Profesoara Ileana Carmen Damean: Elevii claselor a VIII-a și a XII-a ar trebui să revină primii la școală, după care să înceapă treptat celelalte clase

0

Ileana Carmen Damean, profesoară de matematică și informatică la Școala Barcianu din localitatea Rășinari, județul Sibiu, susține reluarea graduală a cursurilor în școli. Profesoara spune că întâietate ar trebui să aibă elevii claselor terminale care vor susține examenele naționale și astfel s-ar evita aglomerația în școli, în condițiile în care unii părinți sunt reticenți în a-și trimite copiii la cursuri imediat după încetarea stării de urgență. ”În mod normal, elevii claselor a VIII-a și a XII-a ar trebui să revină la școală primii, să mergem o vreme cu ei și automat nu este aglomerație în școală pentru că sunt puține clase, după care să se înceapă treptat cu celelalte. Nu este nevoie să ne adunăm de la început sute de oameni… Ar fi bine să îi favorizăm pe ei pentru că au examene”, declară profesoara.

La Școala Gimnazială din Rășinari, cursurile online au început imediat după închiderea școlilor. Cursurile se desfășoară pe platforma Adservio, unde elevii primesc teme și pot accesa lecțiile, iar pe Zoom au loc întâlniri săptămânale.

În acest mod lucrează și Ileana Carmen Damean (foto) cu elevii săi din clasele a V-a, a VI-a și a VIII-a. Profesoara povestește că, în săptămânile scurse de la suspendarea cursurilor, a făcut consolidare, dar a predat și cunoștințe noi.

N-am stat pe loc. Bineînțeles că vom relua când ne întoarcem la școală, dar nu puteam să batem pasul pe loc pentru că, în momentul în care s-a blocat efectiv mersul la școală, toată lumea era derutată și nu îți permiteai să stai pentru că nu știai ce se întâmplă. Momentul în care s-a întrerupt școala a fost unul brusc, fără final de capitol. Trebuia să continuăm”, spune Ileana Carmen Damean.

Profesoara povestește că școala online a început la Rășinari în data de 12 martie, încă de luni seara a trimis mail la Adservio, iar miercuri toți elevii aveau deja conturile activate astfel încât joi s-a putut lucra pe platformă: ”La noi nu a fost o perioadă să ne obișnuim… Ce am insistat eu foarte mult – și majoritatea colegilor au făcut ceea ce am făcut și eu – nu am acceptat să ne trimită temele pe WhatsApp sau pe Messenger pentru că se pierdeau într-o mare de poze. Fiind pe platformă, fiecare elev are contul lui – ce teme a rezolvat, ce lecții și-a notat, ce a vizualizat și atunci platforma a fost și un mijloc de a verifica ce au făcut ei.”

Înainte de vacanță, profesoara posta zilnic pe platformă teme și lecții, iar în sesiunea video săptămânală le explica elevilor noile cunoștințe, insistând pe ceea ce ei aveau nevoie: ”Mă folosesc foarte mult de smart board-ul din Zoom pentru că pot să le scriu pe ecran ce vorbesc. Teme le-am dat tot timpul. Au fost și teme de azi pe mâine, dar în principiu le dădeam teme la două zile pentru că am luat în calcul faptul că sunt non stop cu ochii în telefon. Am zis că este deja prea mult ținând cont că ei stăteau oricum în plus pe ceea ce le place lor, pe jocuri…”

Pregătirea pentru Evaluarea Națională

La școala din Rășinari există o singură clasă de a VIII-a, cu 25 de elevi. Profesoara Ileana Carmen Damean a continuat în online pregătirea cu ei pentru Evaluarea Națională, în condițiile în care terminase aproape toată materia în săptămâna în care s-au închis școlile. Mai avea de predat două lecții la Algebră și una la Geometrie. ”Eu întotdeauna fac așa la clasa a VIII-a, la sfârșitul lui martie cam am toată materia terminată de semestrul II ca să putem să avem timp de pregătire pentru examen”, explică profesoara.

Pe platforma online, elevii primesc variante de subiecte de examen, le lucrează, iar în sesiunea video săptămânală discută cu profesoara de matematică acolo au întâmpinat dificultăți.

