Elevi din trei județe au petrecut împreună săptămâna ”Școala Altfel”. Proiectul online al unor învățătoare din Brașov, Prahova și Suceava

0

Trei învățătoare care predau în școli din județele Brașov, Prahova și Suceava au organizat împreună, online, săptămâna ”Școala Altfel”. Timp de cinci zile, elevii acestora s-au întâlnit pe Zoom și au desfășurat diferite activități, de la vizionarea de materiale video, activități practice și călătorii virtuale până la vizitarea unei biblioteci unde au ascultat povești și au confecționat rame foto din paste făinoase. Învățătoarele spun că, în ciuda perioadei forțate de izolare, au căutat să ducă învățarea ”dincolo de barierele sălii de clasă, chiar a celei de acasă, dar mai ales de cea a frontierelor dintre județe și regiuni”. 11 martie 2020 a fost data la care a trebuit ”să ne reinventăm modul de predare”, mărturisesc învățătoarele.

Proiectul ”Împreună ne conectăm, împreună învățăm!” a fost derulat, la finalul lunii martie-începutul lunii aprilie, de învățătoarele Ana Clara Grecu de la Liceul Tehnologic ”Valea Doftanei”, Mariana Lazăr – Școala Gimnazială Nr. 2 Diaconu Coresi Brașov și Daniela Lungoci – Școala Gimnazială Ipotești. Astfel, trei clase de III-a din trei județe au desfășurat împreună săptămâna ”Școala Altfel”, participând simultan la activitățile organizate, pe rând, de fiecare dintre cele trei învățătoare.

”Ne-am bucurat de beneficiile platformei Zoom care ne-a permis să ne conectăm până la 100 de persoane, iar opțiunea ”săli multiple” ne-a ajutat să împărțim copiii în mai multe grupe și astfel ei au avut șansa să se cunoască, să socializeze și să lucreze diferențiat”, spune învățătoarea Mariana Lazăr.

Cum s-a desfășurat ”Școala Altfel” online 

Prima zi de Școala Altfel a însemnat pentru copiii din cele trei clase o îmbinare a jocului cu învățarea, în care au desfășurat activități cu ajutorul diverselor aplicații, plecând de la studierea unei pisici și desenarea ei și ajungând la o oră de lectură în limba engleză și una de muzică alături de ”Pisicile aristocrate”. A fost o atmosferă relaxantă și prietenoasă, în care copiii s-au cunoscut, s-au distrat, au desenat și au cântat trăind emoții pozitive”, povestește învățătoarea Daniela Lungoci.

Marți, copiii au vizitat Muzeul Aviației (http://www.360trip.ro/muzeulaviatiei/), o călătorie virtuală în care au descoperit lumea avioanelor și a rachetelor, au cunoscut pionierii aviației românești și au văzut avioanele militare din timpul Primului Război Mondial. La final, copiii au pus în aplicare ceea ce au aflat și au construit avioane din hârtie, experimentând forțele aerodinamice.

”Copiii au înțeles în această zi că visurile pot deveni realitate dacă crezi în ele și ai grijă să le crești și protejezi. Viitorul a început deja și este bine să îi antrenăm în explorarea lumii înconjurătoare arătându-le cât de ușor poți face aceasta, amintindu-le de datoria de a-și proteja lumea de acasă. Au fost fascinați de explicațiile primite despre forțele aerodinamice și nu conteneau cu întrebările referitoare la modul în care acționează asupra unui avion în timpul zborului, spune Daniela Lungoci.

Pe 2 aprilie, de Ziua Internațională a cărții pentru copii, elevii de clasa a III-a au ”mers” în vizită la Biblioteca Județeană ”George Barițiu” din Brașov, unde gazdă le-a fost Melania Luana Butnariu. Aceasta le-a povestit copiilor despre bibliotecă și bibliotecari, despre regulile de așezare a cărților pe rafturi și de împrumut ale cărților, despre ”Jucăriotecă” și a încercat, prin activitățile pregătite, să îi aducă pe cei mici mai aproape de carte și de bibliotecă. Le-a vorbit despre viața scriitorilor Hans Christian Andersen și Roald Dahl și le-a citit primul capitol din ”Danny, campionul lumii”, fermecându-i pe copii – precizează învățătoarele – ”cu poveștile spuse și lecțiile frumoase despre viață”. Totodată, copiii au fost provocați să realizeze rame foto cu ajutorul pastelor făinoase.

