O idee lansată la conferința SuperTeach: Profesorii să zâmbească la începutul orei, iar acest lucru să fie introdus în fișa postului

0
Sursa foto: unsplash.com

Un profesor bun oferă susținere emoțională și motivație, iar diferența dintre profesori provine ”din calitatea relațiilor cu elevii, nu din materia predată”, a spus învățătoarea Coziana Zaharia, la ultima conferință SuperTeach, desfășurată sâmbătă. Prezentă la discuții, Teodora Bentz, inspector școlar general adjunct în cadrul ISMB, a vorbit despre posibilitatea de a introduce în fișa postului faptul că ”un profesor trebuie să zâmbească la începutul orei”.

Conferința SuperTeach a avut ca temă ”Unul pentru toți și toți pentru educație” și a oferit ”exemple de oameni, precum și de abordări și posibilități prin care învățământul din România poate fi transformat din interior, și nu din exterior, așa cum deseori opinia publică pretinde”, se arată într-un comunicat SuperTeach.

”Reforma sistemului de învățământ românesc începe din interiorul școlii prin puterea comunităților ce promovează activități și oameni care fac tot ce le stă în putință pentru transformarea educației autohtone. Sistemul este format din fiecare profesor, părinte, elev, expert, antreprenor sau persoană publică care se implică în creșterea calității educației”, precizează sursa citată.

”Un profesor bun este cel care oferă susținere emoțională, motivație și înțelege că avem nevoie de o școală în care nu doar elevii învață, ci și profesorii și părinții. Diferența dintre noi, profesorii, provine din calitatea relațiilor pe care le avem cu elevii, nu din materia predată”, a spus Coziana Zaharia, profesor în învățământul primar la Școala Gimnazială ”Ionel Teodoreanu”, din București.

În acest sens, dascălul a prezentat în cadrul conferinței SuperTeach București modalități prin care profesorii pot face cursurile mai interesante și mai utile pentru copii, oferind exemple din propria activitate la clasă: ”Putem invita la clasă actori, antreprenori, un părinte care are un hobby interesant, studenți voluntari, un expert care să facă educație financiară sau un specialist în dezvoltare personală care să ne ajute să facem orele mai atractive pentru copii, chiar și pentru noi, dascălii”.

Alături de Coziana Zaharia, la evenimentul SuperTeach au fost prezenți doi dintre elevii săi de clasa a IV-a Step by Step, Diana Moldoveanu și Bogdan Banu. Diana este facilitator de webinarii pentru elevi, pe tema instrumentelor digitale, creator de tutoriale WordArt, Bookcreator, Genially, alături de alți colegi de clasă, precum și facilitator de editare materiale digitale.

La rândul său, Bogdan este creator de tutorial Genially, protagonist materiale educative Proedus, participant webinar Merito Profesor cu lipici, facilitator editare instrumente digitale (Story Jumper, miro, Canva, Nearpod, WordArt).

Zâmbetul la începutul cursului, introdus în fișa postului profesorului

Teodora Bentz, inspector școlar general adjunct în cadrul Inspectoratului Școlar al Muncipiului București, a adus în discuție tema evaluării profesorilor și a feedback-ului oferit de către elevi, fiind de părere că ”misiunea principală a profesorilor este predarea și interacțiunea directă cu elevii. În aceste condiții, oare nu chiar elevii pot și trebuie să evalueze aceste activități? Cred că feedback-ul oferit de elevi este important, fiind doar o parte a evaluării profesorilor. Acest feedback imi va spune mie ca profesor ceea ce trebuie să îmbunătățesc din ceea ce dețin, dar nu pun în valoare”.

De asemenea, Teodora Bentz a propus ca în fișa postului cadrelor didactice să fie introduse anumite comportamente pe care le dorim la clasă din partea acestora. ”Poate dacă am introduce în fișa postului faptul că un profesor trebuie să zâmbească la începutul orei, acest comportament va fi exersat și va intra în rutina zilnică. Cum s-a întâmplat cu digitalizarea, așa ar putea să se întâmple și cu alte comportamente”.

Continuând tema feedback-ului, Cristina Gheorghe, co-fondator SuperTeach, a apreciat că adulții, în general, și profesorii, în special, ”consideră că nu pot primi feedback de la copii, deoarece îi văd mici, neputincioși, nu ca pe niște persoane cu capacități extraordinare, așa cum sunt, ci mai mult ca pe omuleți care fac teme, iau note mai mari sau mai mici, execută anumite sarcini. Nu este rea credință, ci este o cultură a adulților care ne-a învățat să nu vedem copiii altfel”. Mentalitatea deschisă în educație le oferă profesorilor inspirația și instrumentele pentru a-și centra activitatea pe nevoile și dorințele elevilor, nu doar pe competențele lor. Un profesor cu mentalitate deschisă va pune accent pe colaborare, mai puțin pe competiție, pe valorizarea muncii, nu pe evidențierea greșelilor, se mai arată în comunicat

Lecții de română, geografie și dezvoltare personală pe Youtube, Spotify, iTunes și TikTok

Prezente la conferința SuperTeach București, Măriuca Mihăilescu și Andra Cărbunaru, fondatoarele platformei www.afostodata.net, le-au vorbit profesorilor despre educația prin Spotify, iTunes sauTikTok. Cele două susțin lecții pentru copii, din domenii precum limba și literatura română, geografie sau dezvoltare personală având o abordare diferită față de lecțiile predate la clasă și prezentându-le copiilor prin mijloace moderne, în mediile online cele mai apropiate de ei (Youtube, Spotify, iTunes, TikTok).

La ultimul LIVE realizat pe TikTok, pe tema evaluarea la limba și literatura română, am avut peste 50.000 de vizualizări, ceea ce ne arată câtă nevoie au copiii să vorbească cu oameni deschiși și dispuși să le răspundă la întrebări pentru că ei au foarte multe întrebări”. Măriuca Mihăilescu și Andra Cărbunaru au precizat că platforma lor este ”un cârlig prin care să atragem copiii către zonele de învățare mai complexe și profunde, noi le stârnim interesul și astfel sunt curioși să meargă mai departe către lecturi mai ample”.

Deși au avut mari emoții în ceea ce privește modul în care cadrele didactice vor primi platforma și metodele lor, cele două susțin că ”feedback-ul din partea profesorilor este foarte bun, pare că au găsit un pretext de a comunica altfel cu copiii.”

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here