Școala în vreme de pandemie, la Gârcini. Învățătoare: „Este o perioadă foarte frustrantă, cu momente în care te simți copleșit, neputincios”

0

Diana Andreea Ciobanu este învățătoare la școala din Gârcini, un cartier din Săcele (Brașov) unde școala de acasă este o adevărată provocare. Dintre cei 34 de copii pe care îi are în clasă, doar cu 11 a reușit să țină legătura în această perioadă. Cu 4 dintre aceștia, vorbește la telefon, cu alți 7 comunică pe WhatsApp. Toți folosesc telefoanelor părinților. Învățătoarea spune că este foarte greu să faci școala de acasă în condițiile în care lipsesc infrastructura și dispozitivele necesare, iar mulți dintre părinți nu se implică și nu pun preț pe educația copiilor. În Gârcini trăiesc familii de etnie romă și, odată ce starea de urgență se va încheia, învățătoarea va merge în cartier pentru a vorbi cu elevii și cu părinții lor. Până atunci, a decis să trimită prin poștă fișe de lucru și diverse materiale.

”A fost o perioadă foarte frustrantă, cu momente în care m-am simțit pur și simplu copleșită, neputincioasă, pentru că, dincolo de neajunsurile în ceea ce privește aparatura și semnalul la internet, te lovești și de indiferența părinților”. Așa descrie învățătoarea Diana Andreea Ciobanu această perioadă în care școlile sunt închise, iar învățarea ar trebui să continue de acasă.

La Școala Gimnazială Nr. 5 Săcele, situată în cartierul Gârcini, sunt șapte clase pregătitoare. La una dintre ele predă învățătoarea în vârstă de 22 de ani. Diana Andreea Ciobanu (foto) a venit la catedră direct de pe băncile facultății. Și-a dorit să predea la țară și să îi ajute pe copiii care provin din medii defavorizate. După ce a absolvit Pedagogia învățământului primar și preșcolar la Iași, a intrat în programul Teach for Romania, și-a ales școala și din septembrie este la Gârcini.

Învățătoarea are 34 de elevi în clasă, majoritatea copii din familii sărace, însă nu toți frecventează școala, în medie 27-28 de copii vin la ore. Situația a devenit extrem de complicată odată cu închiderea școlilor.

”Este foarte dificil în această perioadă, pentru că nu reușesc să iau legătura cu toți copiii. Aici, lumea își schimbă foarte des numerele de telefon. Am reușit să iau legătura cu o parte dintre ei. Unii au doar telefon, fără internet, și atunci ne auzim la telefon și citim povești, spunem ghicitori, dar predare efectivă nu pot să fac. Alții au telefoane cu conexiune la internet și am încercat să fac cu ei videoconferințe pe WhatsApp. Conexiunea la internet nu este însă stabilă, discuțiile se întrerupeau tot timpul și am decis atunci să realizez tutoriale cu diverse activități și să le trimit pe grupul de WhatsApp, unde am introdus părinții”, povestește învățătoarea.

Lecții la telefon și pe WhatsApp

În total, sunt 11 copii cu care învățătoarea lucrează în această perioadă. Înainte de vacanța de primăvară, îi căuta pe cei patru care au telefoane fără internet să vadă ce mai fac, cum se simt, apoi a transformat conversațiile în lecții, cu ghicitori și povești.

”Folosesc foarte mult poveștile pentru că mă ajută să extrag activități pentru toate disciplinele. De asemenea, în tutorialele pe care le trimit pe WhatsApp copiilor care au internet pe telefon – sunt șapte copii – folosesc povești. Lucrez pe identificarea sunetelor, pe recunoașterea literelor, pe exerciții de desen. Copiii sunt foarte încântați. De fiecare dată când ne auzim la telefon, sunt foarte entuziasmați că vorbesc cu doamna…”, mărturisește Diana Andreea Ciobanu.

Deși elevii sunt doar în clasa pregătitoare și ai crede că nu sunt afectați prea mult de această perioadă în care nu pot merge la școală, Diana Andreea Ciobanu spune că lucrurile nu sunt atât de simple. Dintre cei 34 de copii din clasă, doar 2 au fost la grădiniță. ”Prin urmare, am încercat să includem în clasa pregătitoare și toți anii de grădiniță, să recuperăm ceea ce ei nu au făcut și apoi să facem și toate lucrurile care țin de clasa pregătitoare, să îi pregătesc cumva pentru clasa I. Dar, dată fiind situația, va fi o provocare și mai mare în clasa I când o să trebuiască să ne apucăm serios de scris și de citit”, explică învățătoarea.

Scrisori pentru copii și kituri educaționale

Pentru că mai mult de jumătate din clasă nu participă la ”școala de acasă”, învățătoarea și-a propus ca, după 15 mai, când starea de urgență se va încheia, să meargă în comunitate. Până atunci, a ales varianta de a trimite prin poștă kituri educaționale pentru fiecare copil cu care nu a putut ține legătura în această perioadă și o scrisoare.

”Pregătesc kituri educaționale, cu fișe de lucru și, acolo unde știu că situația financiară este foarte precară, vreau să trimit și câteva materiale de lucru, creioane… Îmi voi lăsa și numărul de telefon în scrisoarea pe care le-o trimit astfel încât să mă poată contacta părinții și să pot lucra la telefon cu copiii. Dacă nu primesc feedback din partea părinților, după data de 15 mai, voi merge la ei acasă, împreună cu mediatorul”, spune învățătoarea.

Școala online, la Gârcini

Diana Andreea Ciobanu speră astfel să îi convingă pe părinți să se implice pentru că, adaugă cu amărăciune, prea puțini sunt cei preocupați de educația copiilor lor.

”Gârcini este o comunitate mare, plină de contraste. Există case foarte mari și frumoase, dar în același timp există zone în comunitate unde oamenii locuiesc efectiv în cocioabe, făcute din lemn și acoperite cu tablă. În același timp, obiceiurile și personalitățile sunt foarte diferite. Chiar la clasă, am avut ocazia să interacționez cu părinți foarte implicați și foarte interesați de educația copiilor lor, părinți care cred în puterea educației și părinți care sunt indiferenți, părinți pe care nu i-am văzut niciodată”, precizează învățătoarea.

În perspectiva în care elevii din Gârcini vor primi tablete pentru a putea participa pe viitor la școala online, profesorii își pun problema cum vor putea fi acestea folosite în condițiile în care în zonă sunt mari probleme cu semnalul.

”Probabil ar trebui abordată o rețea de internet care să asigure un semnal foarte bun. Prin telefonie mobilă, e foarte instabil. Copilul trebuie să iasă din casă, să se mute constant ca să aibă semnal. Este frustrant”, conchide Diana Andreea Ciobanu.

Foto: Diana Andreea Ciobanu

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.