Practic sunt discuții, așa cum se întâmplă și la clasă. Tot timpul le spun: calea cea mai bună este cea pe care o cunoașteți. Degeaba vă spun drumul drept. Dacă voi vreți să mergeți pe serpentine, mergeți pe serpentine, dacă ajungeți la punctul final. Eu tot timpul i-am observat pe elevi. Până în clasa a VII-a, discuți cu niște copii, în momentul în care ei încep clasa a VIII-a, discuți cu niște adulți și atunci ei sunt altfel, conștientizează un pic altfel lucrurile.

I-am văzut și la întâlnirile de pe Zoom: copii care la clasă sunt de 5 nu au lipsit de la nicio întâlnire. Povestea asta că îi atrage online-ul, nu cred… Ei oricum sunt în era online-ului. Nu faptul că m-au văzut pe mine i-a atras, ci faptul că majoritatea conștientizează că au niște examene de dat”, adaugă Ileana Carmen Damean.

Când ar trebui să înceapă școala

Pentru că nu toți elevii din țară au acces la online, profesoara crede că cei din clasele terminale ar trebui favorizați și chemați primii la școală pentru a continua pregătirea pentru examenele naționale. Ileana Carmen Damean susține astfel ideea deschiderii graduale a școlilor.

Mă uit pe grupurile de părinți de pe rețelele de socializare. Reacțiile părinților sunt negative legat de începerea școlii. Sunt revoltați de ce să înceapă pe 15 mai, pe 1 iunie sau când va începe pentru că se îmbolnăvesc copiii. Dacă tot se susține ideea de examen fizic la clasele a VIII-a și a XII-a, în mod normal ei ar trebui să revină la școală primii, să mergem o vreme cu ei și automat nu este aglomerație în școală pentru că sunt puține clase, după care să se înceapă treptat cu celelalte. 

Dacă ar începe clasele a VIII-a și a XII-a ar fi mare lucru. Practic, ei ar trebui să recapituleze. Acum, majoritatea lucrează acasă, îi văd, inclusiv în vacanță… Dar dacă s-ar începe după 15 mai, pe 20 mai, să se înceapă cu ei totuși. Nu este nevoie să ne adunăm sute de oameni… Eu cred că ei ar avea întâietate. Asta e părerea mea, ar fi o soluție. Ar fi bine să îi favorizăm pe ei pentru că au examene”, arată profesoara.

Orarul trebuie aerisit…

După vacanță, Ileana Carmen Damean va continua lecțiile pe cele două platforme, însă și-a propus să nu le mai predea cunoștințe noi celor de a V-a și a VI-a, spunând că ”nu mai este cazul”, stă bine cu materia, iar dacă va mai avea la dispoziție 4-5 ore fizice în care să se întâlnească cu cele două clase, va fi suficient. În paralel, va continua pregătirea cu elevii clasei a VIII-a.

Despre această perioadă de online, profesoara care a susținut în trecut introducerea catalogului online într-o școală din Sibiu spune că ar putea fi ”un moment de cotitură”, dar consideră că sunt și alte probleme de rezolvat: ”Stau și mă întreb pentru că, repet, citesc păreri ale părinților… Oamenii spun mereu să se aerisească programa. Eu nu spun să se aerisească programa, eu spun să se aerisească orarul. În cazul meu, după ce stau 4-5 ore să predau, nu se mai poate vorbi cu mine două ore, dar un copil care stă șapte ore și mă ascultă.

Orarul trebuie aerisit, activitățile copiilor trebuie aerisite. Mai mult decât atât, sunt o groază de discipline care plictisesc. Ei nu mai au aceeași răbdare. Nu mai poți să îi cucerești așa.”

În ceea ce privește modul în care Ministerul Educației a gestionat perioada aceasta, profesoara recunoaște că, cel puțin la început, ”haosul a fost mare”, dar ”de gestionat situația nu avea cum să o gestioneze altfel din moment ce, pe partea de online, noi eram zero”: ”Noi degeaba vorbim de nu știu ce cursuri de formare, dacă avem profesori care nu știu să lucreze cu calculatorul. Acolo este problema și ar trebui cumva să o rezolvăm.”

