Spațiu de lectură cu scenă unde copiii interpretează poveștile citite, amenajat într-un fost laborator la o școală primară din Măcin FOTO

0

La Școala Primară nr. 1 din orașul Măcin, județul Tulcea, structură a Școlii Gimnaziale ”Gheorghe Banea”, elevii au un spațiu de lectură și citesc în fiecare zi. Tot aici, există o scenă unde ei dau viață poveștilor citite. Spațiul cu bibliotecă, mese și scaune colorate a fost amenajat anul trecut și ulterior dotat cu videoproiector, boxe și tablă inteligentă, din fonduri obținute în cadrul unui program accesat de școală. Copiii citesc și în foișorul construit în curtea școlii, iar învățătoarele țin lecții atunci când vremea permite desfășurarea orelor în aer liber.

Spațiul de lectură a fost amenajat de învățătoare în toamna anului trecut, după ce Școala nr.1 a devenit structură primară, iar clasele gimnaziale au fost transferate la Școala ”Gheorghe Banea”. Un laborator care nu mai era folosit a fost reamenajat și transformat într-un spațiu ”colorat și atractiv pentru elevi”, spune învățătoarea Ramona Perianu.

Ideea a pornit de la proiectul ”Să citim în culori!”, desfășurat în școală, care a avut impact în rândul elevilor astfel încât în prezent ”ei cer singuri să citească”. Cu atât mai mult acum, precizează învățătoarea, când au la dispoziție o sală colorată, cu multe cărți și o scenă.

Mesele și scaunele din sala-bibliotecă au fost achiziționate din sponsorizări, apoi dintr-un minigrant obținut în cadrul programului ROMACT (un program de susținere a comunităților marginalizate, implementat de Comisia Europeană și Consiliul Europei – școala din Măcin are aproximativ 100 de elevi romi și a participat la proiectul ”BOOK-uria lecturii”), a fost realizată scena și dotat spațiul cu tablă inteligentă, videoproiector și boxe.

Acum punem în scenă ceea ce citim. În fiecare zi, copiii vin în acest spațiu destinat lecturii. Avem un grafic după care se desfășoară activitățile, pentru că toată lumea își dorește să citească aici. Considerăm că am realizat un lucru minunat pentru elevi. Aceștia sunt interesați să citească și sunt foarte încântați de scenă, de faptul că sunt boxe, tablă inteligentă. De asemenea, le place foarte mult când ieșim în foișor”, spune Ramona Perianu.

Foișorul din curtea școlii a fost realizat tot în cadrul programului ROMACT. Când vremea este frumoasă, aici se citește, se fac activități, inclusiv se țin ore. Pentru a putea fi folosit cât mai mult timp, foișorul a fost dotat cu un sistem de închidere cu folie de plastic. ”Desfășurăm lecții în foișor, citim, tot așa pe rând, organizăm serbări… Este un loc îndrăgit de copii. De Crăciun, l-am transformat în Căsuța lui Moș Crăciun, totul din sponsorizări. Acadelele și siluetele au fost atracția elevilor noștri”, povestește învățătoarea.

O școală mai veselă

Ramona Perianu are și ore de educație plastică la școala gimnazială care funcționează într-o clădire renovată anul trecut. Pentru că pereții erau ”prea albi”, a decis, alături de alți câțiva profesori, să o înveselească puțin. Astfel pe pereții claselor, în cancelarie și pe holuri, au început să apară mesaje educaționale.

”Am vrut să creăm și la gimnaziu o atmosferă veselă. Era puțin cam tristă, de aceea am înveselit-o un pic. Școala, fiind a doua noastră casă, trebuie să fie un spațiu care să ne creeze o stare de bine, atât nouă, cât și elevilor noștri. Copiii să se bucure, să le aducem zâmbetul pe buze, iar noi, profesorii, la rândul nostru, să ne simțim bine, să fim veseli. Starea de bine ne-o creăm noi și trebuie noi să ne implicăm, arată învățătoarea.

Ramona Perianu crede că, atâta vreme cât profesorii formează o echipă, lucrurile într-o școală funcționează așa cum trebuie, în interesul copiilor. ”Noi, la învățământul primar, suntem o echipă. Ne ajutăm una pe cealaltă, ne sprijim, învățăm una de la cealaltă. Chiar dacă avem experiență de 15-20 de ani, tot timpul avem ceva de învățat, noul este în permanență.

Eu sunt deschisă la nou și, de doi ani de când școala a fost în online, folosesc foarte mult tehnologia. Sunt atâtea platforme, aplicații pe care le folosim… În toate clasele avem internet, videoproiectoare, iar în școala gimnazială, fiecare clasă a fost dotată cu tablă inteligentă în cadrul proiectului de modernizare a școlii”, spune Ramona Perianu, adăugând că învățătoarele au înființat chiar și un grup vocal, ”Cantorum”. În iarnă, aceastea au urcat pe scena din sala-bibliotecă și au colindat colectivul de cadre didactice din școală.

De altfel, în spațiul colorat cu scenă au loc multe activități extrașcolare. Învățătoarea amintește de cele desfășurate în proiectul ”Mâncare și alimentație sănătoasă pentru un stil de viață echilibrat”, derulat la clasele primare, sau în proiectul ”Diversitatea” de la gimnaziu (ambele inițiate de ROMACT), în care elevii au făcut prezentări de costume specifice etniilor, au cântat și au dansat.

Alte imagini cu mesajele din școala gimnazială și cu spațiul de lectură și foișorul de la școala primară:

Sursa foto: Arhiva personală – prof. Ramona Perianu

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here