Învățătoarea Ana Clara Grecu spune că elevii au petrecut clipe frumoase la biblioteca din Brașov: ”Au beneficiat de o conectare reală, de bucuria lecturii cărților copilăriei și de primirea călduroasă a zânei Bibliotecii Județene George Barițiu din Brașov care ne-a găzduit chiar din propria casă, cu teancul de cărți pregătite din timp, special pentru întâlnirea noastră.”

În cea de-a patra zi de Școala Altfel, elevii claselor a III-a din cele trei județe au descoperit lumea păsărilor, în cadrul activității ”Vrei să știi mai mult despre berze?” Copiii au avut posibilitatea să lucreze grupat în camerele multiple ale platformei ZOOM și au ales să facă ceea ce li se potrivește: să compună scurte poezii sau ghicitori despre berze, să alcătuiască probleme de logică matematică folosind imagini cu berze, să cânte sau să compună un cântec despre berze, să imite un dans al berzelor, să deseneze sau să realizeze postere despre berze folosind materiale reciclabile, să realizeze și să relateze o știre despre modul cum salvezi o barză, folosind aplicația UITE BARZA!.

Mărturisesc că nici nu am băgat de seamă când au trecut cele două ore, deoarece nu mă mai săturam să mă plimb dintr-o cameră în alta, să îi cunosc, să admir lucrările tuturor sau să răspund solicitărilor care veneau din unele săli de lucru. A fost o experiență inedită și sunt sigură că toți au beneficiat la maxim de aceste contexte de socializare și învățare creativă.

Mă bucur că am reușit să le dăm aripi copiilor și că am izbutit să le stârnim creativitatea prin aceste contexte de învățare în care și-au folosit inteligențele multiple la maximum, le-au combinat, fiecare fiind original, implicându-se cu toată energia lor. Rezultatele vorbesc de la sine. Fiecare s-a întrecut în realizarea de materiale de calitate, inedite”, declară învățătoarea Mariana Lazăr.

Ultima zi a reprezentat o călătorie în jurul lumii și chiar în spațiu, cu ajutorul tehnologiei. ”Ne-am pregătit echipamentul, am luat proviziile, dar și alte lucruri trebuincioase în călătorie și am pornit. După ce își alegeau un loc de explorare pe harta primită, făceau poze și afișe acestor locuri. Au scris apoi în Word art despre emoțiile și sentimentele pe care le-au trăit în această fantastică călătorie”, povestește Daniela Lungoci.

Impresii la final de ”Școala Altfel” online

Cele trei învățătoare spun, la capătul unei provocări online atât pentru elevi, cât și pentru profesori, că săptămâna ”Școala Altfel” din acest an a fost cu adevărat una altfel, din care au avut toți de învățat și în care s-au legat prietenii frumoase.

Ana Clara Grecu, profesor înv.primar Liceul Tehnologic ”Valea Doftanei”: ”Pentru mine această săptămână a fost cu adevărat altfel. M-am bucurat să-i văd pe copiii mei interacționând cu alți copii, lucrând împreună, căutând diferite soluții, împărtășind impresii. Am învățat foarte multe în tot acest timp. Am învățat, în primul rând, că ”departe” depinde de perspectiva din care privești lucrurile. Am învățat despre berze, despre compozitorul Scarlatti și despre cele patru forțe care acționează asupra unui avion. Am împletit știința cu muzica, cu arta și cu abilitățile practice prin activitățile deosebite propuse de colegele mele, Mariana și Dana. Am aflat, astfel, că învățarea nu poate fi oprită decât de noi înșine, de lipsa dorinței, de lipsa motivației. La finalul acestei săptămâni, copiii mei și eu simțim că ne-am îmbogățit mintea și sufletul, că am descoperit oameni noi, minunați, dar ne-am descoperit și pe noi înșine, am descoperit o versiune mai bună a noastră.”

