Povești, jocuri și strategii pentru o clasă fără bullying. Pubela relațională, ”cadoul” oferit de un psiholog unor elevi din Brașov

1

Elevii clasei a III-a D de la Școala Gimnazială Nr. 2 „Diaconu Coresi” din Brașov au avut parte, timp de trei zile, de o experiență din care au învățat multe lucruri. Învățătoarea Mariana Lazăr a organizat, cu ajutorul unui psiholog, o serie de activități anti-bullying, în urma cărora copiii au aflat ce efecte dezastruoase pot avea jignirile, poreclele sau amenințările în rândul celor mici. Jocul cu inimioare și ”pubela relațională” sunt două dintre provocările celor trei zile, la care s-a adăugat o întâlnire cu părinții, în care psihologul a vorbit despre dorința de ”a ordona viața copilului”.

”Concluzia noastră a fost că este necesar ca școala să rămână mediul sigur și prietenos unde copiii obțin cunoștințe și deprinderi esențiale și dezvoltă relații definitorii pentru viitorul lor, într-o lume mai bună, mai tolerantă”, spune învățătoarea Mariana Lazăr.

În rândurile ce urmează, învățătoarea povestește cum s-a desfășurat activitatea anti-bullying pe parcursul celor trei zile, de ce a ales această temă și ce au conștientizat copiii:

Îmi place să-i surprind și să aduc mereu ceva nou și util în viața elevilor cu care lucrez. Împreună facem o mulțime de activități care îi pregătesc pentru viață.

În acest sens, am planificat și desfășurat activitatea Anti-Bullying deoarece am vrut să aflăm cum putem identifica acest fenomen și cum să ne protejăm de el. Pentru asigurarea succesului acestei activități, am invitat o fostă colegă, doamna Camelia Bolocan, un psiholog-psihoterapeut, specialist în psihoterapie, consiliere psihologică pentru copii, adolescenţi şi părinţi.

Întâlnirea non-formală, de educare anti-bullying, a pornit de la o poveste frumos ilustrată, cu un mesaj moralizator care a acaparat atenția și interesul copiilor. Prin jocuri educative și strategii bine gândite, copiii au fost îndrumați să înțeleagă postura în care se expune fiecare parte a acțiunii de bullying și să conștientizeze consecințele grave pe care aceasta le poate avea.

Un copil fiind supărat pe prietenul său, Paul, s-a gândit să se răzbune pe el. El a
răspândit niște zvonuri false și răutăcioase despre acesta: ”Paul e nepriceput! El e rău! Paul e nepoliticos! El face doar ce vrea! Este un ciudat! Nu mai vorbiți cu el!” Vântul a suflat tare, iar zvonurile s-au răspândit în tot orașul. Prietenii au început să îl excludă și să îl izoleze pe Paul din grup. (Hai să nu mai vorbim cu Paul! Hai să nu ne mai jucăm cu el! Am auzit că Paul este rău!)

După ce i-a trecut supărarea pe prietenul său, Paul, și-a dat seama că a greșit spunând acele cuvinte urâte. Acum regretă (Of, ce am făcut…!). Copilul a cerut sfatul unui Înțelept. Înțeleptul i-a spus copilului să îi ceară vântului să oprească zvonurile. Vântul s-a oprit, însă zvonurile erau deja răspândite.

Copilul, trist, s-a întors la înțelept spunându-i că îi pare rău și că ar vrea să repare greșeala făcută. Înțeleptul i-a spus că zvonurile sunt ca vântul și nu mai poate face nimic. Zvonurile nu le vedem, dar odată ce au fost auzite, nu pot fi oprite din a răni o persoană!

Prin activități interactive și planșe frumos realizate, copiii s-au familiarizat cu diferiți termeni specifici din sfera bullying-ului și au aflat, pe rând, răspunsuri la diferite întrebări:

Ce este bullying-ul? Comportament de intimidare, hărțuire, umilire, excludere, luare în derâdere a cuiva.

Care sunt caracteristicile bullying-ului?
 este intenționat (agresorul are intenția să rănească pe cineva),
 este repetat (aceeași persoană este rănită mereu),
 dezechilibru de forțe (agresorul își alege victima care este percepută ca fiind
vulnerabilă, slabă și nu se poate apăra singură).

Unde se întâmplă bullying-ul? La școală, în pauză, pe terenul de sport, pe stradă, în parc, în drum spre școală;

Cum se simte cel agresat (victima)? Trist, furios, umilit, rănit, temător, vinovat, plânge, neimportant, neîncrezător, lovește, dezgustat, slab;

Care sunt metodele? Porecle, bârfe, lovit, jignit, umilit, tachinare, smuls, împins, înjurat, amenințat, râde de victimă, cyberbullying, deposedare de lucruri;

Ce obțin cei care fac bullying? Apreciere, valorizare, atenția colegilor, bunuri, popularitate, putere;

A urmat apoi jocul educativ cu inimioare prin care copiii, folosind o bucată de hârtie roșie, au îndoit, pe rând, câte o parte din hârtie la rostirea unei expresii jignitoare, iar apoi la auzul fiecărei expresii pozitive, au desfăcut pliurile.

