Statutul elevului și ROFUIP 2024: Elevii care deranjează orele pot fi trimiși „într-un alt spațiu” din școală. Media la purtare, scăzută la 20 de absențe nemotivate

0

Profesorii pot decide ca elevii care, în timpul orelor, manifestă ”comportamente” ce afectează derularea acestora să desfășoare activități, în timpul orei respective, într-un alt spațiu din școală, prevede Statutul elevului, trimis spre publicare în Monitorul Oficial, a informat Ministerul Educației. În același timp, noul ROFUIP stabilește că, la finalul fiecărui modul de învățare, elevii primesc o notă la purtare, iar la fiecare 20 de absențe nemotivate pe an școlar va fi scăzută media anuală la purtare cu câte un punct (proiectul lansat în consultare publică prevedea 40 de absențe nemotivate). Cele două documente vor intra în vigoare din această toamnă.

UPDATE Ordinele ministrului Educației privind aprobarea Statutului elevului și a Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar au fost publicate luni, 12 august, în Monitorul Oficial.

Ordinul de ministru privind aprobarea Statutului elevului ⇒ aici. Prevederi:

  • În cazul elevilor care în timpul orei de curs manifestă comportamente care aduc prejudicii activității de predare-învățare-evaluare, cadrul didactic poate decide ca aceștia să desfășoare activitate în școală, în timpul orei respective, sub supravegherea obligatorie a unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar, într-un spațiu supravegheat video din unitatea de învățământ stabilit pentru desfășurarea, de regulă, a unor activități de tipul lectură suplimentară, completarea de fișe de lucru etc. În acest caz, părintele/ reprezentantul legal al elevului va fi informat în scris/prin mijloace de comunicare electronică. Prin excepție, elevii cu cerințe educaționale speciale sunt preluați pentru a desfășura activitate cu personal specializat.” Cadrul didactic poate decide ca elevul să desfășoare activitatea în spațiul menționat mai sus ”doar pentru ora de curs ținută de respectivul cadru didactic”. Pentru respectiva oră de curs, elevului nu i se consemnează în catalog absență. Modul de aplicare a acestor prevederi se reglementează prin regulamentul de ordine interioară al fiecărei unități de învățământ.
  • Pentru toți elevii din învățământul primar, la fiecare 20 de absențe nemotivate pe an școlar din totalul orelor de studiu sau la 20% absențe nemotivate din numărul de ore pe an școlar la o disciplină de studiu va fi scăzut calificativul anual la purtare, gradual, de la Foarte bine la Bine, Suficient, Insuficient.”
  • ”Pentru toți elevii din învățământul gimnazial și liceal, la fiecare 20 de absențe nemotivate pe an școlar din totalul orelor de studiu sau la 20% absențe nejustificate din numărul de ore pe an școlar la o disciplină de studiu/un modul de specialitate va fi scăzută media anuală la purtare cu câte un punct.”
  • Elevilor le este interzis ”să utilizeze telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicații electronice în timpul desfășurării orelor de curs, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic, în timpul pauzelor sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ. Pe tot parcursul programului școlar, telefoanele mobile ale elevilor sunt depuse într-un spațiu sigur, special amenajat în fiecare sală de clasă, la care are acces profesorul diriginte sau directorul unității de învățământ, iar în lipsa acestora cadrul didactic desemnat să efectueze serviciul pe școală. Nerespectarea acestor prevederi poate duce la preluarea echipamentului de către personalul didactic/didactic auxiliar al unității de învățământ în vederea restituirii lui la finalizarea orelor de curs din ziua respectivă, în mod obligatoriu, către părinți/reprezentanți legali ai beneficiarilor primari minori sau către elevi, după caz, conform regulamentului intern al unității de învățământ. Prevederile nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizați să le folosească.”
  • Sancțiunile ce pot fi aplicate elevilor, în funcție de gravitatea faptei, sunt: a) observație individuală; b) mustrare scrisă; c) retragerea temporară sau pe durata întregului an școlar a burselor de care beneficiază elevul; d) mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeași unitate de învățământ; e) suspendarea elevului pe o durată limitată de timp, conform legii; f) preavizul de exmatriculare; g) exmatricularea cu drept de reînscriere în anul școlar următor în aceeași unitate de învățământ, conform legii; h) exmatricularea cu drept de reînscriere în anul școlar următor în altă unitate de învățământ, conform legii; i) exmatricularea fără drept de reînscriere, pentru elevii din învățământul postliceal.”