Mariana Lazăr, profesor înv.primar Școala Gimnazială Nr. 2 Diaconu Coresi Brașov: ”În demersul nostru inovativ am pornit de la premisa că, în aceste zile de criză socială și medicală, și educația necesită, mai mult ca oricând, o oază de solidaritate și creativitate. Am înțeles că cei mici au nevoie de un impuls și contexte creative de învățare pentru a prinde aripi și curaj și am acționat ca atare, ținând cont și de afirmația lui J. G. Gowan şi G. D. Demos: “Copiii sunt creativi în mod natural şi doar aşteaptă atmosfera propice pentru a-şi manifesta creativitatea.” În ciuda perioadei forțate de izolare, noi am căutat să ducem învățarea dincolo de barierele sălii de clasă, chiar a celei de acasă, dar mai ales de cea a frontierelor dintre județe și regiuni. Astfel am reușit să dăm sens și valoare și am înțeles toți că împreună suntem mult mai valoroși.

Proiectul ”Împreună ne conectăm, împreună învățăm!” s-a dovedit o idee de succes pentru săptămâna Școala Altfel, copiii au fost principalii beneficiari ai acestei minunate coaliții educaționale. Aceasta a fost soluția noastră pentru abordarea creativă a învățării în Săptămâna Școala Altfel și ne bucurăm că am realizat-o astfel. Impactul activităților asupra copiilor a fost unul enorm. Vă mărturisesc că sunt încântată de noua experiență, de prieteniile și clipele minunate alături de oameni frumoși și copii inimoși.”

Daniela Lungoci, prof. înv.primar Școala Gimnazială Ipotești: ”A fost o atmosferă relaxantă și prietenoasă, în care copiii s-au cunoscut, s-au distrat, au desenat și au cântat, au explorat și au creat trăind emoții pozitive, visând deja la următoarea lor întâlnire. Abia așteptăm ca totul să revină la normal și să ne putem întâlni și continua explorarea lumii care ne înconjoară. Nimeni nu ne poate pune granițe sufletelor și inimilor. Copiii noștri sunt gingași și plini de iubire, inteligenți și buni. Vom continua să le fim alături, ajutându-i să își crească visurile mari. Au trăit cu emoție aceste întâlniri și își doresc ca viața să continue frumos. ”Ne trebuie aripi. Aripi la suflet, și aceasta nu se poate face decât prin înariparea inteligenței tuturor.” (A. Vlaicu) La fel simțim și noi și de aceea ne străduim să le fim copiilor aproape.

Trebuie să găsim soluții și în condițiile de criză pe care le trăim și să nu le lăsăm curiozitatea și creativitatea să se stingă. Fiind ocupați cu ceea ce îi interesează, implicați în activități care îi atrag, le stârnim entuziasmul și bucuria de a-și continua învățarea. Copiii schimbă idei și colaborează în realizarea lucrărilor, se stimulează unii pe alții. Au multă energie și un optimism molipsitor care le întărește sistemul imunitar, ajutându-i să depășească momentele de panică.”

Melania Luana Butnariu, bibliotecar Biblioteca Județeană „George Barițiu” – Brașov, Centrul de Excelență pentru Copii și Tineret: ”Întâlnirea a fost extrem de interactivă, efervescentă, în care copiii au intrat în contact cu lumea „galbenă” a lui Roald Dahl și a eroilor săi. Citind primul capitol din „Danny, campionul lumii”, s-a discutat despre latura emoțională a copilului fără mamă, crescut și îngrijit de un tată deosebit în condiții de trai precare. În cadrul întâlnirii s-a desfășurat și o activitate practică ce a pornit de la fotografia pe care însuși autorul a publicat-o în acest prim capitol. Copiii au realizat rame din paste făinoase în care au încadrat fotografii cu ei sau cu familiile lor. A fost o activitate încărcată cu multă emoție și căldură.”

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.