Expresii jignitoare: Nu ai fost invitat!, Pârâcioasă!, Nu ești cool!, Ciudatul!, Plângăciosul!, Grasa!, Ochelaristul!, Tocilarul!, Săracul!;

Afirmații pozitive: Ești deștept!, Ești amuzant!, Mă simt bine cu tine!, Îți stă bine cu ochelarii!, Ești un coleg important!, Ești curajos!, Stai cu noi!, Ești înțelegător!, Ești bun!;

Pe baza acestui exercițiu și-au dat seama de consecințele negative ale bullying-ului și efectele sale dezastruoase pentru cei mici, atât din punct de vedere emoțional cât și educațional. Copiii au dedus faptul că „Rănile fizice se vindecă mai ușor, dar cuvintele lasă urme grele, chiar și după trecerea anilor”.

Cum mă protejez de bullying? (5 pași)

Ignor și plec!
Spun ”Oprește-te, mă deranjezi!”
Spun ”Oprește-te, nu îmi place ce faci!”
Spun ”Oprește-te, altfel o anunț pe doamna!”
Plec și spun ce s-a întâmplat doamnei.

Pubela relațională făcută cadou clasei de către invitatul nostru special, doamna psiholog, Camelia Bolocan, reprezintă o altă strategie potrivită care a dat roade la clasa noastră. Dacă primesc o violență fizică sau morală, o voi simboliza și o voi împacheta, înainte să îmi facă rău. O voi trimite celui care mi-a transmis-o sau o pot simboliza și arunca în Pubela Relațională!

De asemenea, copiii au primit o fișă cu un mic dicționar cu 10 termeni specifici temei discutate și un test cu 8 întrebări pentru evaluarea cunoștințelor dobândite în lecția despre bullying.

Această întâlnire a avut un ecou puternic și zilele următoare. A doua zi, am reluat discuția și am dus mai departe mesajul transmis. Astfel, am hotărât să punem început bun și am notat pe inimioarele primite Angajamentul solemn:

Începând de astăzi, începând chiar din această clipă, fii mai înțelegător și răbdător. Când
simți că vei exploda, amintește-ți de HÂRTIA MOTOTOLITĂ!

Am concluzionat apoi că Inima oamenilor este ca această coală de hârtie. Impresia pe care o lași în acea inimă pe care ai rănit-o va fi greu de șters precum ”ridurile” de pe această hârtie. Chiar dacă vom încerca să corectăm greșeala, ”semnele” vor rămâne. Uneori acționăm din instinct și, fără să ne gândim, ”aruncăm” cuvinte pline de ură și ranchiună. Mai târziu, când revenim asupra celor spuse, ne pare rău. Dar nu putem da înapoi, nu putem șterge ceea ce a rămas înregistrat. Și lucrul cel mai trist este că lăsăm răni și urme în multe inimi.

Activitatea a continuat și a treia zi, de data aceasta în cadrul unei întâlniri non-formale cu părinții și elevii, la care a răspuns prezent, și de această dată, doamna psiholog.

La început am adus în discuție tema despre dependența de internet și efectele utilizării excesive a Internetului prin prezentarea materialelor de la Ora de Net, un program Salvați Copiii. S-au prezentat beneficiile și riscurile mediului online, punându-se accent pe folosirea creativă, utilă și sigură a Internetului, precum și pe reducerea riscului de dependență prin relaționare pozitivă cu profesorii și colegii. Împreună am identificat alternative pentru petrecerea timpului liber și evitarea dependenței de Internet.

Doamna psiholog a pus accentul pe dorința de a ordona viața copilului, printr-un program fix și ordonarea spațiului din jur și cel personal. Părinții și copiii au primit o listă de 35 de Responsabilități și activități adecvate școlarului, întrebări pentru rutina de noapte bună prin care copilul poate să își deschidă inima și să zâmbească sau chiar să râdă. De exemplu: Ce te-a făcut să zâmbești astăzi? Ce te-a întristat astăzi? Ce ai învățat/aflat astăzi?

Doamna psiholog le-a amintit părinților despre cele mai frumoase cadouri pe care părinții le pot da copiilor: ”Timpul, Atenția și Acceptarea noastră! Până atunci, răbdare, calm, fermitate și… succes!”

Mă bucur că ceea am făcut a fost util și apreciat de copii și părinți iar impactul primei întâlnirii a fost enorm, deoarece elevii m-au surprins cu avalanșa de compuneri și desene realizate, pornind de la povestea prezentată și jocurile educative. Aceasta cred că este recompensa și bucuria oricărui dascăl.”

Personal, îmi propun să promovez proiecte de învățare pe echipe care să reducă izolarea socială, să desfășor activități și proiecte care să dezvolte abilități de rezolvare a conflictelor și să implic elevii în participarea la jocuri, jocuri de rol sau alte activități care să-i ajute să empatizeze, să înțeleagă alte perspective și să-și exprime emoțiile.

Concluzia noastră a fost că este necesar ca școala să rămână mediul sigur și prietenos unde copiii obțin cunoștințe și deprinderi esențiale și dezvoltă relații definitorii pentru viitorul lor, într-o lume mai bună, mai tolerantă.

Împreună, prin fiecare acțiune pe care o facem, putem contribui la construirea unei școli prietenoase, care promovează egalitatea, respectul, nondiscriminarea și incluziunea tuturor copiilor.”

Foto&video: prof. Mariana Lazăr

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.