Sorin Cîmpeanu, despre tragerea la sorți a elevilor de clasa a V-a: ”Există și alte criterii mai bine adaptate specificului educațional”

0

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a comentat, duminică seară, la Digi 24, soluția decisă în unele școli de formare a claselor a V-a prin tragerea la sorți a elevilor pentru a se respecta numărul maxim de 29 de elevi într-o clasă, spunând că ”există și alte criterii mai bine adaptate specificului educațional prin care poți să faci repartiția în clasa a V-a”. ”Este, într-adevăr, un moment critic în care riscul este să fie afectați copiii. Directorii au avut la dispoziție un an de zile pentru a discuta cu părinții elevilor de clasa a IV-a și a găsi de comun acord o soluție care să fie agreată de ambele părți și să nu fie traumatizați elevii. Asta înseamnă directori profesioniști”, a spus ministrul.

Sorin Cîmpeanu a reamintit că Legea 185, adoptată în august anul trecut, prevede un număr maxim de elevi în învățământul primar în clasă de 22 plus 3 – 25, în învățământul gimnazial de 26 plus 3 – 29 și în învățământul liceal de 30 plus – 33, cu excepția clasei a IX-a unde s-a reglementat diminuarea la 26, respectiv 24 în clasă, în funcție de profil.

”Problema se pune cel mai acut la nivelul clasei a V-a. La clasa 0, oricum se constituie clase de la început, n-au avut colegi înainte, la clasa a IX-a, oricum se constituie clase după repartizarea computerizată. Problema este într-adevăr la formarea colectivelor la nivelul clasei a V-a. Legea este foarte clară, legea nu poate fi încălcată, ministrul nu poate să dea o derogare de la respectarea legii.

Ce poate să facă ministerul? Să acorde un număr suplimentar de clase și am făcut lucrul ăsta ori de câte ori s-a cerut, să acorde posturi – pentru că am adoptat în ședința de Guvern de acum două săptămâni suplimentarea numărului de posturi din învățământul preuniversitar cu 3.500. Deci avem posturi, avem clase, acordăm resurse financiare pentru plata acestor posturi.

Ce nu poate să facă ministerul centralizat: nu poate să știe fiecare situație în parte. Atunci când sunt două clase avem o situație, atunci când sunt șase clase și apare a șaptea clasă pe care ministerul trebuie să o pună la dispoziție pentru a se putea respecta legea este o altă situație. Diferența o poate face doar un director profesionist. (…) Fiecare director trebuie să analizeze situația și să găsească soluții, adaptate specificului fiecărei școli”, a declarat Sorin Cîmpeanu.

Ministrul Educației a dat exemplul unei clase de 30 de elevi, situație în care un singur elev trebuie să părăsească acea clasă: ”Acel elev va putea fi traumatizat.

Sorin Cîmpeanu a vorbit în acext context despre soluția aplicată în unele școli de tragere la sorți a elevilor pentru formarea claselor a V-a, soluție contestată de unii părinți.

”Cred că sunt mai multe școli în care directorii au luat această decizie. (…) Există și alte criterii mai bine adaptate specificului educațional prin care poți să faci repartiția în clasa a V-a, chiar dacă acest lucru nu a fost anunțat din timp. De fapt, directorii ar fi trebuit să anunțe din timp că se va face acea repartiție, pentru că legea este din august 2020”, a precizat Sorin Cîmpeanu.

Întrebat care ar fi fost acele metode potrivite, ministrul a răspuns: ”Cum se formează clasa 0 sau cum se formează clasa a IX-a. Ai, spre exemplu, un număr de 200 de elevi, ai șapte clase și găsești o modalitate de repartiție echilibrată între cele șapte clase în așa fel încât să respecți legea. (…) Este, într-adevăr, un moment critic în care riscul este să fie afectați copiii și asta este cel mai rău. (…)

Într-un an, directorii au avut la dispoziție o lungă perioadă de timp pentru a discuta cu părinții elevilor de clasa a IV-a și a găsi de comun acord o soluție care să fie agreată de ambele părți și să nu fie traumatizați elevii. Asta înseamnă directori profesioniști.”

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.