Elevii unei clase a IV-a din Valea Doftanei, implicați într-un proiect de alfabetizare media. Ce au învățat copiii în cadrul activităților

0

Pentru clasa a IV-a A de la Liceul Tehnologic ”Carol I” din comuna Valea Doftanei, învățarea formală și cea nonformală se împletesc frumos datorită proiectelor eTwinning, ne-a scris învățătoarea Ana Clara Grecu. Cel mai nou proiect în care copiii sunt implicați este ”Media Literate, eTwinner!”, realizat în parteneriat de școli din Turcia, Portugalia, România și Ucraina.

Potrivit învățătoarei, principalele obiective ale proiectului sunt legate de importanța înțelegerii rolului mass-media în viața de zi cu zi, recunoașterea conceptului de alfabetizare media, identificarea ocupațiilor din mass-media și a oportunităților pe care acestea le oferă. În același timp, prin implicarea în acest proiect, copiii învață să producă conținut media într-o manieră responsabilă atât din punct de vedere personal, cât și social.

”Primele activități desfășurate de cei peste 75 de copii implicați în proiect au fost de recunoaștere a semnelor inteligente afișate pe ecranele TV pentru a putea deosebi conținuturile ce pot fi vizualizate în funcție de vârstă. Ei au realizat desene sau afișe cu semnele recunoscute.

Copiii descoperă cum să-și protejeze imaginea învățând să creeze avatare și să scrie despre ei înșiși în postările din diferitele rețele de socializare pe care sunt activi, fără să dezvăluie informații care i-ar putea pune în pericol. De asemenea, prin diferite întâlniri, învață despre siguranța pe internet și despre cum poți recunoaște știrile false.

Astfel, într-o întâlnire cu voluntarul George Alexa, elevii clasei a IV-a A au avut prilejul să afle ce este internetul, ce sunt hakerii, ce pași sunt importanți de urmat în crearea unei parole puternice, dar și multe alte informații interesante, totul într-o atmosferă prietenoasă, cu jocuri în Kahoot și poll-uri amuzante.

O altă întâlnire propusă în cadrul proiectului a fost cea cu ziarista Ramona Raduly, care le-a vorbit despre conceptul de fake news și despre importanța verificării surselor pentru a avea siguranța unei informații corecte. Ea le-a explicat copiilor cum se propagă știrile false, ajutându-i să înțeleagă că ei înșiși, chiar de la vârste mici, pot lua atitudine împotriva acestora.

Prin participarea la activitățile propuse în proiectul Media Literate, eTwinner!, elevii clasei a IV-a au descoperit profesiile mass-media, oportunitățile pe care le pot oferi pentru parcursul lor școlar și profesional în viitor, dar și o serie de probleme relaționate cu petrecerea timpului în mediul online, cum ar fi: cyberbulliyng, tulburările de personalitate ca sindromul vibrației fantomă și multe altele, pe care le-au cules într-o carte realizată în Story Jumper, în colaborare cu colegii lor de proiect.

Tot cu colegii de proiect din Turcia, Ucraina, Portugalia și România, copiii au făcut schimb de semne de carte realizate în aplicația Canva, semne pe care au scris mesaje ca Be safe online, Use strong password, Think before sharing your data, Dafer Internet – Safer Life!

Aproape de final, proiectul reunește în paginile sale o multitudine de cunoștințe care, sperăm noi, cei 12 profesori din Europa și Turcia implicați în acest proiect, îi vor ajuta pe elevii noștri să utilizeze și să posteze informațiile în mod responsabil, să respecte drepturile de proprietate intelectuală asupra a ceea ce descarcă de pe internet, să-și dezvolte abilități de scriere creativă, de colaborare și muncă în echipă și, așa cum ne propune Comisia Europeană <ar trebui să recunoască sursele relevante și de încredere, să înțeleagă informațiile, să le proceseze pentru utilizarea în scopuri proprii și să-și împărtășească perspectivele în rețelele sociale.>”

Sursa foto: Arhiva personală – înv. Ana Clara Grecu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here