

Anca Tîrcă lucrează, din 2004, ca freelancer-specialist în educație atât în România, cât și în străinătate. A fost profesoară și directoare a unei școli declarate de specialiști ca cea mai reformistă din România în perioada 1997-2004. Pe blogul său, ”Despre educație – reforma la firul ierbii”, puteți găsi numeroase idei de schimbare și reflecții despre educație.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.