Ministrul Educației, despre suspendarea elevilor violenţi: Dacă este însoţită de măsuri de consiliere, cred că nu ar fi o idee rea/ Măsurile propuse de sindicate

0
Sursa foto: Facebook/ Ligia Deca

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a declarat, marţi, că „nu ar fi o idee rea” suspendarea pentru câteva zile a elevilor care comit fapte cu violenţă, dacă această măsură este însoţită de consiliere, relatează Agerpres. Declarația ministrului a venit după ce sindicatele din educație au propus, la dezbaterea legilor educației din Camera Deputaților, mai multe măsuri în ceea ce privește sancționarea elevilor care comit abateri disciplinare, precum detenţia şcolară, exmatricularea definitivă ori temporară, munca în folosul comunităţii sau al şcolii, mutarea în centre de reeducare și, nu în ultimul rând, amenzi pentru părinți.

Ligia Deca a fost întrebată ce părere are despre exmatricularea limitată, de 3-5 zile, propusă de sindicatele din învăţământ pentru elevii care comit fapte violente la şcoală.

„Aceasta este o suspendare. Da. O astfel de măsură, dacă ea este însoţită de măsuri de consiliere şi de anumite acţiuni pe care elevul şi familia ar trebui să le facă, cred că nu ar fi o idee rea”, a spus ministrul Educației.

Întrebată dacă este potrivită propunerea ca nota la purtare să conteze la Bacalaureat, Ligia Deca a spus: „Depinde despre ce vorbim. Dacă este o limitare a dreptului la educaţie, iarăşi avem o problemă constituţională. Trebuie să analizăm împreună cu juriştii”.

Întrebată totodată dacă ar fi de acord cu existenţa camerelor video în clase, respectiv ca acestea să poată fi pornite în timpul orelor, Ligia Deca a arătat că există deja o astfel de supraveghere, înregistrările fiind deja utilizate în anumite cazuri.

„Avem camere de luat vederi şi am văzut că în anumite cazuri au fost şi utilizate înregistrările. Sigur că avem un regim acolo, trebuie să avem grijă la dreptul la imagine, de dreptul profesorului de a fi supravegheat în timpul orei. Dar eu cred că pentru interesul public, cum ar fi combaterea violenţei, ar putea fi o măsură care previne – faptul că ştiu că se poate vedea fapta antisocială şi, sigur, numai anumite persoane autorizate ar trebui să aibă acces la înregistrări. Dar şi în opinia mea ar putea reprezenta o soluţie”, a declarat ministrul Educației.

Întrebată în context dacă ar fi de acord cu existenţa unor centre de reeducare, Ligia Deca a arătat că ceea ce a existat înainte de 1989 nu mai poate fi posibil.

„Avem deja centre educaţionale speciale, dar direcţionarea copiilor către aceste centre nu o poate face decât instanţa. Avem o procedură foarte clară din punct de vedere juridic. Nu cred că trebuie segregare de tip centre de reeducare, aşa cum existau în perioada de dinainte de 1989. În deceniile care au trecut am văzut că există soluţii mult mai eficiente pentru reabilitarea elevilor”, a spus Ligia Deca.

Măsurile cerute de sindicatele din educație

Federația Sindicatelor din Educație (FSE) Spiru Haret a propus marți, la dezbaterea din Camera Deputaților a proiectului legii învățământului preuniversitar, o serie de măsuri cu privire la sancționarea elevilor în caz de abateri disciplinare. Potrivit cursdeguvernare.ro, cele șase propuneri ale FSE Spiru Haret sunt:

  1. Instituirea prin lege a sancțiunilor aplicabile elevilor, inclusiv preavizul de exmatriculare și exmatricularea limitată în timp de 3-5 zile sau definitivă, cu modificarea corespunzătoare a dispozițiilor privind obligativitatea învățământului:
  • activitate în folosul unității de învățământ sau comunității;
  • detenția școlară, prin care se înțelege faptul că elevii stau într-o clasă după ore sub supravegherea unui cadru didactic, folosind acest timp să reflecteze asupra faptelor comise;
  • pentru abateri deosebit de grave, mutarea elevilor în centru de reeducare ce se impun a fi reînființate;
  • valorizarea notei la purtare în sensul de a fi luată în calcul în mod obligatoriu la admiterea la liceu + media de bacalaureat;
  • instituirea prin lege a amenzilor plătibile de către părinți/ reprezentant legal pentru faptele copiilor (indiferent că acestea constau în deteriorări, distrugeri ale bunurilor unității sau jignire / lovirea salariaților acesteia). Cuantumuri de amenzi diferențiate în raport cu gravitatea faptei.

2. Normarea în fiecare unitate de învățământ a cel puțin unui post de consilier școlar, fără obligație de catedră, doar cu atribuții și competențe clare în privința elevilor care trec prin dificultăți în familie, criză de identitate sau de adaptare la mediul școlar, care să poată discuta cu elevii, indiferent că părinții/ reprezentanții legali sunt sau nu de acord, la solicitarea învățătorului/ dirigintelui.

3. Normarea de posturi de paznici ai unităților de învățământ, nu angajații firmelor de pază cu care unitățile administrativ-teritoriale au contract, care să îi poată controla pe elevi în ghiozdan/rucsac de urgență prin sondaj sau în caz de suspiciune privind deținerea de arme albe, petarde sau substanțe periculoase / psihotrope.

4. Obligativitatea de a instala camere video în toate sălile de clasă, holuri și curtea școlii care să poată funcționa independent de existența sau nu a acordului părinților/ reprezentanților legali, cu acceptul cadrelor didactice.

5. Filmările să poată fi utilizate atât ca probe în cadrul cercetării disciplinare, cât și de către organele abilitate ale statului.

6. Interdicția utilizării telefoanelor mobile în spațiul școlar, atât în timpul orarului normal, cât și în pauze sau în cadrul activităților extrașcolare.

Citește și: Ligia Deca: După pandemie a crescut din nou numărul incidentelor de violenţă şcolară/ Nu poate face percheziţie paznicul sau un profesor

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.