Schimb de experiență între profesori, Erasmus+: „Pentru a ne ține copiii la școală, trebuie să fim lângă ei, să comunicăm și să le arătăm că școala poate fi altfel”

0

”Putem să ne ajutăm elevii, dincolo de materia predată, vorbind cu ei, jucându-ne cu ei, implicându-i în diverse activități extrașcolare, extracurriculare și de voluntariat, astfel încât elevii să aibă o stimă de sine crescută, să învețe ușor și să nu mai fie stresați”, spune Veronica-Gabriela Găină, profesoară de matematică la Școala Gimnazială Vadu Pașii. Aceasta a participat, alături de alți profesori din județul Buzău, la un curs Erasmus+ pe tema abilităților de comunicare și a strategiilor de predare și învățare privind părăsirea timpurie a școlii de către elevi.

14 profesori din județul Buzău au participat, în perioada 14 – 18 noiembrie 2022, la cursul Erasmus+ “Effective Communication – Teaching and Learning Strategies” –  ”Abilități de comunicare, strategii de predare și învățare pentru preîntâmpinarea părăsirii timpurii a școlii de către elevi”, în Ljubliana, Slovenia.

Printre cadrele didactice buzoiene care au luat parte la cursul susținut de Primera Courses se numără profesori de la Școala Gimnazială Măgura, Școala Gimnazială Vadu Pașii, Școala Gimnazială Gherăseni, Școala Gimnazială Râmnicelu și Școala Gimnazială Viperești.

Potrivit profesoarei Veronica-Gabriela Găină, cursul a durat cinci zile și a vizat tehnici de comunicare și strategii de predare-învățare privind părăsirea timpurie a școlii de către elevi, acestea fiind introduse în cadrul întâlnirilor prin jocuri, metode interactive și auto-reflecție.

”Am aflat despre punctele forte ale caracterului, importanța experienței pozitive, despre zona de învățare, motivație, piața de comunicare. La curs au participat, pe lângă profesori din România, și colegi din Ungaria, Grecia, Croația, fiind un schimb de experiență deosebit, unde s-au căutat soluții pentru a preîntâmpina părăsirea timpurie a școlii de către elevi, am învățat unii de la alții, am împărtășit din experiențele noastre personale, am povestit întâmplări cu care ne-am confruntat pe durata carierei noastre didactice”, precizează profesoara.

Veronica-Gabriela Găină mai spune că profesorii participanți au învățat despre rolul primordial al comunicării în procesul de predare – învățare – evaluare, dar ”cel mai mult, am învățat că, pentru a ne ține copiii la școală, trebuie să ne schimbăm noi mai întâi, să fim lângă ei, lângă familiile lor, să comunicăm cu ei, dar și cu părinții lor, să le arătăm prin diverse activități interactive sau în echipă, prin jocuri, că școala poate fi altfel, profesorii pot fi prietenoși și empatici”.

”Am experimentat aceste metode și tehnici direct, fiind puși să rezolvăm anumite situații-problemă, în echipă sau individual, situații cu care ne întâlnim frecvent la școală. În acest fel, ne-am dat seama că putem să ne ajutăm elevii, dincolo de materia predată, vorbind cu ei, jucându-ne cu ei, implicându-i în diverse activități extrașcolare, extracurriculare și de voluntariat, astfel încât elevii să aibă o stimă de sine crescută, să învețe ușor și să nu mai fie stresați.

Cu cât elevii noștri sunt mai antrenați în activități de tot felul, cu cât comunicăm mai mult cu ei, cu cât ajungem să îi cunoaștem noi pe ei, dar și ei pe noi, cu atât vor avea mai multă încredere în noi, crescând în același timp și încrederea în ei, cu atât vor înțelege că școala le oferă posibilitatea de a deveni oameni deosebiți, cu principii de viață sănătoase, oameni cu care ne vom mândri.

Tehnicile de comunicare exersate pe tot timpul acestui curs Erasmus+ ne arată că putem comunica foarte ușor cu elevii, în moduri plăcute de aceștia – jocuri, lucru în echipă, observând că afirmațiile pozitive venite din partea profesorului sunt o modalitate de a crește stima de sine a elevilor, de a le asigura succesul în procesul instructiv – educativ, iar lucrul în perechi sau în echipă permite elevilor, prin comunicare, să învețe unii de la alții”, explică profesoara.

Ca experiență personală, Veronica-Gabriela Găină spune că cei doi traineri speciali, Tina Skocaj și Mania Golobic, au ajutat-o să învețe mai multe despre sine ca persoană, dar și ca profesor, să-și îmbunătățească metodele de comunicare și să înțeleagă mai bine mijloacele de comunicare, în general, și care sunt cele mai bune metode de comunicare pentru elevi.

”Am avut niște colegi minunați, pe care nu îi cunoșteam dinainte, dar cu care am rezonat și am format o echipă specială, legând prietenii frumoase. Întorcându-ne acasă, putem, datorită acestui curs, să transmitem și colegilor noștri tehnicile de comunicare învățate, pentru a întâmpina abandonul școlar în comunitățile noastre”, conchide profesoara Veronica-Gabriela Găină.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.