Diferențe mari între rural și urban, la Evaluarea Națională. CNE: Rezultatele trebuie să reprezinte o îngrijorare pentru Ministerul Educației

0

Consiliul Naţional al Elevilor atrage atenția că rezultatele înregistrate de elevi la Evaluarea Naţională 2020 trebuie să reprezinte o îngrijorare pentru Ministerul Educaţiei, având în vedere discrepanțele dintre mediul rural și mediul urban. Elevii spun că, în perioada în care școlile au fost închise, mulţi copii din mediul rural nu au avut acces la cursurile online, ”fiind privaţi, în mod direct, de dreptul lor la educaţie şi şanse egale”. Conform datelor publicate de MEC, aproape jumătate dintre elevii din mediul rural nu au reușit să obțină nota 5 la Matematică, iar elevii de la sat cu media sub 5 la Evaluarea Națională sunt de peste două ori mai mulți decât cei de la oraș.

Consiliul Naţional al Elevilor (CNE) citează datele publicate de Ministerul Educaţiei, conform cărora 46,30% dintre elevii din mediul rural au luat note cuprinse între 1 şi 4,99 la Matematică, în timp ce în mediul urban procentul a fost de 19,61%.

Totodată, elevii din mediul rural care au obţinut medii cuprinse între 1 şi 4,99 la Evaluarea Naţională sunt de peste două ori mai mulţi decât cei din urban: rural – 38,03%; urban – 15,08%.

”Consiliul Naţional al Elevilor atrage atenţia asupra semnificaţiei acestor date: în perioada în care cursurile fizice au fost suspendate, efectuându-se tranziţia de la învăţământul faţă-în-faţă la cel online, mulţi elevi din mediul rural nu au avut acces la aceste cursuri, fiind privaţi, în mod direct, de dreptul lor la educaţie şi şanse egale.

Aceste discrepanţe nu pot fi trecute cu vederea, întrucât ele reliefează diferenţa calitativă dintre învăţământul din mediul rural şi cel urban. Datele evidenţiate trebuie să reprezinte o îngrijorare pentru Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi, totodată, o nevoie de accelerare a unor măsuri prin care toţi elevii vor putea ajunge la şcoală şi vor putea să recupereze conţinuturile pierdute”, se arată într-un comunicat al CNE.

Evaluarea Națională 2020 – medii sub 5:

Mediul rural – 38,03%

Mediul urban – 15,08%

Matematică, Evaluarea Națională 2020 – note sub 5:

Mediul rural – 46,30%

Mediul urban – 19,61%

Română, Evaluarea Națională 2020 – note sub 5:

Mediul rural – 26,09%

Mediul urban – 9,87%

Totuși, elevii admit că ”suspendarea cursurilor online nu reprezintă factorul determinant al acestor discrepanţe, ci doar un aspect care a adâncit aceste diferenţe”.

„Rata de promovare a examenului de Evaluare Naţională este înşelătoare şi nu trebuie folosită politic. Cifrele nu reflectă, în acest caz, realitatea din sistemul educaţional, un sistem în care inechitatea guvernează”, spune Antonia-Laura Pup, preşedintele CNE.

Comunicatul integral al Consiliului Național al Elevilor

”Consiliul Naţional al Elevilor: rezultatele la Evaluarea Naţională trebuie să reprezinte o îngrijorare pentru Ministerul Educaţiei şi Cercetării

Conform datelor publicate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, un procent de 46,30% dintre elevii din mediul rural au luat note cuprinse între 1 şi 4.99 la matematică, în timp ce, în mediul urban, 19,61% dintre elevi au obţinut astfel de note. Mai mult decât atât, conform aceloraşi date, procentul elevilor din mediul rural care au obţinut medii cuprinse între 1 şi 4.99 la Evaluarea Naţională este mai mult decât dublu faţă de procentul elevilor din mediul urban ale căror medii s-au situat în acest interval (rural – 38,03%; urban – 15,08%)

Consiliul Naţional al Elevilor atrage atenţia asupra semnificaţiei acestor date: în perioada în care cursurile fizice au fost suspendate, efectuându-se tranziţia de la învăţământul faţă-în-faţă la cel online, mulţi elevi din mediul rural nu au avut acces la aceste cursuri, fiind privaţi, în mod direct, de dreptul lor la educaţie şi şanse egale. Aceste discrepanţe nu pot fi trecute cu vederea, întrucât ele reliefează diferenţa calitativă dintre învăţământul din mediul rural şi cel urban. Datele evidenţiate trebuie să reprezinte o îngrijorare pentru Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi, totodată, o nevoie de accelerare a unor măsuri prin care toţi elevii vor putea ajunge la şcoală şi vor putea să recupereze conţinuturile pierdute.

Cu toate acestea, este esenţial să subliniem faptul că suspendarea cursurilor online nu reprezintă factorul determinant al acestor discrepanţe, ci doar un aspect care a adâncit aceste diferenţe. Sărăcia, excluziunea socială sunt factori care atenuează procesul instructiv-educativ, motiv pentru care aceşti factori nu trebuie trecuţi cu vederea. Din acest motiv, considerăm că este imperios ca Ministerul Educaţiei şi Cercetării să îşi asume eşecul de a le asigura tuturor elevilor accesul la educaţie şi să conceapă măsuri concrete şi sustenabile pentru a asigura faptul că statusul socio-economic al fiecărui elev în parte nu va mai interfera cu parcursul educaţional al acestuia.

„Rata de promovare a examenului de Evaluare Naţională este înşelătoare şi nu trebuie folosită politic. Cifrele nu reflectă, în acest caz, realitatea din sistemul educaţional, un sistem în care inechitatea guvernează. O altă întrebare a cărui răspuns întârzie să apară este: ce facem cu elevii care au abandonat şcoala, cei care au refuzat să urmeze un liceu? La această întrebare aşteptăm un răspuns ferm din partea Ministerului Educaţiei şi Cercetării. Un răspuns care să nu vină sub forma unei promisiuni, ci sub forma unor politici coerente şi asumate.”, a declarat Antonia-Laura Pup, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor.” (Agerpres)

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.