Tezele nu vor mai fi obligatorii din anul școlar 2022-2023. Se renunță la mediile semestriale, elevii vor avea o singură medie la final de an școlar

0

Începând din anul școlar 2022-2023, tezele nu vor mai fi obligatorii. Se renunță la mediile semestriale, iar elevii vor avea o singură medie la final de an școlar. Sunt modificări aduse Regulamentului cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP), anunțate luni de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. Potrivit acestuia, numărul minim de note pentru o disciplină într-un an școlar va fi egal cu ”n+3, unde n este numărul de ore alocate săptămânal pentru o anumită disciplină”. În plus, a arătat ministrul, profesorii vor avea ”autonomie în evaluarea ritmică pe tot parcursul anului școlar”. 

Principalele declarații ale ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, pe tema modificării ROFUIP, într-o conferință de presă susținută luni: 

  • La acest moment este în curs de finalizare întâlnirea Comisiei pentru Dialog Social pentru a se definitiva Regulamentul de organizare și funcționare a învățământului preuniversitar, astfel încât mâine aceste modificări să îmbrace forma unui ordin al ministrului Educației și să fie transmis spre publicare în Monitorul Oficial.
  • Structura anului școlar este deja cunoscută, iar modificarea esențială care a fost deja agreată, deși discuțiile sunt în curs, este aceea că se renunță la mediile semestriale, se renunță la obligativitatea susținerii tezelor semestriale. Va fi necesară o singură medie generală la finalul anului școlar, iar profesorul va avea mult mai multă autonomie în scopul unei evaluări ritmice pe parcursul întregului an școlar.
  • Au fost mai multe variante de lucru. S-a agreat că numărul minim de note pentru o disciplină să fie egal cu n+3, unde n este numărul de ore alocate săptămânal pentru o anumită disciplină. Altfel spus, pentru o disciplină care are 2 ore pe săptămână, într-un întreg an școlar vor fi necesare cel puțin 5 note. Profesorul, repet, are totală autonomie în evaluarea ritmică pe tot parcursul anului școlar.
  • Orice cadru didactic are libertate deplină pentru a efectua o evaluare ritmică pe parcursul întregului an școlar, singura condiție impusă de Ministerul Educației este de a avea, la finalul anului școlar, un număr de note, cel puțin n+3, unde n este numărul de ore alocat săptămânal disciplinei respective.
  • Noi solicităm un număr minim de note. A fost luată în considerare și renunțarea la acest prag al numărului minim de note, dar din discuții a reieșit că este cea mai bună variantă.

Evaluări ”fără momente impuse și forme impuse”

Ministrul Educației a venit cu noi precizări în ceea ce privește modificarea sistemului de notare într-o emisiune la TVR:

  • Profesorii vor avea libertatea pentru a evalua ritmic pe parcursul întregului an școlar, fără momente impuse și forme impuse.
  • (întrebat despre ritmul în care se poate face notarea) Având cinci perioade de învățare, separate de cinci vacanțe, aș prefera să știu, la finalul fiecărei perioade de învățare, care este nivelul înainte de a se intra într-o vacanță mai lungă sau mai scurtă.
  • Profesorii știu că au un curriculum construit pe unități de învățare care diferă de la o disciplină la alta și sunt convins că vor ști cel mai bine să aplice această evaluare ritmică. Este o greșeală din punct de vedere pedagogic să lași notarea la final.
  • (Despre numărul de note) Dacă ai două ore de matematică pe săptămână, vei avea 5 note. Dacă ai 4 ore de matematică pe săptămână, vei avea 7 note pe care trebuie să le iei într-un an.

Modificările aduse ROFUIP vin în contextul în care viitorul an școlar va fi împărțit în cinci module de învățare, care vor alterna cu cinci vacanțe. Potrivit ordinului ministrului Educației prin care este aprobată structura anului școlar 2022—2023, cursurile vor începe în data de 5 septembrie 2022 și se vor încheia pe 16 iunie 2023.

Structura anului școlar 2022—2023:

  • Cursuri — de luni, 5 septembrie 2022, până vineri, 21 octombrie 2022;
  • Vacanță — de sâmbătă, 22 octombrie 2022, până duminică, 30 octombrie 2022;
  • Cursuri — de luni, 31 octombrie 2022, până joi, 22 decembrie 2022;
  • Vacanță — de vineri, 23 decembrie 2022, până duminică, 8 ianuarie 2023;
  • Cursuri — de luni, 9 ianuarie 2023, până vineri, 3 februarie 2023, respectiv vineri, 10 februarie 2023, sau vineri, 17 februarie 2023, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz;
  • Vacanță — o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 6—26 februarie 2023;
  • Cursuri — de luni, 13 februarie 2023, respectiv luni, 20 februarie 2023, sau luni, 27 februarie 2023, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz, până joi, 6 aprilie 2023;
  • Vacanță — de vineri, 7 aprilie 2023, până marți, 18 aprilie 2023;
  • Cursuri — de miercuri, 19 aprilie 2023, până vineri, 16 iunie 2023;
  • Vacanță — de sâmbătă, 17 iunie 2023, până duminică, 3 septembrie 2023.
    • Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă, anul școlar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 2 iunie 2023;
    • Pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 9 iunie 2023;
    • Pentru clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică, pentru clasele din
      învățământul postliceal, cu excepția calificărilor din domeniul sănătate și asistență pedagogică, și pentru clasele din învățământul profesional, anul școlar are o durată de 37 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 23 iunie 2023;
    • Pentru clasele din învățământul postliceal, având calificări din domeniul sănătate și asistență pedagogică, durata cursurilor este cea stabilită prin planurile-cadru de învățământ în vigoare.

Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se vor desfășura în perioada 27 februarie—16 iunie 2023, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unității de învățământ. Derularea celor două programe nu se planifică în același interval de cursuri (modul de învățare).

La clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică, din învățământul profesional și din învățământul postliceal, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică.

Citește și: Structura anului școlar 2022-2023: Cinci perioade de cursuri, alternate cu vacanțe. Ordinul ministrului Educației, publicat în Monitorul Oficial

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.