Ministrul Educației a anunţat ”simplificarea şi reducerea cerinţelor” pentru autorizarea sau acreditarea unităţilor de învăţământ

0

Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Monica Anisie, a anunţat, luni, într-o conferință de presă, „simplificarea şi reducerea cerinţelor” pentru autorizarea sau acreditarea unităţilor de învăţământ preuniversitar, scrie Agerpres.

„Astăzi vom prezenta măsuri la care fiecare dintre noi a lucrat în această perioadă, în funcţie de responsabilitatea fiecăruia. Vorbim de măsuri care să îndrume profesorii în desfăşurarea orelor online, de măsuri aşteptate de 13 ani de instituţiile de învăţământ, care se referă la simplificarea evaluărilor ARACIP şi de felul în care instituţiile de învăţământ pot accesa bani europeni. (…)

Măsura pe care am luat-o împreună cu echipa la ARACIP, măsură pe care am anunţat-o şi public, aceea de debirocratizare. Modificările pe care le-am realizat au urmărit câteva principii: mai întâi, simplificarea.

Dacă vorbim despre simplificare, vă pot spune că reducerea cerinţelor pentru autorizare sau acreditare este substanţială şi pot să vă dau câteva exemple: reducerea cerinţelor cu 57% pentru autorizarea de funcţionare provizorie, adică de la 93 de cerinţe la 40, cu 77% pentru acreditare şi cu 76% pentru evaluare periodică. Adică, din cele 1.095 de cerinţe – avem acum 265. Iar numărul indicatorilor a fost redus de la 43 la 24″, a susţinut Monica Anisie.

Potrivit ministrului, 95% dintre documentele care vor fi solicitate pentru acreditare sau autorizare sunt documente „manageriale”, nefiind solicitate cadrelor didactice.

„Celălalt principiu – cel al digitalizării. În prezent, întregul proces de evaluare externă se poate face şi online”, a spus ministrul Educaţiei.

Comunicatul transmis de Ministerul Educației:

”Debirocratizarea activității din învățământul preuniversitar continuă! Procedurile Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar au fost substanțial simplificate

O nouă măsură din procesul pentru debirocratizarea activității din unitățile de învățământ
preuniversitar, prioritate a mandatului ministrului Monica Cristina Anisie, a fost îndeplinită:
procedurile operaționale ale Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul
Preuniversitar (ARACIP) au fost simplificate.

În acest sens, Ministerul Educației și Cercetării a validat propunerile ARACIP în privința noilor standarde naționale de evaluare internă și externă, precum și ale Metodologiei de evaluare externă, acestea urmând a fi aprobate prin hotărâri de guvern în perioada următoare.

Anunțul a fost făcut astăzi, 2 noiembrie 2020, de către ministrul educației și cercetării, Monica Cristina Anisie, într-o conferință de presă găzduită de Biblioteca Centrală Universitară „Carol I” din București.

„Modificările operate au urmărit câteva principii. Mai întâi, simplificarea, adică reducerea
cerințelor pentru autorizare sau acreditare. În acest caz, reducerea este substanțială: 77%
pentru acreditare, 76% pentru evaluare periodică și 57% pentru autorizarea de funcționare
provizorie. Mai exact, de la 1.095 de cerințe existente am ajuns la 265. Celălalt principiu
urmărit a fost debirocratizarea, măsură asumată încă de la preluarea mandatului meu. Prin
urmare, 95% dintre documentele care vor fi solicitate pentru acreditare sau autorizare sunt
documente manageriale, documente care nu vor mai viza activitatea cadrelor didactice”, a
declarat ministrul Monica Cristina Anisie.

Un alt principiu care a stat la baza acestui demers a fost digitalizarea. Practic, în prezent,
întregul proces de evaluare externă se poate face online. În noua metodologie va fi detaliată explicit această obligație.

În tot acest demers s-a ținut cont și de clarificarea și unificarea cerințelor (inclusiv prin ghidurile explicative, care vor fi puse la dispoziție tuturor părților interesate) și a elementelor metodologice. Astfel, prin clarificarea atribuțiilor și prin eliminarea suprapunerilor de activitate între ARACIP și inspectoratele școlare, acestea din urmă vor prelua în totalitate controlul administrativ al funcționării unităților de învățământ. Va fi revizuit, în acest sens, și Regulamentul de inspecție școlară, în vederea corelării obiectivelor inspecției cu rezultatele evaluării externe a calității.

Președintele ARACIP, Șerban Iosifescu, a precizat că până în data de 30 iunie 2021, vor fi
elaborate ghiduri pentru aplicarea unitară a standardelor la nivelul tuturor actorilor: unități de învățământ (în special, Comisia de Evaluare și Asigurare a Calității), evaluatorii externi ai ARACIP, inspectoratele școlare. Ghidurile vor fi publicate și dezbătute public înainte de intrarea în vigoare a noilor standarde. De asemenea, ARACIP va simplifica și adapta aplicația de evaluare externă până la 15 octombrie 2021, dată la care va fi inițializat Raportul anual de evaluare internă a calității educației (RAEI), pentru anul școlar 2021-2022, pe baza formatului simplificat.”

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.