Ordinul de ministru privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar ⇒ aici. Prevederi:

  • La finalul fiecărui interval de cursuri din structura anului școlar, se acordă câte o notă/ un calificativ la purtare, luând în considerare comportamentul elevului.” 
  • ”La sfârşitul fiecărui interval de cursuri, învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar/profesorul diriginte consultă consiliul clasei pentru acordarea notei la purtare pentru intervalul respectiv, prin care este evaluat comportamentul elevului, precum și respectarea de către acesta a reglementărilor adoptate de unitatea de învăţământ.”
  • ”La fiecare disciplină de studiu/modul, inclusiv la purtare, se încheie anual o singură medie, calculată prin rotunjirea mediei aritmetice a notelor la cel mai apropiat număr întreg. La o diferenţă de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului. Media, respectiv calificativul la purtare rezultat la finalul anului școlar ca medie a notelor acordate pentru fiecare interval de învățare, luând în considerare comportamentul elevului, se diminuează în mod corespunzător cu unul sau mai multe puncte, în cazul beneficiarilor primari care au înregistrat un număr de absențe nemotivate, în conformitate cu prevederile prezentului Regulament – cadru, precum și cu prevederile Statutului elevului.”
  • ”Utilizarea telefoanelor mobile sau a oricăror alte echipamente de comunicații electronice de către elevi se realizează conform prevederilor legale stipulate în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare; utilizarea acestora în timpul orelor de curs se poate face numai la solicitarea cadrului didactic, în situația folosirii lor în procesul educativ. Prevederile nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizați să le folosească. Nerespectarea prevederilor referitoare la utilizarea telefoanelor/a altor echipamente de comunicații electronice poate duce la preluarea echipamentului de către personalul unității de învățământ în vederea predării, după caz, către părinți/reprezentanți legali ai beneficiarilor primari minori sau beneficiarilor primari majori conform regulamentului de organizare și funcționare al unității de învățământ.”

Ministerul Educației a anunțat miercuri, 7 august, că au fost transmise, spre publicare în Monitorul Oficial al României, cele două ordine de ministru pentru aprobarea Statutului Elevului, respectiv pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP).

Cele două documente vor intra în vigoare începând cu anul școlar 2024-2025 și vor fi disponibile pe edu.ro după publicarea în Monitorul Oficial”, a precizat ministerul.

Câteva prevederi din cele două documente, amintite de Ministerul Educației:

  • În cazul elevilor care în timpul orelor manifestă comportamente care afectează desfășurarea acestora, cadrul didactic poate decide ca aceștia să desfășoare activitatea în școală, în timpul orei respective, într-un alt spațiu. În acest caz sunt obligatorii supravegherea elevului de către un alt cadru didactic sau didactic auxiliar și informarea părintelui. Cadrul didactic respectiv poate lua această decizie doar pentru propria oră. Pentru respectiva oră, elevului nu i se consemnează absență.
    • Proiectul lansat în consultare publică de Ministerul Educației prevedea: ”În cazul elevilor care în timpul orei de curs manifestă comportamente care aduc prejudicii activității de predare-învățare-evaluare, cadrul didactic poate decide ca aceștia să desfășoare activitate în școală, în timpul orei respective, sub supravegherea unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar, într-o sală din unitatea de învățământ stabilită pentru desfășurarea, de regulă, a unor activități de tipul: lectură suplimentară, completarea de fișe de lucru etc. În acest caz va fi informat, în scris, părintele/ tutorele/reprezentantul legal al elevului.”
  • La fiecare 20 de absențe nemotivate pe an școlar din totalul orelor de studiu sau la 20% absențe nejustificate  din numărul de ore pe an școlar la o disciplină de studiu/modul de specialitate, va fi scăzută media anuală la purtare cu câte un punct.
    • Proiectul lansat în consultare publică de Ministerul Educației prevedea: ”Pentru toţi elevii din învăţământul gimnazial şi liceal, la fiecare 40 de absenţe nemotivate pe an şcolar din totalul orelor de studiu sau la 20% absenţe nejustificate din numărul de ore pe an şcolar la o disciplină de studiu/modul de specialitate, va fi scăzută media anuală la purtare cu câte un punct.”
  • La fiecare sfârșit de interval de cursuri (modul) se acordă o notă la purtare, prin care se evaluează comportamentul elevului și respectarea regulamentului unității de învățământ. La finalul anului școlar, se calculează media acestor note. Media rezultată se diminuează corespunzător, cu câte un punct, pentru fiecare 20 de absențe nemotivate/an școlar.
  • Fără telefoane mobile în timpul orelor, cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic.

Ministrul Educației, Ligia Deca, pe Facebook:

  • ”Am ținut cont de propunerile profesorilor și am introdus prevederea conform căreia se va acorda o notă la purtare la sfârșitul fiecărui interval de învățare. Este important de știut că această notă vizează exclusiv respectarea regulamentului școlii și a normelor de comportament. Media acestor note poate scădea, la finalul anului, în funcție de numărul de absențe.
  • Apoi, referitor la numărul absențelor nemotivate pentru care se scade media la purtare – am revenit la prevederea conform căreia media va scădea cu un punct la fiecare 20 de absențe nemotivate, față de propunerea de 40, din proiectul lansat în consultare publică.
  • Posibilitatea ca un profesor să decidă ca un elev să desfășoare activități în alt spațiu din școală, dacă deranjează ora, este o opțiune, nu este o obligație. În plus, este o măsură a cărei modalitate de aplicare va fi stabilită în regulamentul fiecărei școli, iar la elaborarea acestui regulament participă și reprezentanții părinților, ai elevilor și ai sindicatelor. Am încredere că la nivel local se vor identifica cele mai bune soluții, pentru că avem nevoie să respectăm nevoile fiecărui elev din sala de clasă.”

Citește și: Elevii vor primi notă/calificativ la purtare la finalul fiecărui modul de învățare. Media la purtare, scăzută la 40 de absențe nemotivate – proiecte

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.