Este greu să îi motivezi pe copii de departe…

Carmen Olteanu (foto), director al Școlii Barcianu și profesor de matematică, spune că trecerea în mediul online nu a fost dificilă pentru elevii școlii întrucât ei erau obișnuiți cu astfel de activități din proiectele Erasmus sau ETwinning.

”Dar nu vă ascund că există și copii de la care ne așteptam să intre pentru că au toate condițiile necesare, inclusiv din punct de vedere al aparaturii, și care nu intră. Aici este problema de fapt. Este greu să îi motivezi de departe. Sunt mulți care consideră că sunt în vacanță. Vorbesc aici despre copiii de gimnaziu, pentru că elevii de primar sunt susținuți de părinți, sarcinile vin pe grupul părinților de WhatsApp”, precizează Carmen Olteanu.

Pe de altă parte, directoarea admite că, chiar dacă s-a făcut predare, în școala online ”totul este mai relaxat, mai altfel” și spune că la început a fost puțin mai greu deoarece a fost nevoie de o adaptare și o reorganizare a materiei: ”Nu ai cum altfel. Faptul că nu ești face to face, puterea de persuasiune a cadrului didactic altfel poate să pătrundă, comunicarea se face altfel și atunci prin online, de multe ori, anumite informații, chiar dacă noi le dăm, se pierd, se diluează și atunci a trebuit ca noi să ne targetăm pe esență și pe acele elemente care prind. Una este să le explic pe online o problemă de geometrie și alta în clasă, arătând corpul respectiv… În online, lucrurile necesită un timp mai îndelungat. La început, am fost și debusolați pentru că toată lumea a fost cu heirupul, să facem online, au apărut și discuții contradictorii…”

Carmen Olteanu consideră însă că esențial este ca anul școlar să se termine cu bine, iar elevii de clasa a VIII-a să susțină examenele: ”Important este ca ei să treacă hopul și de aceea se pune accent pe examene. Celelalte obiecte sunt pe tip educație nonformală, pe joacă, pe provocări, ca să putem să îi atragem. Dar încă nici eu nu am găsit cheia pentru a-i motiva, să îi vezi pe absolut toți. Dintre toți elevii școlii, 50-60% participă la cursurile online, în condițiile în care se poate lucra și de pe telefon. Însă cei 60% nu sunt tot timpul aceiași, nu pot să spun că 40% nu au intrat deloc, ei oarecum se rotesc, sunt însă unii care sunt tot timpul acolo.”

Directoarea adaugă că, odată cu reluarea cursurilor, elevii școlii nu vor avea nevoie de recuperare pentru că profesorii au reușit să acopere materia în perioada aceasta: ”Va fi mai lejer întrucât copiii vor ști despre ce este vorba, dar trebuie făcută o consolidare a ceea ce primesc ei acum.”

Trecerea de la clasa a IV-a la a V-a

Am vrut să aflăm de la Carmen Olteanu, profesor de matematică, și un punct de vedere cu privire la tranziția de la clasa a IV-a la a V-a, dacă elevilor le va fi mai greu la început de gimnaziu decât în alți ani, în condițiile în care unii dintre ei nu au avut acces la școala online în această perioadă.

Copilul la ciclul primar trebuie să știe să scrie, să citească, să socotească. Un copil care știe să citească, să scrie corect și să socotească se va descurca perfect la clasa a V-a. Până la urmă, o mare parte din ceea ce fac ei în clasa a IV-a la anumite obiecte se reia într-o formă sau alta la clasa a V-a.

Copilul care nu a reușit să scrie corect până în luna martie, în clasa a IV-a, nu ar fi învățat să scrie acum în aprilie, zic eu. Dacă un copil știe să scrie, să citească și să socotească, eu mă pot descurca cu copilul respectiv la clasa a V-a. Oricum, trecerea este un pic dificilă la clasa a V-a, întotdeauna a fost așa. Ei pleacă de lângă învățătoarea lor, alături de care au stat cinci ani… Avantajul ar fi dacă ar exista – și în școala noastră există – colaborarea între nivelul primar și gimnazial, între profesori, acele interasistențe, măcar între profesorii de discipline de bază și clasa respectivă”, spune directorul școlii din Rășinari.

Foto: facebook.com/ Scoala Barcianu

Citește și: 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.